În Bistrita au fost „plantate” în ultimii ani, pe domeniul public, aproximativ 435 de garaje, care adaposteau tot atâtea autovehicule ale unor persoane fizice si juridice din municipiu. La începutul anului trecut administratia bistriteana a decis ca este cazul sa se mai schimbe ceva în materie de garaje si a trecut la fapte.

Motivul care sta la baza acestei idei, aceea de desfiintare a garajelor situate pe domeniul public, este înfiintarea de noi locuri de parcare. În opinia reprezentantilor Primariei Bistrita un astfel de garaj ocupa trei locuri de parcare, iar multi dintre proprietarii de astfel de constructii le folosesc pe post de magazii, parcându-si masinile tot în strada. În plus este urmarita si o relaxare a traficului din municipiu, care ajunge în special la ore de vârf de-a dreptul infernal. Nu pe ultimul loc este si aspectul jalnic a mai bine de jumatate dintre astfel de constructii care nu corespund din punct de vedere urbanistic, fiind constructii improvizate din lemn sau tabla.

Mostenirea unei stari de fapt

În sedinta ordinara a Consiliului Local din 31.05.2007 s-au aprobat, prin Hotarârea nr. 112, mai multe masuri si termene pentru punerea în fapt a celor decise cu privire la soarta garajelor de pe domenil public. Astfel, pâna în 31 iulie 2007 urmau sa fie dezafectate amplasamentele care nu aveau autorizatie de constructie, pâna în 31 decembrie cele amplasate în Centrul Istoric, circa 40 la numar, iar pâna la 31augst 2008 celelalte, adica 395 de garaje. Aceeasi hotarâre mai prevedea prelungirea contractelor prin act aditional pâna la data mai sus amintita, precum si unele masuri cu privire la aplicarea acesteia si mai ales masuri coercitive pentru cei ce nu aplicau prevederile hotarârii. În hotarâre însa nu este amintit nimic modul de desfiintare a garajelor, si aavem aici în vedere transportul garajele sau deseurile rezultate din demolararea acestora si locul de depozitare. Fie si numai resturile ce rezulta ditr-o asemenea operatiune este tot o problema a municipalitatii.

La sfârsitul acestei saptamâni termenul fatidic de 31 august se iveste si ceva trebuie facut. Moldovan nu mai este la cârma administratiei locale, parte din alesi nu mai sunt nici ei, dar aderarea la ideea restituirii spatiilor de amplasare la conditia initiala a fost îmbratisata si de catre nou sositii în fruntea urbei.

Nasterea unui nou proiect de hotarâre

Dupa buclucasa HCL nr. 112, în luna urmatoare mai apare una, la fel de perfectibila, ce poarta numarul 131, din 28 iunie cu privire la garaje. La ultima sedinta a Consiliului Local Bistrita de saptamâna trecuta acest subiect mult discutat al garajelor de pe raza municipiului a fost reluat. Prin aceasta ultima hotarâre s-a stabilit punerea în aplicare a Hotarârilor nr.112 si 131 ale Consiliului Local Bistrita privind garajele amplasate pe domeniul public al municipiului si stabileste mai multe.

Primarul Ovidiu Teodor Cretu a precizat ca se asteapta ca aceste masuri sa stârneasca multe probleme, amplasarile garajelor facându-se cu unele aprobari nu tocmai ca la carte. Unii dintre proprietari vor recurge, probabil, si la instante pentru a-si pastra confortul dobândit, dar actualul primar este decis sa aplice masurile de rigoare. Astfel, ridicarea garajelor se va face de catre proprietari la data stabilita de catre primarul municipiului prin dispozitie, nominal, etapizat si pe zone, pe cheltuiala proprie, cu plata sumei de 2 lei pe zi dupa încheierea perioadei de contract si pâna la ridicarea garajului. Neridicarea la termenul stabilit se sanctioneaza cu amenda contraventionala de 2500 lei. Garajele neridicate în termenul stabilit se vor ridica de catre primarie pe cheltuiala proprietarilor si vor fi pastrate în Baza Primariei Bistrita din str.Simpozionului nr. 11 timp de 15 zile, contra sumei de 90 lei pe zi. Cei ce fac dovada proprietatii garajului le pot ridica în acest termen contra unei sume calculate pe baza unui deviz, plus cei doi lei pe zi. Cheltuielile ocazionate de ridicare, transport si ndepozitare se va face prin Directia Administrare Fond Imobiliar si Directia Finante Publice Municipale sau Directia Administratie Publica, dupa caz.

