Acelaşi nume, sub aceeaşi marcă, lucrările de la pasarela de la Beclean se repetă. Nu a trecut nici măcar un an de la ultimele reparaţii că serialul “pasarela în construcţie” pare să continue. Deşi pasarela a fost dată în funcţiune în 2004, şantierul de pe pasaj nu s-a încheiat. Problema? Lucrarea de mântuială realizată de Filiala Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca din cadrul Centralei de Construcţii Căi Ferate Bucureşti şi finanţată de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului. Bani mulţi, 67 de miliarde lei vechi, pentru construcţia unei pasarele, care se vede cu ochiul liber că la perioade scurte de timp trebuie reparată.

Lucru de mântuială

Metoda de lucru aleasă în cazul pasarelei de la Beclean a fost, încă de la începutul lucrărilor, una destul de rudimentară. Pentru că, aşa cum obişnuiesc românii, de ce să fie făcută o lucrare o dată şi bine, când se poate lucra de două ori sau chiar de mai multe ori?

Să ne reamintim puţin de câte ori au fost desfăşurate lucrări de reparaţie la pasarela cu probleme de la Beclean. Dată în folosinţă în noiembrie 2004, după trei ani de trudă, pasarela a fost făcută în două etape, fiind utilizate circa 57 de miliarde pentru lucrările de bază – mai precis, construirea pasajului propriu-zis şi a celor două rampe de acces, elemente considerate de factorii de decizie de atunci suficiente pentru a da drumul circulaţiei rutiere în zonă. Încă din acea perioadă construcţia nu fusese finalizată în totalitate, fiind programate pentru anul 2005 lucrări suplimentare de consolidare şi stabilizare.
 
În primăvara anului 2005, Filiala Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca a apelat la lucrări suplimentare de consolidare şi stabilizare, pasarela fiind din nou în plin şantier. Asta după ce din  cauza alunecărilor de teren apărute în urma ploilor, pasarela începuse să o ia la vale pe ambele părţi laterale ale rampelor de acces. Aşa se face că diferenţa de fonduri, şi anume 10 miliarde de lei vechi, a fost utilizată la scurt timp după prima tranşă de bani, de 57 de miliarde de lei vechi. Astfel, în etapa a doua a investiţiei,  şi anume remedierea problemei, Filiala Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca a procedat la ridicarea a patru ziduri de sprijin pe ambele părţi ale rămpilor de acces.

Alte reparaţii, aceeaşi firmă

La nici trei ani de la ultimele reparaţii, pasarela de la Beclean a intrat iar în şantier. Stricăciunile de atunci nu erau nici primele şi nici ultimele rezultate ale unei lucrături făcute de mântuială.
Anul trecut, spre final, înainte de recepţia finală, pasarela din Beclean prezenta vizibile semne de deteriorare, prin cedarea terasamentului pe o distanţă de aproximativ 15 metri. Problema – cedarea terasamentului pe platforma uneia dintre căile de acces ale pasajului rutier peste calea ferată, unde s-a format o groapă imensă, alături de ea făcându-şi apariţia şi altele mai mărunte. Din nou firma executantă a investiţiei guvernamentale a început lucrările şi a acoperit greşeala unei munci făcute pe repezeală.
Dar obiectivul finalizat şi dat în folosintă în 22 noiembrie 2004, şi cârpit între timp, are din nou probleme.

Greşeli acoperite de faţadă

Recepţia pasarelei de la Beclean, bucuria unei realizări de zeci de miliarde investite din bugetul ţării, trebuia să aibă loc în decembrie 2007, însă din diverse motive ea a fost amânată, urmând a avea loc la finalul acestei luni. Dar… surprise! Chiar înainte de recepţia finală, pasarela prezintă iar probleme, firma constructoare, adică Filiala Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca din cadrul Centralei de Construcţii Căi Ferate Bucureşti, fiind din nou nevoită să demareze o serie de lucrări. Situaţia de acum nu e cauzată de neîntreţinerea drumului, ci ţine de structura şi de construcţia pasajului realizat de la bun început de această firmă. Cu musca pe căciulă, cu o săptămână înainte de recepţia finală, aceleaşi personaje au asudat din greu pentru a repara şi finaliza în timp util lucrările la pasarela Beclean. Puşi din nou la treabă, muncitorii au trudit două zile pentru a reface zona pasajului care a cedat şi pentru a reda circulaţia pe respectiva porţiune de drum afectată.

 
Cu privire la acest aspect, Vlad Grigore, inspector în cadrul Direcţiei Drumuri şi Poduri Bistriţa-Năsăud a declarat pentru Gazeta de Bistriţa: ”Lucrările efectuate acum la pasarela de la Beclean au fost remediate. Lucrările privind defecţiuni izolate au durat două zile. Recepţia finală trebuia să aibă loc anul trecut, însă aceasta a fost amânată pentru anul acesta”.
De precizat faptul că lucrările care au fost efectuate la pasarela de la Beclean nu au ieşit din termenul de garanţie,  care expiră doar în luna decembrie a acestui an, astfel cheltuielile de reparaţii au fost suportate de executantul construcţiei, nimeni altul decât Filiala Drumuri şi Poduri Cluj-Napoca.

Lucrări în garanţie

Cert este că în ultimele două săptămâni, angajaţii FDP Cluj s-au dat de ceasul morţii să încerce, pe cât posibil, să readucă pasarela la standardele normale, cel puţin până la momentul recepţiei finale şi al ieşirii pasarelei din garanţie.
Primarul oraşului Beclean, Nicolae Moldovan, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa: ”Nu ştiu ce se întâmplă acolo, se lucrează din nou la pasarelă. Problema este că pasarela se tot surpă şi tot apar gropi”.

De patru ani, problemele la pasarela de la Beclean nu au încetat să apară. Muncă pe repezeală şi bani aruncaţi anapoda pentru o construcţie care ridică în continuare semne de întrebare. Se pare că această lucrare a fost ultima oboseală a firmei de a cosmetiza pasarela pe cheltuiala proprie. Peste puţine zile, obiectivul va ieşi din garanţie, iar viitoarele probleme, care cu siguranţă nu se vor lăsa aşteptate mult timp, vor fi soluţionate posibil sub directa supraveghere a aceleiaşi firme, dar pe cheltuiala altcuiva.
Se cunoaşte că robinetul banilor a fost mereu deschis înainte şi în timpul campaniilor electorale. Numai bine recepţia finală a pasarelei poate fi un prilej oportun ca reprezentanţi ai Guvernului şi lideri politici în vogă să se prezinte la faţa locului ca să emane public, alături de oficialităţile judeţului, afirmaţii de genul că drumul este numai bun pentru circulaţia auto şi că nu va mai ridica probleme.

Elisabeta Ciuta

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.