Ansamblul „Dor Românesc”, în pragul desfiinţării

Florin Vasile Şomlea, şeful Centrului Judeţean pentru Cultură (CJC BN), e nervos pe angajaţii care-l subminează şi îi face praf artiştii de la „Dor Românesc”. Aceştia sunt băgaţi în examene şi pică pe capete testele de competenţă. În replică o parte din angajaţii ansamblului profesionist declară război directorului Şomlea şi boicotează spectacolele.
După evaluarea la sânge, Şomlea vrea să scape de incompetenţi şi face propuneri de excludere a celor slab cotaţi. Din motive juridice, Liviu Rusu, preşedintele CJ BN, scapă turma, dar Şomlea nu exclude varianta concedierii dacă artiştii nu fac dovada că sunt profesionişti şi nu obţin calificative bune.  

Directorul CJC BN, Florin Vasile Şomlea, este la cuţite cu subalternii săi. Democrat-liberalul a comandat o verificare urgentă a artiştilor de la ansamblul Dor Românesc şi surpriza a fost că mulţi solişti au luat calificativul nesatisfăcător. Matilda Pascal Cojocăriţa nu a participat la această verificare şi a ratat examenul, împreună cu Horaţiu fiul său. Anuţa Motofelia, Mirela Petruş sau Cristina Retegan au comis-o şi au obţinut şi ele calificativul nesatisfăcător.  În schimb, Ştefan Cigu este singurul care a luat nota zece, în urma acestor examene.
Artiştii ansamblului Dor Românesc se revoltă împotriva lui Şomlea şi refuză participarea la spectacole. Precedentul s-a produs, la unul din spectacolele din judeţ când a fost prezent un singur artist, deşi Şomlea a dat în scris că are nevoie de şase membri ai ansamblului. 

Şomlea îl acuză pe Cigu de manevre de culise

Faptul că angajaţii CJC BN se revoltă împotriva directorului susţinut de PDL este pus în cârca lui Ştefan Cigu. Şomlea îl acuză pe Cigu că dirijează oamenii în funcţie de interesele sale.
„Sunt sigur că e mâna lui Cigu aici. Artiştii sunt angajaţi ai Centrului şi trebuie să presteze pentru munca plătită. Membrii ansamblului au program de repetiţii patru ore zilnic, iar unii din ei s-au obişnuit să nu vină cu zilele la muncă. Aşa ceva este inadmisibil! Eu nu ştiu cum au fost obişnuiţi, să semneze unul pentru altul, dar acum regulile sunt clare şi trebuie respectate, ca în orice stat de drept. Cui nu-i convine, să plece!”, a declaratpentru Gazeta de Bistriţa, Vasile Şomlea.   

Artiştii de la Dor Românesc, obligaţi să demonstreze că sunt de meserie

La solicitarea directorului Şomlea, o comisie din specialişti a testat abilităţile artistice ale soliştilor şi instrumentiştilor de la Dor Românesc. Iniţiativa sa e perfect legală, angajaţii fiind obligaţi să-şi demonstreze competenţele, periodic. Evaluarea artiştilor a avut loc la sediul Centrului Judeţean pentru Cultură, în faţa comisiei propusă de Vasile Şomlea.
Comisia a fost compusă din Costică Râpă – profesorul Academiei de Muzică, absolvent al Conservatorul de Muzică Gheorghe Dima Cluj, dirijorul şi compozitor, Aurel Bodiu profesorul doctor in etnologie, şi profesorul Scutăreanu Vasile.
În privinţa orchestrei, comisia a recomandat păstrarea tradiţiei sfat dat de Scutăreanu Vasile să nu ia modelul orchestrei „Lăutarii” din Chişinău. Trebuie să aibă prelucrare folclorică, exemplul fiind Tudor Jarda.
„Moştenirea ce mi-a lăsat-o Gălăţan e destul de grea. Nu vreau să comentez modul în care s-au făcut angajări în mandatul său, dar rezultatele sunt evidente. Cât timp eşti angajat al unei instituţii te supui regulamentelor” susţine Şomlea.

