Primarul Ovidiu Creţu se vede dezarmat de un alt proiect măreţ, anunţat cu surle şi trâmbiţe şi care a creat confuzii în rândul bistriţenilor. Centura de sud a Bistriţei a fost confiscată de pedelişti care încearcă acum să găsească un traseu mai potrivit de ocolire a oraşului.
Este vorba de o altă variantă ocolitoare, ce se va realiza în apropierea zonei industriale, practic un drum paralel cu centura existentă, ce s-ar desprinde din DN 17 în apropiere de cartierul Viişoara şi s-ar uni cu drumul naţional, undeva în zona Unirea-Livezile. Practic, exact opusul variantei agreate de Ovidiu Creţu.

Varianta agreată de Creţu prevede ca centura de sud să aibă următorul traseu: Viişoara (Groapa Sărata) – Valea Budacului (zona Zăvoaie) – Pădurea Codrişor, pe cursul apei – Valea Ghinzii – Dealul Cocoş – Unirea.
Proiectul de realizare a unei şosele ocolitoare, indiferent de variante nord sau sud, are o valoare de aproximativ 147 de milioane de euro şi este finanţat din fonduri europene şi de la bugetul de stat.

Centura mult visată de primar, desfiinţată de PDL

Traseul agreat de primar a stârnit reacţii puternice în rândul consilierilor locali care au coalizat împotriva PSD şi s-au opus proiectului. Primarul a spus că va lăsa poporul să decidă, dar până la urmă referendumul lui Creţu a fost doar o găselniţă pentru a închide gura rivalilor politici.
Varianta centurii realizabile pe Dealul Codrişor pierde teren şi de nicăieri apare o altă variantă, puternic susţinută de PDL şi centura ocolitoare pare a fi la mâna portocaliilor

Creţu şi alţi consilieri deţin teren în zona centurii mult visate

Ovidiu Creţu deţine teren în zona unde urma să fie realizată centura de sud a Bistriţei, teren pe care susţine că l-a moştenit înainte să devină primar. Crede că acest lucru nu-l avantajează şi că va susţine acest proiect până la capăt De asemenea consilierul local Gheorghe Tuţă şi liberalul Dan Molnar sunt acuzaţi că deţin terenuri, undeva în zona variantei ocolitoare existente, motiv întemeiat pentru şicanarea acestui proiect.