Reamplasarea garajelor va putea fi efectuata doar pe spatii private si doar în baza unei noi autorizatii de constructie.

Garajele neridicate în termenele prevazute din Baza primariei vor fi distruse sau folosite în alte scopuri. Terenurile eliberate vor fi aduse la starea initiala, urmând a fi reamenajate ca spatii verzi ori parcari ecologice, unde vor fi folosite pavelele ecologice.

Primele garaje care vor fi desfiintate sunt cele din zona Han din municipiu, iar procedura, potrivit declaratiei primarului Cretu, va dura aproximativ un an.

Alte probleme ce apar la proprietari

Istoria acestor garaje nu este chiar atât de simpla cum pare la prima vedere, si nici nu este unitara. Unii proprietari au autorizatii de constructie dupa toate regulile în domeniu, cu aprobarile necesare oricarei constructii. Potrivit declaratiilor oamenilor, terenul a fost concesionat pe perioade mai mari de ani. În anul 1996, primaria a trecut la sistemul de „Act aditional” încheiat anual între locator (primarie ) si locatar ( proprietar de garaj ). Nimeni nu s-a sesizat atunci, crezând ca este un sistem ce nu va afecta relatia contractuala decât prin asa numita adaptare la inflatie, care se facea deja simtita în plata chiriei al carei cuantum se stabilea anual în sedinta consiliului local.

Într-una din sedintele în care se stabilea aceasta chirie, la acea data dubla fata de cea platita pentru astfelde garaje de catre locuitorii din municipiul Cluj-Napoca, un consilier afirma pentru sustinerea chiriei propuse: „ Cine are bani sa-si ia masina si garaj, poate plati si o chirie de…”.

Asa s-a ajuns cu valoare chiriei pe anul în curs la suma de peste 250 de lei pe an. Abia în contractul pe 2008 se face referire la dezafectarea deja prezentata.

Am avut curiozitatea de a discuta cu mai multi proprietari pe aceasta tema dupa ce s-a luat masura lichidarii garajelor, care au declarat:

C. P., 55 de ani, proprietar de garaj, zona Han. „Sa-l duca Vasile (n.r. – fostul primar al municipiului Bistrita, Vasile Moldovan) la el acasa, ca eu n-am cu ce sa-l duc si nici unde sa-l duc”.

B.S., 51 de ani: „ Am sa-l duc la socri la tara, dar cu ce sa-l car 48 de km?”.

T. P., 61de ani, strada Sucevei. „ Când vin astia cu construitul, îl demontez si-l duc în podul blocului. Poate stiti pe cineva care cumpara un garaj, îl dau ieftin, numai sa scap de el”.

Au fost si declaratii mai colorate ce nu pot fi reproduse aici, dar una tot merita sa fie mentionata pentru originalitate macar. „ Sa aranjeze primarul cu Putin, ca asta îl scapa si de garaje si de magazine, ca-n Georgia”. Nu este chiar solutia optima, dar o solutie ar fi procurarea unei autospeciale care sa faca transporturi profitabile în termenul propuse de noul primar, adica de un an. Deocamdata astfel de masini nu exista, iar primaria va fi nevoiuta sa închirieze macar una pentru a demara actiunea „garajul”.

Multe dintre garaje sunt amplasate chiar necorespunzator sau au un aspect ce deranjeaza estetic si din acest punct de vedere masurile ar fi justificate.

Alexandru Tohati

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.