Presedintele Consiliului Judetean Bihor a fost prins în „off-side” inclusiv de subordonatii sai. Raportul de activitate al presedintelui Consiliului Judetean Bihor este un dezastru. Curtea de Conturi si Compartimentul de Audit Intern trag câteva semnale grave de alarma în ceea ce priveste activitatea CJ Bihor.

Presedintele Consiliului Judetean Bihor si-a depus raportul de activitate pentru anul care a trecut – un document de 388 de pagini. Dincolo de numarul impresionant de pagini, darea de seama a presedintelui forului judetean de conducere este un „copy-paste” (o copiere) a rapoartelor de activitate depuse de institutiile subordonate Consiliului Judetean Bihor – Liceul Teoretic “Nicolae Jiga” din Tinca, Scoala Speciala Popesti, Centrul Scolar pentru Educatie Inclusiva Tileagd, Grupul Scolar Agricol, Gradinita cu Program Prelungit nr. 54, Gradinita cu Program Prelungit nr. 20, Teatrul de Stat, Muzeul Tarii Crisurilor, Directia de Evidenta a Populatiei a Judetului Bihor, Scoala de Arte ”Francisc Hubic”, Scoala de Arte si Meserii ”Ioan Bococi” Oradea, Scoala de Arte si Meserii ”G.Baritiu” Oradea, Scoala Sanatoriala 1 Mai, Scoala pentru Educatie Incluziva nr.1 Oradea, Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva nr.2 Oradea, Scoala Speciala nr.3 Oradea, Centrul Scolar pentru Educatie Incluziva Senzoriala Oradea, Directia generala de asistenta sociala si protectia copilului, Serviciul Public de Editare a Monitorului Oficial al Judetului Bihor, Revista culturala Várad, Teatrul de stat pentru copii si tineret „ ARCADIA ”, Filarmonica de Stat Oradea, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Crisana al Jud. Bihor, Directia Publica de Paza Bihor, Gradinita numarul 52, Serviciul Judetean Salvamont-Salvaspeo Bihor, Revista Familia, Centrul Judetean pentru Conservarea si Promovarea culturii traditionale Bihor, Aeroportul Oradea, Centrul Militar Judetean Bihor si Biblioteca Judeteana ”Gheorghe Sincai”.

Semnale de alarma

„Desi de regula, au fost respectate procedurile legale de achizitie a bunurilor, respectiv pentru: autoturisme, proiecte, sisteme informatice, etc., din verificarea acestora a rezultat practicarea unor preturi ridicate comparativ cu cele de pe piata la momentul achizitiilor. În acest sens, se recomanda o sondare amanuntita a pietei, în vederea alegerii unei variante cât mai economice pentru institutie si în conditii de eficienta maxima; în conditiile în care numarul obiectivelor de investitii creste de la un an la altul, iar pentru întocmirea documentatiilor de executie se aloca importante sume de bani din bugetul local judetean, supunem atentiei Consiliului Judetean Bihor, necesitatea organizarii unui serviciu specializat pentru întocmirea acestor documentatii tehnice…” se arata în documentul întocmit de Curtea de Conturi si aflat la pagina 10 în raportul de activitate al presedintelui Alexandru Kiss.

„Referitor la sustinerea financiara a unor activitati sportive, în speta fotbal, având în vedere utilizarea nelegala a fondurilor alocate în anul 2006 Clubului Sportiv F.C. Bihor, consideram ca pe viitor se impune luarea masurilor prevazute de art.21 din Legea nr.350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, conform carora este „exclus dintr-o procedura pentru atribuirea contractului de finantare nerambursabila, respectiv nu este eligibil solicitantul care nu si-a îndeplinit obligatiile asumate printr-un contract de finantare nerambursabila”, se mai precizeaza în documentele Curtii de Conturi.

Ilegal non stop

Compartimentul de Audit Intern al Consiliului Judetean a identificat si pentru anul 2007 o serie de nereguli în activitatea desfasurata de institutia judeteana. GAZETA va prezinta un extras din punctele negre pe care le-a cumulat institutia judeteana.