Bătălia avizelor, câştigată murdar de Consiliul Judeţean

Pentru a bloca iniţiativele primarului Creţu, Consiliul Judeţean a retras în ultimul moment avizul de mediu emis pentru centura de sud. În replică, Ovidiu Creţu a încercat să scoată CJ-ul din schema centurii şi să modifice traseul pentru a avea autoritate deplină. Era prea târziu şi a fost ultima mutare de confiscare a centurii ocolitoare a Bistriţei. Fără alte pârghii asupra acestui amplu proiect, Creţu se vede legat de mâini şi nu poate decât să aleagă orice variantă, pe principiul finanţării nerambursabile.
Liviu Rusu a adresat o scrisoare prin care anunţa că retrage certificatul de urbanism, lucru care l-a înfuriat pe primarul Bistriţei. Această mişcare a oferit răgazul necesar autorităţilor judeţene care au schimbat urgent macazul şi au luat puterea de decizie asupra variantei de ocolire.
Pe fir au intrat pedeliştii şi acum apare de nicăieri o altă variantei unui drum paralel cu centura oraşului.
Social democraţii au reacţionat brusc şi l-au atacat dur pe Liviu Rusu că se face responsabil de subminarea celui mai mare proiect de dezvoltare din ultimii 20 de ani, în valoare de 174 de milioane de euro.
„Din păcate, Consiliul Judeţean tratează interesele judeţului în funcţie de propriile dumneavoastră interese, dezinteresul pe care îl dovediţi punând în pericol cea mai mare sumă pe care judeţul nostru ar putea să o primească în întreaga sa istorie. Domnule preşedinte Liviu Rusu, astăzi este termenul limită dat de către CNADR pentru emiterea unui nou certificat de urbanism pentru centura Bistriţei, iar dacă nu ştiţi, în Ministerul Transporturilor sunt colegii dumneavoastră de partid, în frunte cu Radu Berceanu (la acea vreme), care v-a atras atenţia că retragerea primului certificat de urbanism pentru centura sud este ilegală. Adresa pe care domnia voastră aţi primit-o, mă rog, mult spus pentru că suntem convinşi că nici măcar nu aţi văzut-o, fiind plecat pe teren, conţine elemente extrem de clare, mai precis se menţionează că singura variantă agreată de minister este varianta sud, care are aprobată finanţare, iar jocul de glezne pe care l-aţi făcut în trecut,ajutat cu brio de consilierii locali PDL şi PNL din Consiliul Municipal Bistriţa, pun în pericol această finanţare, orice altă variantă fiind exclusă de către reprezentanţii ministerului.
Credem că nu este lipsit de interes pentru toţi locuitorii Bistriţei să afle că o asemenea investiţie a fost obstrucţionată sistematic de consilierii Gheorghe Tuţă, PDL, şi Laurenţiu Dan Molnar, PNL, cei doi având proprietăţi pe traseul centurii sud, interesul lor personal fiind mai important decât dezvoltarea municipiului Bistriţa. Despre lucrurile de bun simţ, cum ar fi tratarea cu seriozitate a acestei situaţii cred că nu mai are sens să povestim,pentru că ne dovediţi că nu avem în dumneavoastră un partener de dialog”, se precizează într-un comunicat remis presei de Biroul de presă al PSD.
Directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Liviu Costache, a făcut o vizită în teren şi până la urmă s-a optat pentru studierea unei variante nord paralelă cu Drumul Dumitrei Vechi.
Alături de greii din PDL, Ovidiu Creţu a fost prezent la o întâlnire de taină cu directorul CNADR Liviu Costache (între timp înlocuit de la şefia CNADR) şi a luat cunoştinţă de varianta propusă.
Conform spuselor secretarului de stat din Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT), Eugen Curteanu, varianta care se studiază momentan sună cam aşa: un drum care se desprinde de DN 17, undeva în zona cartierului Viişoara traversează oraşul paralel cu drumul Dumitrei Vechi, deasupra centurii existente şi se uneşte cu DN 17, în zona Unirea Livezile.
În viziunea PDL, este exclusă varianta de sud a centurii, fapt confirmat de înlocuitorul lui Ioan Andreica în funcţia de secretar de stat la MDRT
Secretarul de stat Eugen Curteanu susţine că varianta sud pică din start, pentru că nu este o variantă viabilă, fiind vorba de un drum care nu ocoleşte municipiul. În plus de asta, apar nemulţumiri în rândul bistriţenilor  

Exproprieri obligatorii, indiferent de traseu

Indiferent de varianta aleasă, realizarea unui traseu de ocolire a oraşului implică exproprieri, care ar putea avantaja pe unii şi dezavantaja pe cei care au construit case pe terenurile deţinute.  
Ambele variante ar putea duce la exproprieri, în aceste cazuri, oamenii fiind despăgubiţi la preţul pieţei. Bistriţenii sunt derutaţi de acest proiect de dezvoltare a municipiului, pe când politicienii vor să finalizeze proiectul într-una din variante şi astfel să nu se piardă cei 147 de milioane de euro.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale  din România (CNADNR) organizează o nouă licitaţie pentru centura ocolitoare a Bistriţei. Lucrările sunt estimate la 44,168,067 RON, iar licitaţia va avea loc în 30 iunie 2011.

Ovidiu Creţu nu dă înapoi şi vrea centură de sud

Primarul Ovidiu Creţu rămâne ferm pe poziţie şi susţine că se studiază ambele variante, cea preferată de el fiind în continuare varianta sud, care ar trece prin zona Dealului Codrişor.
„Am fost la o întâlnire cu directorul CNADNR şi am înţeles că se alege o nouă variantă de traseu, agreată probabil de PDL. La ora asta avem două variante posibile: centura de sud şi centura de nord. Rămâne de văzut care este cea mai potrivită variantă, până la urmă eu cred că varianta de sud este ideală”, susţine Ovidiu Creţu.

Cosmin Botezat

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.