Consilierul local liberal Andrei Rusu, preşedinte al Comisiei Economice din cadrul Consiliul Local Bistriţa, a lansat recent ideea că municipalitatea ar fi mult mai eficientă cu maxim 100 de funcţionari publici din totalul de peste 230.
Rusu a solicitat constituirea unei comisii care să găsească soluţii pentru reducerea organigramei.

În cazul în care comisia va ţine cont de propunerile prezentate de consilierul liberal, anul viitor la Primăria Bistriţa ar putea rămâne doar jumătate din funcţionarii publici angajaţi la ora actuală.
Preşedinte al comisiei economice, consilierul local din partea PNL, Andrei Rusu, a venit recent cu propunerea de constituire a unei comisii care să analizeze, să studieze şi în final să vină cu propuneri prin care să fie redusă organigrama din cadrul municipalităţii. În prezent, la Primăria Bistriţa şi direcţiile subordonate acesteia lucrează 1.200 de persoane.
Primarul Teodor Ovidiu Creţu nu are nimic împotriva constituirii unei astfel de comisii, dar nici nu este de acord cu reducerea numărului de funcţionari, aşa cum propune Andrei Rusu, adică din numărul actual existent să rămână mai puţin de jumătate. Membrii comisiei respective vor fi primarul, viceprimarii, patru consilieri locali şi directorii serviciilor subordonate Primăriei Bistriţa. Analiza făcută de Andrei Rusu arată că pentru salariile funcţionarilor publici se cheltuieşte mai bine de jumătate din bugetul local, fapt pentru care acesta a venit cu propunerea de restructurare a direcţiilor, reducerea numărului de funcţionari publici la mai puţin de jumătate şi constituirea unei grile unice de salarizare.

Analiza lui Rusu

În calitate de preşedinte al Comisiei Economice a Consiliul Local Bistriţa, Andrei Rusu a demarat, în urmă cu o lună, o analiză a cheltuielilor de personal la nivelul tuturor entităţilor subordonate legislativului local: aparat propriu al primarului, unităţi finanţate integral, parţial sau cu autofinanţare, dar care sunt subordonate şi se cuprind în bugetul consolidat al Bistriţei. Potrivit acestuia, analiza a plecat de la nivelul total al cheltuielilor realizate de fiecare entitate pe primele şase luni din acest an, la evaluarea foarte riguroasă a cheltuielilor de personal şi a reevaluării proporţiei acestora din totalul de cheltuieli, a identificării şi punerii în lumină a retribuţiilor medii brute şi nete ale personalului din primărie. Astfel, pe primele şase luni ale acestui an, cheltuielile cu personalul din totalul de cheltuieli, au reprezentat nu mai puţin de 72,12%. Această pondere foarte mare este determinată de cheltuielile pentru plata salariilor din învăţământ, care trec prin bugetul local şi nu sunt sub controlul Consiliului Local, ci vin direcţionate de la nivel central. Fără aceste cheltuieli însă, cu salariile personalului din învăţământ, cheltuielile pentru unităţile care sunt direct subordonate Consiliului Local sunt de 53,4%, o pondere foarte mare. „Din total cheltuieli pe şase luni din bugetul local consolidat al Bistriţei, peste 53% au reprezentat cheltuieli cu salariile şi contribuţiile aferente acestora. Înainte de ‘90 era o lozincă „70% dezvoltare, 30% cheltuieli”. Desigur că proporţia aceasta nu cred că poate fi de actualitate astăzi, sunt alte condiţii. Dar limitarea cheltuielilor salariale de personal din bugetul total al Primăriei la maxim 40% mi se pare un obiectiv realist şi obligatoriu de atins într-o administraţie eficientă. Fiindcă, recursul este faptul că pentru dezvoltarea urbană a oraşului rămâne un volum de bani foarte redus. Administraţia nu este nici unitate de servicii sociale, nici unitate prestatoare de servicii. Ea este o unitate care trebuie să administreze oraşul, iar administrarea oraşului nu te poate costa din total buget mai mult de 40%, nu este voie, deşi, chiar şi acest cuantum este mult”, a declarat consilierul local Andrei Rusu.
Conform analizei făcute de preşedintele comisiei economice, cheltuielile de personal din totalul de cheltuieli de 71. 687.000 de lei, au fost de 51.701.000 de lei. În învăţământ au fost cheltuiţi, în primele şase luni ale anului, 34. 660.000 de lei. În evidenţele de salariat la 1 august, personalul din învăţământ care este retribuit prin Consiliul Local a fost de 1.782 persoane, respectiv profesori, învăţători, şi 119 de persoane, existente la 1 august în aparatul propriu: Direcţia de Patrimoniu, Direcţia de Muncă şi Sănătate, Ocolul Silvic, Direcţia Servicii Publice, Direcţia Târguri şi Oboare, Direcţia Municipală de Servicii Sociale, Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc”, Evidenţa Populaţiei şi Poliţia Comunitară.
Consilierul local Andrei Rusu consideră că fiecare post în organigramă trebuie să fie astfel definit şi retribuit încât să cuprindă specificul muncii postului respectiv. „Păi dacă te duci şi accepţi un post, de exemplu la ghişeul de Relaţii cu Publicul, nu pui pe lângă salariul de bază şi spor de lucru cu publicul de 10% fiindcă este anacronic şi aiurea pus. Dacă acela este post de relaţii cu publicul şi este retribuit cu zece milioane de lei vechi, păi atât trebuie să rămână salariul de bază pentru postul respectiv, fiindcă acela este postul şi astfel este încadrat în grilă ca salarizare. Dar sigur că, am ajuns într-un punct la jumătatea acestui an în care criza economică ce se manifestă cu atâta evidenţă şi în România, va impune şi va obliga administraţia locală să adopte măsuri”, a precizat Rusu.

