De la data de 1 ianuarie 2011, fiecare angajator are obligația de a înființa și transmite la Inspectoratul Teritorial de Muncă un registru general de evidență a salariaților și de a-l prezenta inspectorilor de muncă, la solicitarea acestora.

Potrivit HG. 500/2011, pentru a intra în posesia adeverinței de vechime, salariații sau foștii salariați trebuie să o solicite în scris de la angajator care este obligat să elibereze documentul.

„La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat să elibereze un document care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă, în meserie și în specialitate”, potrivit art. 34 din Codul Muncii.

Adeverința se eliberează în original sau în copie certificată, în maxim 15 zile de când a fost solicitată.

Dacă angajatorul nu vrea sau nu poate elibera adeverința de vechime din motive obiective (pierderea arhivei, încetarea activității etc) salariații au posibilitatea să solicite documentul direct la Inspectoratul Teritoril de Muncă din raza căruia angajatorul își desfășoară activitatea.

Potrivit HG nr. 500/2011, instituția este obligată să elibereze o adeverință din care să rezulte elementele conținute în registru, astfel cum a fost întocmit și transmis de către angajator, în maxim 15 zile de când angajatul a făcut solicitarea.

Serviciul nu este, însă, gratuit, eliberarea adeverinței fiind taxată cu 20 de lei/document, potrivit Ordinul Ministerului Muncii nr. 826/2014, actul normativ care reglementează tarifele și taxele percepute de ITM.

În cazul în care angajatorul refuză, neavând motive obiective, să elibereze adeverințele de vechime și orice alte documente calitatea de salariat a solicitantului, el poate fi amendat cu o minim 300 de lei, amendă care poate ajunge și la 1.000 de lei.

La stat, adeverințele de vechime au format standard.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.