La o populaţie de circa 2000 de locuitori, cu o suprafaţă de 5300 de hectare,  705 gospodării, 2 şcoli şi două grădiniţe, Primăria comunei Ciceu-Giurgeşti funcţionează momentan cu doar 4 funcţionari publici. Asta deoarece la finele nului 2020, administraţia publică locală a rămas fără alţi patru funcţionari, care s-au pensionat.

Deşi legislaţia în vigoare stabileşte numărul maxim de posturi dintr-o primărie, nimeni nu s-a gândit la numărul minim cu care o astfel de instituţie îşi poate desfăşura activitatea.

Au rămas doar secretarul, contabilul, referentul care se ocupă de asistenţa socială şi consilierul primarului

Problemele administrative ale comunei Ciceu Giurgeşti stau la mâna celor patru angajaţi ai primăriei, cu excepţia primarului şi viceprimarului.   În instituţie au mai rămas doar secretarul, contabilul, un referent pe asistenţă socială şi un „consilier al primarului”, care are atribuţii de casier. Între timp, primarul Constantin Rusu a trimis o adresă la Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici prin care a solicitat un aviz favorabil de organizare a unor concursuri de ocupare a posturilor. Răspunsul a fost negativ, pentru că legislaţia prevede angajarea unui bugetar doar dacă au fost eliberate alte şapte posturi. De atunci, autorităţile locale din Ciceu Giurgeşti au mai trimis două adrese şi s-au plâns şi la forurile judeţene, poate s-or îndupleca să vacanteze aceste funcţii. În mod normal, Primăria Ciceu Giurgeşti ar fi putut avea 12 angajaţi. Pentru a face economii, edilul s-a gândit să păstreze doar zece posturi. Acum, patru sunt vacante şi vor rămâne aşa până instituţiile de la nivel central vor înţelege că nu poţi implementa proiecte cu patru angajaţi.

Consilierul primarului are atribuţii de…casier

Constantin Rusu spune că în lipsa unui casier, administraţia locală se afla în ingrata situaţie de a nu putea încasa taxele şi impozitele locale. Drept urmare, ,,am făcut ce am făcut şi am angajat un consilier al primarului. Ce era să fac? Aşa că i-am dat şi atribuţii de casier. Trist, dar asta este România secolului XXI! Sunt atâtea de făcut, iar personalul de specialitate este aproape inexistent. Salariile sunt mici, dar cei de sus cer să faci performanţă şi cu 3-4 oameni. În alte primării este inflaţie de personal, iar noi suntem de râsul lumii.  Se ştie că aici s-a făcut tot timpul treabă, cu personal de calitate, dar asta nu înseamnă că putem activa cu 4 oameni. „

Nu le este platită munca suplimentară

Edilul spune că munca suplimentară pe care cei patru functionari este una supraomenească. ,,Dacă aşa consideră Guvernul să pastreze oamenii în sistemul administraţiei, atunci e grav! Cum Dumnezeu să-i explic eu omului că îi dau mai mult de lucru, dar salariul este dimunuat cu 25 de procente? Este anormal, iar un sistem care funţionează dupa un sistem cu principii atât de rigide este sortit esecului.„

Oamenii îşi pierd răbdarea aşteptând pe la uşile primărie, asta deoarece un funcţionar nu poate face doua lucruri în acelaşi timp

Rusu mai punctează faptul că oamenii sunt revoltaţi pe buna drepatate că multe dintre actele pe care le solicită sunt eliberate cu o anumita întârziere. Dar, în opinia sa, cu un număr atât de redus de personal, mai mult nu se poate. ,,În 2010 erau opt funcţionari, treaba mergea ca pe roate, dar numărul s-a redus. Oamneii rămaşi muncesc acum dublu, mai mult nu le pot cere. Dacă aş putea aş aduce bani de la mine de acasa să le dau, pentru că ştiu ce efort fac.„

Primăria Ciceu-Giurgeşti nu are nici măcar un specialist agricol

Culmea, o administraţie locală din mediu rural nu are angajat un specialist agricol. Fostul inginer agricol s-a pensionat la limită de vârstă şi a refuzat să mai activeze în continuare, probabil sătul de situaţia în care se află momentan funcţionarii publici. Cu alte cuvinte, situaţia este îngreunată şi în ceea ce priveşte păstrarea evidenţei agricole. ,,Sunt mişcări de terenuri sau în sectorul zootehnic care trebuie să figureze în Registrul Agricol”, a explicat primarul Constantin Rusu. La finele anului 2010, Primăria Ciceu Giurgeşti a rămas fără alţi patru angajaţi care s-au pensionat la limită de vârstă. Este vorba de casier, inginerul agricol, referentul agricol şi bibliotecar, niciunul dintre aceştia nemaidorind să-şi continue activitatea.

,,Vrând-nevrând, bea Grigore aghiasmă!„

Un funcţionar care activează în cadrul Primăriei comunei Ciceu-Giurgesti explica cu naduf că este extrem de dificil să înveţi din mers o altă meserie, mai ales atunci când profesia ta de bază implica zero timp liber. ,,În condiţiile actuale, trebuie să faci ceea ce nici nu ai visat în viaţă. O meserie în plus, meserie care îţi este absolut straină. Dar…vrei, nu vrei, bea Grigore aghiasmă!„

,,Europă ne-a trebuit, Europă avem!„

Ordonanţa de urgenţă privind blocarea posturilor din administraţie suspendă până la 31 decembrie 2011 ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autorităţile şi instituţiile publice. Actul normativ prevede că ocuparea posturilor vacante din toate instituţiile şi autorităţile administraţiei centrale, indiferent de forma de finanţare, poate fi aprobată doar de Guvern, prin memorandum, cu încadrarea într-un procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se eliberează, respectiv prin angajarea doar a unui funcţionar pentru şapte posturi vacantate. Cu condiţia să nu se majoreze numărul total de posturi aprobate prin buget la nivelul ordonatorului principal de credite, de la prevederile ordonanţei de urgenţă sunt exceptate posturile pentru înalţii funcţionari publici, funcţiile publice de conducere, posturile militare de conducere şi funcţiile de director coordonator sau director coordonator adjunct al serviciilor deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale. Pentru ocuparea posturilor vacante pe principiul o angajare la şapte posturi eliberate, ordonatorii principali de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice centrale au obligaţia să raporteze Ministerului Finanţelor lunar, până la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna anterioară, numărul total al posturilor care s-au vacantat şi care nu au fost ocupate. Solicitările de ocupare a posturilor vacantate vor fi efectuate de către ordonatorii principali de credite în mod centralizat, pentru aparatul propriu şi instituţiile din subordine, cel mult o dată pe lună. În nota de fundamentare a ordonanţei, Guvernul susţine că blocarea posturilor este necesară pentru încadrarea în deficitul bugetar de 4,4% convenit cu FMI pe 2011, precum şi pentru faptul că ,,ieşirea din recesiune se dovedeşte înceată, pentru că spaţiul fiscal pentru impulsionarea economiei este mic". Vorba primarului Rusu: ,,Europă ne-a trebuit, Europa avem!„

Raimond Petruţ

3 COMENTARII

  1. vedeti ca a aparut OUG nr.23 / 02.03.2011 care permite angajarea de personal pe posturile unice…orin dvs. aveti cu gramada…mi-e mila de voi….Si eu lucrey intr-o primarie rurala si stiu ce volum de munca aveti…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.