Şase!… Vine comisia!

Consilierul local Andrei Rusu a propus Consiliului Local Bistriţa înfiinţarea unei comisii de analiză şi optimizare, eficientizare a organigramei aparatului de specialitate a primarului şi a tuturor serviciilor publice de interes local. Potrivit lui Rusu, această comisie se va ocupa de restructurarea şi reorganizarea tuturor direcţiilor şi a unităţilor subordonate Consiliului Local, va veni cu propuneri de organigrame pe bază de normă de personal în administraţia publică, cu o grilă unică de salarizare la nivelul tuturor entităţilor Consiliului Local, cu elaborarea statelor de funcţii şi evaluare a acestor posturi. „Propunerea mea, acceptată de consilierii locali, a fost ca această comisie să fie formată din patru consilieri locali reprezentanţi ai fiecărui partid politic din Consiliul Local, primarul şi cei doi viceprimari, secretar şi directorii tuturor direcţiilor şi unităţilor subordonate Consiliului Local. Deci va fi un for reprezentativ de decizie, o comisie pertinentă, formată din manageri şi oameni cu experienţă care să propună Consiliului Local proiecte de hotărâre privind rezolvarea unitară a acestor probleme de organigrame, restructurări, reduceri de posturi şi salarizare. Desigur că vom avea doi jurişti, două persoane de la Direcţia Resurse Umane şi un secretar tehnic. Această comisie îşi va începe cât de repede activitatea, imediat după 1 septembrie, şi până la sfârşitul lunii octombrie va trebui să propună Consiliului Local proiectele de hotărâri de strategie unitară a problemelor de organizare şi reducerea posturilor, a cheltuielilor la nivelul ansamblului primăriei. Cred că este o propunere corectă şi care va putea analiza toate disfuncţionalităţile care există. Rolul acestei comisii este să pună problemele de aşa natură încât să evite şi convulsiile sociale pentru că suntem conştienţi. Noi nu ţinem neapărat să dăm oamenii afară, ci vrem să ţinem mai puţini, să lucreze mai eficient, să fie plătiţi mai bine. Acesta este scopul: să îl plăteşti pe om în funcţie de munca lui, nu să îi dăm afară pe oameni din primărie că sunt prea mulţi. Vrem să reducem birocraţia şi asta nu se poate decât prin desfiinţarea unor posturi care nu-şi au rostul, care emit către cetăţean tot felul de cereri şi îl poartă 30 de zile pe drum să aducă hârtii ca să-şi justifice munca şi postul pe care este angajat. Nu poţi să ţii oamenii numai ca să faci prestaţii sociale în cadrul primăriei”, este de părere consilierul local Andrei Rusu.

