Reabilitarea străzii Tărpiului, cea mai lungă din Bistrița, are costuri de autostradă. În patru ani, costurile sale au crescut cu nu mai puțin de 8 milioane de lei. În total, strada „înghite” 20 de milioane de lei și este „în chinurile facerii” de ani buni.

Consilierii locali ai municipiului Bistrița și-au dat acordul la ședința de luna trecută pentru actualizarea devizului general pentru „Reabilitarea și modernizarea străzii Tărpiului”.

Dacă inițial, în 2018, investiția fusese estimată la aproape 13 milioane de lei, consilierii locali și-au dat acordul ca suma luată în calcul să fie de 20 de milioane de lei, cu 8 milioane mai mult.

Strada are o lungime de 2,7 km, suprafața carosabilă totală fiind de peste 20.000 de mp. Aceasta este prevăzută și cu piste de cicliști ce se vor întinde pe 3.600 de metri pătrați, dar și cu parcări pe 271 de metri pătrați.

Conform proiectului, lucrarea ar urma să fie gata în 36 de luni. Doar amenajarea terenului, care include și relocarea rețelelor electrice costă aproape un milion de lei. Studiile geo, topo, hidro, foto au mai înghițit aproape 19.000 de lei, iar avizele, acordurile și autorizațiile 52.000 de lei.

Proiectarea și ingineria a costat peste 110.000 de lei, iar asistența tehnică tot peste 110.000 de lei. Rețeaua de iluminat public și canalizație curenți slabi costă aproape două milioane de lei, iar canalizarea pluvială 2,2 milioane de lei.

Utilajele, echipamentele tehnologice și funcționale costă 163.449 de lei, iar organizarea de șantier 52.000 de lei. La cheltuieli neprevăzute a fost alocată suma de 1,3 milioane de lei.

Strada Tărpiului va avea 3 benzi, piste de biciclete și parcare

Lucrările la strada Tărpiului au început deja, încă de anul trecut. Acestea includ lărgirea la 3 benzi de circulație parțial, consolidarea și asfaltarea. Vor fi amenajate trotuare, o pistă de biciclete și locuri de parcare, unde spațiul permite.

De lucrări se vor ocupa cei de la Îndemânarea Prodcom, care au termen până în 2024 să termine. Prioritari sunt riveranii, care au case în zona cu pământ a străzii, lucrările fiind începute în acel perimetru.

„Strada Tărpiului este foarte circulată, deoarece de-a lungul traseului există o serie de instituții publice de interes public precum și numeroși agenți economici importanți, care atrag un trafic auto important. Sunt prevăzute lucrări de reabilitare și modernizare care să facă față traficului actual și deschiderea de noi accese auto în vederea fluidizării traficului”, se arăta în proiectul din 2018.

Cele trei benzi de circulație sunt prevăzute pe o porțiune de 1.300 de metri, între strada Drumul Cetății și strada Mușcatei. Cea de-a doua porțiune de 1,4 m va avea doar două benzi de circulație.

Podețele vor fi înlocuite, iar podul existent reabilitat, șanțul reamenajat, iar strada va avea stații de autobuz și ziduri de sprijin din beton

Strada Tărpului face parte din DJ 173 B, drum aflat în administrarea Consiliului Județean. Și Consiliul Județean a făcut pași pentru modernizarea porțiunii ce leagă Bistrița de Tărpiu.

În 2020 a semnat contractul de proiectare și execuție pentru modernizarea DJ173 B, pe tronsonul Bistrița-Tărpiu (7,2 km). Costurile celor 7 km de drum se ridica la aproape 22 de km, lucrările fiind finanțate prin Programul Operațional Regional. Constructorul care se ocupă de lucrări este MIS Grup.

Sensul giratoriu de Tărpiului, alte 3,2 milioane de lei

Când a fost vorba despre strada Tărpiului, fostul primar al municipiului Ovidiu Crețu nu s-a zgârcit. Proiectul pus în practică de Ioan Turc este de pe vremea social-democratului Ovidiu Crețu, care la acea dată a ales cea mai scumpă variantă a proiectului.

Una dintre variante costa 3,8 milioane de lei fără TVA, adică în jur de 870.000 de euro, iar cea de-a doua costă aproape dublu, adică 6,9 milioane de lei fără TVA, adică în jur de 1,6 milioane de euro. Cei aproape 7 milioane s-au transforma, în cele din urmă, în 20 de milioane de lei, în mandatul lui Turc. Doar pentru exproprieri Primăria Bistriţa a luat în calcul suma de 320.000 de lei.

Ovidiu Crețu nu s-a uitat la bani nici când a fost vorba despre proiectarea și execuția sensului giratoriu de la intersecția străzilor Tărpiului cu Drumul Cetății. Acesta a costat 3,2 milioane de lei, lucrările fiind efectuate de Dimex 2000 Company SRL.

Contractul a presupus întocmirea proiectului tehnic, a detaliilor de execuție, obținerea autorizațiilor necesare și construirea efectivă a sensului giratoriu. Cu fabrici, instituții, un cimitir și accesul într-o zonă nouă de locuit, sensul giratoriu avea drept scop decongestionarea traficului care, la orele de vârf este paralizat.

„Necesitatea amenajării unui sens giratoriu la intersecţia străzilor Tărpiului, Drumul Cetăţii şi Livezi este determinate de condiţiile de trafic existente în această zonă, care în special la orele de vârf duce la blocaje în trafic. Intersecţia deserveşte atât zona industrială care cuprinde o serie de societăţi situate pe Drumul Cetăţii şi Strada Tărpiului, cât şi ansamblul rezidenţial aferent zonei. Obiectivul principal al acestui proiect este fluidizarea circulaţiei în zona şi crearea condiţiilor de siguranţă şi confort în trafic. Din cauza faptului că intersecţia deserveşte atât zona industrială cât şi un ansamblu rezidenţial, situaţia actuală duce la blocări în trafic la orele de vârf, precum şi la durate mari de aşteptare la intrarea în intersecţie de pe arterele fără prioritate. De asemenea, dimensiunile intersecţiei, razele de racordare şi lăţimea benzilor de circulaţie nu asigură siguranţă şi confort în trafic. Această situaţie afectează atât locuitorii din zonă, cât şi agenţii economici şi traficul greu din zona industrială. Pentru rezolvarea problemelor de circulaţie şi asigurarea deservirii populaţiei zonei, precum şi pentru mărirea potenţialului economic al zonei sunt necesare lucrări de amenajare modernă a intersecţiei”, preciza municipalitatea în proiectul de hotărâre supus votului în Consiliul Local.

Deşi pare greu de crezut, mare parte din costurile investiţiei au fost reprezentate de devierea liniilor electrice subterane de medie şi joasă tensiune. Este vorba despre 17 linii electrice. Acestea trebuiau grupate şi trecute prin trei canale de cabluri din beton prefabricat.

Partea cea mai costisitoare nu a fost construirea propriu-zisă a centrului giratoriu şi amenajarea podului, ci tocmai mutarea acestor linii electrice şi înfiinţarea unora noi. Lucrările au costat nu mai puţin de 2,6 milioane de lei, adică aproape 600.000 de euro.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here