FOTO: ARHIVĂ

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud este nevoit să mai aloce 5 milioane de lei pentru lucrări de consolidare pe Drumul Județean 173 C, care duce spre Jelna. Culmea, acesta a fost finalizat acum nici doi ani. Se pare că terenul instabil și alunecările de teren vor scoate mai mulți bani din vistieria instituției în administrarea căreia este.

Drumul Județean 173 C s-a transformat într-un adevărat pericol public pentru șoferi din cauza alunecărilor de teren. Drumul se află în administrarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, însă în parte a fost preluat și de Primăria Bistrița, porțiune din acest drum aflându-se în intravilanul municipiului.

Primul incident a avut loc în primăvara anului 2018, în vârful dealului. O porțiune de 250 de metri de teren a alunecat și a afectat Drumul Județean 173. Se pare că alunecarea de teren respectivă ar fi fost cauzată de niște defrișări. Cineva se pregătea să ridice o clădire nouă pe deal și a tăiat mai mulți copaci, care mai stabilizau terenul. Așa că pământul a luat-o la vale.

Lucrurile au fost atât de serioase, încât pompierii au fost la un pas să îi evacueze pe locuitorii celor două case situate pe deal, în apropiere de porțiunea surpată. Alunecarea de teren a afectat o bandă de circulație.

Ploile din anul următor au afectat structura de rezistență a drumului, iar porțiunea surpată a ajuns să se întindă pe zeci de metri făcând impracticabilă una dintre benzile de circulație. Pe mai puțin de 4-5 km erau două porțiuni de drum care o luau la vale, încurcând șoferii care făceau naveta din Jelna sau Budacu de Sus.

Consiliul Județean a reparat drumul cu 8 milioane de lei

„Menționăm faptul că acest tronson de drum este ruta cea mai scurtă și mai rapidă pentru comunitățile stabilite pe Valea Budacului. Modernizarea drumului conduce la creșterea investițiilor privind dezvoltarea satului românesc, stimularea activităților diverse, non-agricole, stimularea parteneriatului rural-urban, stimularea activităților culturale. Totdată, infrastructura modernă contribuie la reducerea unor costuri de operare a autovehiculelor, economisirea timpului de deplasare și a carburanților și diminuarea surselor de poluare. Se va îmbunătăți conexiunea cu rețeaua de drumuri județene, drumuri comunale și drumuri de interes local, se va facilita legăturile dintre centrele urbane și ceellalte localități și se va asigura posibilitatea de acces, în condiții optime, a mijloacelor de intervenție rapidă în caz de nevoie și a mijloacelor auto pentru transportul școlar și public”, explica Consiliul Județean necesitatea reabilitării acestui drum.

Consiliul Județean a reușit să se apuce de treabă și să reabiliteze bucata sa din DJ 173. Lucrările la tronsonul de drum care face legătura între municipiul Bistrița și localitatea Budacu de Jos a fost modernizat cu 8 milioane de lei, lucrările fiind recepționate în toamna lui 2020. Acestea au fost finanțate din bugetul Consiliului Județean.

„Avem încă un tronson de drum bun, între Bistrița și Budacu de Jos [DJ173C]. Încă o lucrare de calitate, finanțată de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, cu o garanție de 10 ani, care a vizat și șanțuri din beton, drenuri de colectare a apelor, podețe, un parapet semigreu de 878 m, consolidare cu zid de sprijin și semnalizare rutieră. Este o altă lucrare foarte importantă care scurtează în mod concret legăturile locuitorilor, în mod special, din Budacu de Jos şi din această zonă cu municipiul Bistriţa. (…) Modernizarea DJ 173 C Bistriţa – Budacu de Jos a fost o lucrare foarte complexă, chiar dacă lungimea este una mică, de aproximativ  3 km, dar terenul este foarte – foarte instabil, cu foarte multe lucrări de artă, foraje, piloţi, ziduri de sprijin, foarte multe lucrări pentru a putea stabiliza terenul”, preciza la recepție președintele CJ Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan.

În ciuda garanției de 10 ani a drumului, dată de executant, Consiliul Județean este nevoit acum, după doi ani, să mai scoată de undeva peste 5 milioane de lei pentru acest drum.

DJ173 C mai înghite 5 milioane, la 2 ani de la recepția lucrărilor

La nici 2 ani de la recepția lucrărilor, Consiliul Județean le cere consilierilor să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru consolidarea drumului. Potrivit documentației proiectului pentru lucrările de consolidare este nevoie de peste 5 milioane de lei.

Astfel, o porțiune de 5 metri este necesară refacerea stratul de uzură, iar pe 45 de metri este necesară refacerea fundației și a stratului de uzură. De asemenea, se va reface drenul și șanțul din beton. În total, lucrările necesare ar urma să se întindă pe aproape 250 de metri.

„Căminele de vizitare dren sunt reproiectate astfel încât să preia apele de infiltrație. La realizarea căminelor conform prezentei documentații tehnice se vor reutiliza tuburile căminelor de vizitare existente precum și a capacelor acestora. Lângă podeț se va realiza un cămin nou de vizitare pentru dren. Noul dren se va descărca în acest cămin. În vederea eliminării apei din acesta se va subtraversa drumul cu un tub din pvc de diametru 160mm și se va descărca pe taluz în zona podețului. Realizarea șanțului pereat cu beton în aval de drum. Acesta va descărca apa pluvială pe taluzul din aval în dreptul podețului de traversare existent de la km 3+150”, se mai arată în proiectul de hotărâre.

Pe o altă porțiune de 150 de metri sunt necesare lucrări de consolidare a drumului constând în executarea unei lucrări de sprijinire de acostament, cu piloți forați din beton armat. Firma care va pune mâna pe acest contract are la dispoziție 6 luni pentru a finaliza lucrările.

„Sectorul de drum are lungimea de 245 de metri și se desfășoară între localitățile Bistrița și Budacu de Jos. În urma execuției lucrărilor de modernizare, au apărut fenomene de instabilitate geotehnică. Pentru evitarea avansării degradărilor, stoparea planului de alunecare și pentru asigurarea funcționalității întregului tronson de drum, este necesară execuția lucrărilor de consolidare. În vederea aducerii infrastructurii rutiere la parametrii corespunzători unei circulații normale, în conformitate cu standardele și normele tehnice de proiectare pentru clasa și categoria tehnică la care sunt încadrate lucrările, sunt necesare executarea lucrărilor de consolidare”, se explică în proiect.

Se pare că Consiliul Județean a apelat la un studiu geotehnic amănunțit și o expertiză geotehnică elaborate de Geodesign SRL. Rolul lor a fost să stabilească cauza apariției alunecărilor de teren și a soluțiilor de consolidare.

Raportul de expertiză și studiul geotehnic au scos în evidență o alunecare de teren de suprafață care a afectat structura drumului pe 50 de metri. De asemenea, s-a constatat și o alunecare de teren de adâncime. Aceasta a ajuns până la adâncimea de 4,3 metri.

Se pare că administrația județeană încă n-a identificat o sursă de finanțare pentru aceste lucrări.

„Pentru realizarea lucrărilor de consolidare pe DJ 173 C, Bistrița-Budacu de Jos, se întreprind demersuri pentru identificarea surselor de finanțare, astfel lucrările să poată fi realizate într-un interval cât mai scurt”, se mai precizează în proiect.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.