Funcționarii publici au dreptul și obligația să-și îmbunătățească pregătirea profesională și abilitățile, lucru benefic nu doar pentru ei, dar și pentru întreaga societate. Gazeta de Bistrița a aflat câți dintre funcționarii publici de la Primăria Bistrița și-au luat din timpul lor și au ales să facă un curs formare.

Astfel, în urma cererii pe care am adresat-o Primăriei Bistrița, reprezentanții instituției au precizat, cu privire la cursurile de formare la care au participat funcționarii publici pe parcursul anului 2023, la nivelului aparatului de specialitate al Primarului municipiului Bistrița, doar 7 funcționari publici au participat la cursurile de formare de anul acesta. Să nu uităm că la nivelul primăriei sunt un număr de peste 300 de funcționari publici.

Mai mult, suma cheltuită pentru participarea la cursurile de perfecționare, până la această dată, a fost de 20.185 de lei. De asemenea, șase funcționari publici au participat la cursuri organizate online și doar 1 funcționar public a participat la un curs gratuit. De asemenea, Gazeta de Bistrița a cerut informații cu privire și la firmele la care funcționarii publici au făcut cursurile respective, dar pentru moment nu am primit niciun răspuns.

Trebuie să amintim de faptul că, potrivit legii în vigoare, instituțiile publice și autoritățile au obligația să asigure participarea fiecărui funcționar public la cel puțin un program de formare și perfecționare profesională o dată la doi ani. De altfel, programele pot fi organizate de Institutul Național de Administrație (INA) sau de alți furnizori de formare profesională, în conformitate cu legislația în vigoare.

Institutul are drept scop să asigure formarea continuă pentru un număr cât mai mare al persoanelor care lucrează în administrația publică. La INA, prețurile pentru diverse cursuri de formare pornesc de la suma de 1.500 de lei și poate ajunge până la 5.200 de lei.  Mai mult, programele de formare specializată abordează tematici complexe, cu scopul de a dezvolta competențe și aptitudini care să răspundă cerințelor unei administrații publice moderne și eficiente.

Modulele de formare din cadrul acestor programe vor fi predate de către formatori cu experiență și expertiză relevantă pentru grupul țintă, aceștia fiind selecționați conform unei metodologii stabilite la nivelul INA. Absolvirea programelor de formare specializată se va certifica printr-un Certificat de Absolvire, însoțit de un supliment descriptiv care detaliază competențele dobândite. Aceste documente vor fi eliberate de către INA în conformitate cu legislația în vigoare.

Printre programele care se derulează la Institutul Național de Administrație se numără cel de formare specializată pentru numirea într-o funcție de demnitate publică de prefect și subprefect, pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, în domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și autorizării construcțiilor pentru arhitecții șefi la nivel de municipii și orașe și pentru funcțiile de conducere din sectorul public.

Funcționarii publici și cursurile de dezvoltare profesională

Dacă facem o comparație, la Primăria din Cluj-Napoca, un număr de 133 de funcționari publici au participat la un curs de formare profesională, iar suma total investită a fost de aproape 100.000 de lei. Trebuie să atragem atenția asupra faptului că numărul angajaților de la primăria administrată de Boc este mult mai mare (peste 800), comparativ cu Bistrița.

Cu toate acestea, la ambele primării putem observa o oarecare nepăsare față de cursurile de dezvoltare, numărul acestora putând fi mai mare, în special că primăria ar fi plătit pentru astfel de cursuri.

Dacă tot am vorbit despre funcționarii publici, în urmă cu câteva săptămâni, Gazeta de Bistrița a prezentat numărul celor care au beneficiat de decontări pentru deplasările interne și externe. Mai exact, un număr de 46 de funcționari publici au beneficiat de decontări, valoarea totală a deplasărilor în țară fiind de peste 9900 de lei, iar cele externe de aproape 6.700 de lei. Făcând o comparație cu Primăria Cluj-Napoca, unde doar 25 de funcționari publici au beneficiat de decontări, suma pentru 2022 s-a ridicat la 108.419 lei, cu 91.897 lei mai mult față de municipalitatea bistrițeană.

În noiembrie 2022, numărul posturilor ocupate în instituțiile și autoritățile publice din România a ajuns la 1.280.003, conform datelor publicate de Ministerul Finanțelor și consultate de Agerpres. Din acest total, aproximativ 64% erau în administrația publică centrală. Dintre cei 818.217 angajați în administrația publică centrală, 602.622 desfășurau activități în instituții finanțate integral de la bugetul de stat. Cele mai multe posturi ocupate se regăseau la Ministerul Educației, cu un număr de 294.207, urmat de Ministerul Afacerilor Interne cu 125.370, Ministerul Apărării Naționale cu 74.276, Ministerul Finanțelor cu 24.861 și Ministerul Sănătății cu 18.270.

În ceea ce privește instituțiile finanțate integral din bugetul asigurărilor sociale, erau ocupate 8.279 de posturi, în instituțiile subvenționate din bugetul de stat și din bugetul asigurărilor pentru șomaj erau ocupate 43.980 de posturi, în timp ce în instituțiile finanțate integral din venituri proprii, numărul posturilor ocupate se ridica la 163.336. De asemenea, în noiembrie 2022, în administrația publică locală, lucrau un total de 461.786 de persoane, dintre care 281.706 erau în instituții finanțate integral din bugetele locale, iar 180.080 în instituții finanțate integral sau parțial din venituri proprii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.