Maxim 100 de funcţionari publici în primărie

Aparatul propriu al primarului este format din peste 215 de persoane angajate. Potrivit consilierului Andrei Rusu, legea unică de salarizare prevede ca la o primărie cu 30.000 de locuitori, să existe un număr de 36 de funcţionari publici, iar la o primărie cu 85.000 de locuitori, cât are Bistriţa, nu se poate depăşi numărul de funcţionari, respectiv 100, faţă de peste 215 existenţi în prezent. „În acest termen vorbim de soluţii de optimizare a organigramelor de personal şi reducerea posturilor. Probabil va fi de 50% reducerea. Se pot face aceste reduceri fără a afecta activitatea şi administrarea oraşului. (…). Ce are primăria cu execuţia lucrărilor de dezinsecţie, deratizare şi mai ştiu eu ce, unde are un birou cu 7 oameni care taie frunze la câini un an de zile şi din când în când se mai duc pe la şcoli şi dau cu soluţii de otrăvire a gândacilor şi a şoarecilor? Ce are primăria să facă culturi de flori în seră, care consumă bani din bugetul propriu şi aduc venitul zero, unde sunt o peste 100 de oameni ca să înfrumuseţeze aleile şi rondourile de flori? Păi cu 10% din banii cheltuiţi pe salarii la toţi oamenii care lucrează la sere, cumpăr flori de acoperit tot oraşul. Ce are primăria să execute anumite lucrări pentru care, pe licitaţii transparente, orice firmă specializată ţi le face la jumătate din costuri?”. De asemenea, Andrei Rusu nu este de acord nici cu acordarea primelor şi comisioanelor: „Sunt persoane care nu ratează nicio comisie de licitaţie din care să îşi ia câte o indemnizaţie. Aceste excese în cheltuirea banilor publici pentru diferite prime şi comisioane sau participări la diferite comisii şi comitete vor fi drastic eliminate pe baza acestor măsuri pe care comisia pe care am propus-o le va stabili. (…). Vom aborda foarte serios problema limitării atât a numărului de personal cât şi a drepturilor salariale. Vom fi ajutaţi şi de reglementările care sunt impuse de Fondul Monetar la nivel naţional şi măsurile pe care le va lua guvernul fie că şi va asuma sau nu răspunderea, pentru că în administraţie se risipesc banii în mod masiv. Aparatul propriu al primarului poate funcţiona cu maxim 100 de oameni. De exemplu, la Direcţia economică de Venituri şi Cheltuieli care înregistrează taxele şi impozitele pe care oricum cetăţenii şi firmele şi le plătesc, sunt 65 de oameni, contabili cu experienţă, cu salarii mari. Nu se justifică. Cum să fie într-o primărie cu 80.000 de locuitori, 65 de contabili şi economişti? E absurd! De ce să ţină Biroul de Turism, Tineret şi Sport care nu face decât 4-5 acţiuni organizate pe an şi pe care administraţia publică locală nu are de ce să îl menţină? Sunt acolo şapte fete care nu fac nimic şi iau un salariu de 15 milioane brut pe lună plus alte sporuri şi fac cinci acţiuni, de tenis, săniuţe şi nu mai ştiu eu ce pentru un an de zile. Şi mai sunt multe exemple. (…). Am discutat cu primarul la începutul anului, dar nu a vrut să opereze nicio reducere. Acum însă va fi obligat să o facă, fiindcă îl va obliga şi legea unică de salarizare, dar şi norma de personal pe administraţie publică locală şi pe municipiu reşedinţă de judeţ. La 80.000 de locuitori va trebui să se încadreze în 100 de funcţionari publici, asta dacă vor fi 100”, a precizat Rusu.

Consilierul Gheorghe Tuţă nu susţine demersul lui Rusu

Gheorghe Tuţă, consilier local din partea Partidului Democrat Liberal, consideră că propunerea lui Andrei Rusu trebuie să capete valenţele unui proiect de hotărâre. „Cred că dânsul şi-a făcut propria analiză. Eu nu mă pot pronunţa în momentul acesta să văd dacă funcţionează primăria cu 100 de funcţionari sau nu. Eu cred, la modul cel mai cinstit, că o identificare a unei alte organigrame trebuie făcută pe o anumită analiză, fiindcă e simplist să spui că reduci de la peste 200 de funcţionari la 100. Dacă într-adevăr era preocupat de această problemă putea să vină cu propunerea când am aprobat organigramele şi proiectele de buget. Demersul dânsului este 100% politicianist, dincolo de opţiunile lui personale, pentru că de-a lungul timpului dânsul a vrut să propună tot felul de reduceri pe care primarul nu le-a agreat. Trebuie să vedem un material produs prin care să faci analiza aceasta şi să propui nişte restructurări care să fie justificate. Aşa, dacă vi să reduci de la 200 la 100 de angajaţi, e simplist pusă problema. Din punctul meu de vedere, trebuie făcute nişte modificări, dar primarul Ovidiu Creţu a venit şi a făcut o direcţie de servicii mamut cu 300 de oameni cu un singur director şi se aşteaptă la performanţe manageriale, când un singur om conduce alţi 300. În ceea ce priveşte organigrama, primarul este cel care trebuie să înainteze un proiect de hotărâre şi asta se va face la sfârşitul anului. Noi vom lua în discuţie proiectul propus de cel care conduce primăria. Pentru mine nu prezintă foarte multă credibilitate acest demers, asta neînsemnând că şi Primăria Bistriţa trebuie să facă o analiză şi bineînţeles să reducă din costuri”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, consilierul local, Gheorghe Tuţă.