„- Principalele constatari consemnate în rapoartele de audit se refera la:

– Riscuri de organizare (neformalizarea procedurilor);

– Neexercitarea controlului financiar preventiv propriu;

– S-a încalcat Ordonanta Nr. 119 din 31 august 1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv Republicata în 12 noiembrie 2003, Sectiunea a II-a, art.10, alin. (1), prin prezentarea la deconturi a unor cheltuieli care au fost efectuate fara viza de control financiar preventiv;

– Nu s-a respectat Ordinul nr. 522 din 16 aprilie 2003 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv: proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv nu au fost identificate, particularizate si actualizate; registrul privind operatiunile prezentate la viza de control financiar preventiv nu se completeaza conform prevederilor legale sau în unele cazuri nici nu se întocmeste;

– Riscul nerespectarii principiilor unei bune gestiuni financiare – prin nerespectarea Ordinului 1792/2002 pentru aprobarea Normelor Metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanarea si plata cheltuielilor institutiilor publice, precum si organizarea, evidenta si raportarea angajamentelor bugetare si legale.

– S-a constatat ca nu se conduce evidenta angajamentelor bugetare si legale, nu exista decizii administrative prin care sunt desemnate persoana (persoanele) si înlocuitorii acesteia care au atributii pe linia organizarii si conducerii evidentei angajamentelor bugetare.

– Fara o evaluare prealabila utilizarii creditelor bugetare, care sa asigure faptul ca rezultatele obtinute sunt corespunzatoare resurselor utilizate, apare riscul nerespectarii principiilor unei bune gestiuni financiare, ale unui management sanatos, în special al economiei si eficientei cheltuielilor.

– Insuficienta organizare a resurselor umane care conduce la încarcarea nejustificata a cheltuielilor, lipsa unor responsabilitati precise.

– S-au încalcat prevederile Regulamentului Operatiunilor de Casa 209/1976 în ceea ce priveste acordarea avansurilor spre decontare: în unele cazuri fara a se justifica necesitatea lor, iar în alte cazuri fiind mai mari decât cele prevazute în lege.

– prin restituirea avansurilor acordate spre decontare dupa o perioada de câteva luni sau nerestituirea lor

– Personalul cu atributii de control financiar preventiv nu verifica documentele necesare desfasurarii activitatii de transport, constatându-se deficiente în modul de întocmire a acestora,

– Nu s-a respectat Legea 247/29.04.2002, Legea nr. 154/14.05.2004, pentru

autoritati si institutii publice, lege care stabileste normative de cheltuieli pentru consumul de carburanti, care reprezinta limite maxime de consum lunar, limite care au fost depasite.

II. Riscuri financiare :

– S-a încalcat OUG. 45/2003 privind finantele publice locale prin achitarea unor drepturi de personal în suma mai mare decât cea legal cuvenita.

III. Riscuri operationale :

– Neînregistrarea corecta a documentelor contabile.

– Nu s-a respectat Ordinul 1850/14.12.2004 privind registrele si formularele

financiar-contabile: nerespectarea prevederilor legale privind aprovizionarea, receptia si consumul de materiale constatându-se deficiente în modul de înregistrare a documentelor din evidenta primara.

– Existenta si legalitatea contractelor de achizitii publice

– S-a constatat ca nu se întocmeste programul anual al achizitiilor publice,

nerespectându-se Hotarârea Nr. 461 din 9 mai 2001 pentru aprobarea normelor de aplicare a OUG 60/2001 privind achizitiile publice.

– De asemenea, nu se respecta OUG. 60/2001, cap. 8, art. 77, 78 si H.G. 461/2001 art.52 cu privire la obligatia întocmirii dosarului achizitiei publice pentru fiecare contract atribuit.

– S-a constatat nerespectarea prevederilor legale a procedurilor de achizitii publice prin restrângerea ariei ofertantilor; prin acceptarea de oferte neconforme cu cererea din documentatia de atribuire, prin plata nejustificata a unor materiale.

– S-a încalcat unul dintre principiile care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica: eficienta utilizarii fondurilor publice.

– Un control intern insuficient si ineficient;

– Toate neregulile constatate se datoreaza lipsei unor obiective specifice ale

controlului intern, astfel încât acestea sa fie adecvate, cuprinzatoare, rezonabile si integrate misiunii institutiei si obiectivelor de ansamblu ale acesteia.

– S-au formulat recomandari pentru dezvoltarea unui sistem de control fiabil,

eficient si eficace pentru diminuarea riscurilor asociate.

– Odata cu întocmirea si prezentarea rapoartelor de audit unitatilor verificate,

acestia si-au însusit recomandarile si solutiile propuse, fiind fixate termene pentru fiecare recomandare propusa. Sumele nejustificate au fost recuperate prin virarea acestora în contul Consiliului Judetean Bihor deschis la Trezoreria Municipiului Oradea, cont pentru restituiri fonduri din finantarea bugetara a anilor precedenti”.

Toate aceste ilegalitati sunt prezente chiar în raportul de activitate a presedintelui forului legislativ judetean, Alexandru Kiss.

Daniel Meze

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.