Primarul vrea comisie, nu şi reducerea numărului de funcţionari

Contactat telefonic de redactorii Gazetei de Bistriţa, primarul Teodor Ovidiu Creţu a criticat ironic măsura propusă de consilierul local Andrei Rusu de a rămâne în Primăria Bistriţa, doar 100 de funcţionari publici. „Păi i-am mai spus lui Rusu că aşa pot lucra doar eu şi cu secretara. Se poate lucra fără niciun funcţionar. (în opinia lui Rusu ). Toate serviciile care le fac acum angajaţii primăriei trebuie să le mai facă altcineva şi asta înseamnă nişte firme contractate care să facă toate serviciile astea şi probabil pe bani mai mulţi decât le facem la ora actuală. O să fiu de acord cu acea comisie, deoarece nu am nimic cu analizele pe care le poate face cineva şi cu propunerile ce le poate aduce, dar nu este nevoie de reducerea posturilor. Trebuie lucrat la organigramă dar nu aşa cum se lansaseră nişte idei să uneşti nişte Direcţii care nu au de-a face una cu alta, însă loc de mai bine este întotdeauna. Sigur că, în afară de faptul că e o acţiune electorală a liberalilor, în rest rămâne să le discutăm cu calm, la masă. Reducerea personalului nu înseamnă sprijinul oraşului. Oraşul are nevoie de servicii care le dau nişte oameni. Serviciile respective, dacă nu o să le mai dea oamenii aceştia, o să le de-a alţii, probabil plătiţi mai bine, pentru că după cum rezultă chiar din hârtiile domnului Rusu, profesorii sunt plătiţi mai bine cu vreo 5 milioane în plus faţă de funcţionarii de la noi”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, primarul Teodor Ovidiu Creţu.

Problema reducerii posturilor de funcţionari publici din cadrul Primăriei Bistriţa pare pentru unii o soluţie bună, iar pentru alţii o aberaţie înainte de alegeri. O fi una, o fi alta, organigrama rămâne neclintită cel puţin anul acesta când se păstrează „faza” cu plimbatul de la un biroul la altul la Primăria Bistriţa, pentru a se justifica salariile cu sporuri cu tot. Că anul viitor s-ar putea face restructurări în masă, asta încă rămâne de văzut.

Iulia STUPINEAN  

6 COMENTARII

  1. Ar trebui inceputa reducerea functionarilor inutili din primarie prin desfiintarea Politiei Comunitare ,pentru ca acesti analfabeti consuma degeaba banii bistritenilor .

  2. De acord cu tine George .Politia Comunitara are serviciu circulatie fara sa aiba competente pe linie de circulatie .Parchetul si politia inchid ochii la acest abuz evident si Cretu finanteaza in continuare politisti comunitari care fac circulatie incalcand flagrant si abuziv legea 371 din 2004 care nu le da dreptul sa faca circulatie ,atribut ce revine exclusiv Politiei Romane .Curtea de conturi ar trebui sa se sesizeze de unde isi permite sa plateasca Cretu ilegal serviciul circulatie al politiei comunitare .

  3. Domnule Bugnar ,parchetul si politia nu se sesizeaza pentru ca sunt foarte multi PSD-isti acolo si nu-si permit sa-l supere pe Cretu ,ministrul de interne fiind tot PSD-ist .

  4. Politia comunitara si-a instalat ilegal girofaruri pe masini pentru ca nu au dreptul sa faca circulatie .Ar trebui imputati banii cheltuiti pentru aceste dotari primarului Cretu .

  5. in primul rand sa invete cum sa se comporte cu cetatenii si mai cu seama sa nu faca abuzuri acesti „comunitari” , mai cu seama la parcari daca nu e la centimetru.

  6. Emile, tu ai citit Legea nr.371/2004? Sau numai vorbesti despre ea, ca sa creada lumea ca esti documentat? Vezi ca acolo scrie olecuta altfel, in legatura cu compartimentul care te deranjeaza pe tine si pe alti cativa, care probabil nimeresc cu masinile 5 metri si un centimetru in stanga sau in dreapta parcarii. Din greseala, fireste… Si inca o chestie, pe care d-l Ceoarec, cu toata vigilenta sa, n-a observat-o: furnizorul de incaltaminte le-a facut comunitarilor pantofi cu gaurele, ca sa faca economie la material. Ce ziceti, nu-i asa ca diferenta a bagat-o in buzunar sau a impartit-o cu Cretu si cu Moldovan? Pai ce mai stati, chemati DNA-ul!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.