Vedetele locale, făcute praf

Artiştii au fost testaţi şi notaţi cu 10 – foarte bine, 9 – bine, 8 – satisfăcător, 7 – nesatisfăcător.
Matilda Pascal Cojocăriţa a refuzat să fie evaluată şi a absentat, împreună cu fiul să, Horaţiu. Alexandru Pugna a luat nota 9.33.
În cazul lui Alexandru Pugna, Scutăreanu face precizarea că introducerea în text a termenilor despre „mamă” duce la amestecuri folclorice fără să se evidenţieze clar doina de cântecele populare, de cătănie etc. Acesta recomanda păstrarea textului autentic de la rapsozi, precum Reghina Tapalagă. De asemenea, el a recomandat cântece originale, proprii, vechi, de conservare a cântecelor.
Ioachim Spân – 7,66 – i s-a spus să nu împingă orchestra spre alte acompaniamente. Profesorul Râpă a susţinute că acompaniamentul nu corespunde tehnic cu vocea. De asemenea, Aurel Bodiu i-a recomandat solistului să poarte costumul mai original, ca şi cântecele din repertoriu.
Domnica Dologa – nota 9; tonalitatea bună a artistei. Recomandări: orchestra să-i dea posibilitatea să se audă ce interpretează, iar artista să nu împartă fraza ca să lase şi orchestra.
Mirela Petruş – 7,66. Râpă şi Scutăreanu au făcut remarci pentru tonalităţi. Aurel Bodiu recomandă pentru doină să se păstreze originalitatea. Ioan Dordoi – 9 – mai are de lucrat la respiraţie, să facă melodia mai curată. Felix Gălan – 8 – vibraţia să fie naturală, să lase vocea naturală. Cristina Retegan – 6,66 – textul complet contrafăcut, respiraţie greşită, „înfloritura” nu e recomandată.
Anuţa Motofelia – 7,66 – originea baladei este de interferenţă cu zona Moldova; referitor la formele verbelor populare nu există cuvântul „iubit”, străin de cântecul popular. Aurel Bodiu întreabă dacă e tradiţional să se cânte în duet sau trio în cântecul popular. Nicolae Cioancă – 9,33 – incompatibilitate între doină şi cântec ritmat, armonia este contrafăcută.
Veronica Bălan – 6,66 – să caute o tonalitate mai înaltă, pentru doină. Chiar dacă a luat o notă mică, Scutăreanu susţine că artista are o voce unică ce trebuie dezvoltată.
Angel Urs vioară, – 9 melodia interpretată nu e din judeţ, ci din zona Gherla. Robert Lengyel –violă – 8.66; Mihai Berchi vioară – 7. Eugen Tuţi Hoca, acordeoan – 8 – i se recomandă interpretare de referinţă dintr-o zonă altă zonă.
Mihai Spîn, vioară – 9 – Scutăreanu îl laudă şi îi recomandă să facă solo instrument. Emilian Coruţi vioară – 8 – i se recomandă să nu fragmenteze lucrarea. Gavrilă Danciu, clarinet – 9 – a interpretat o doină, i s-a cerut o piesă ritmată. Suto Bela, clarinet – 8, apreciat de Scutăreanu; Ioan Petruşca – 8.
Iustinian Doroftesi, nai – 9 – interpretează piesă la caval, fluier. Mihai David, contrabas – 9, Călin Apian, acordeon – 8, Kalman Ursuj, vioară – 9, Ioan Cigu dirijor 10.
Cigu Horaţiu şi Matilda Pascal au fost absenţi şi au picat examenul.
Conform concluziilor finale ale comisiei, „rolul orchestrei plătite este acela de a face păstrarea originalităţii folclorului românesc, ferindu-l de distrugere, de industrializare comercială. Ansamblului Dor Românesc i se recomandă să aibă în general o conduită profesională”.

Liviu Rusu scapă turma. Deocamdată!

Şase membri ai ansamblului au fost propuşi de directorul CJC BN pentru excludere, dar Liviu Rusu „scapă turma”. Motivul real: nu există temei legal, fiind încălcate unele prevederi.
„Am revenit asupra evaluării, deoarece am considerat-o neavenită. Aceasta nu mai are obiect” a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Liviu Rusu.
Astfel o parte din artiştii de la Dor Românesc au fost salvaţi de Liviu Rusu care nu i-a concediat, deocamdată. Practic, un act normativ emis de Guvernul României împiedică pe Şomlea să-şi ducă la capăt planul. Conflictul mocneşte, însă, în continuare, iar Şomlea îi vânează pe cei care au obţinut calificative slabe sau pe cei indisciplinaţi care se cred „buricul pământului”, el făcând referire la Ştefan Cigu şi Matilda Pascal Cojocăriţa, presupuşii artizani ai războiului iscat la Centrul Judeţean pentru Cultură.

Cosmin Botezat
cosmin@gazetadebistrita.ro

Şomlea îi dă cu flit lui Ţărmure

Şomlea se află în conflict şi cu Gavril Ţărmure, după ce directorul CJC BN a refuzat finanţarea unor spectacole organizate de Societatea de Concerte, patronată de Ţărmure. Liberalul e nervos pe stilul de a conduce impus pe linie de partid şi revoltat că Şomlea nu l-a primit la discuţii pe motivul că nu s-a înscris la audienţă.
„Societatea lui Ţărmure e o societate privată. Eu nu sunt obligat să finanţez evenimentele culturale ale domnului Ţărmure, fiind vorba de afacerea dânsului, până la urmă. Iar despre chestiunea cu audienţa vă rog să-l întrebaţi dacă nu aşa este civilizat”, afirmă Şomlea.

Contractele, unde sunt contractele?

La şedinţa ordinară a Consiliului Judeţean, Vasile Şomlea a fost acuzat de social-democraţi că încheie contracte „pe ochi dulci”, vehiculându-se numele Mariei Golban. 
„Centrul Judeţean de cultură are mai multe contracte cu artişti printre care şi cu Maria Golban şi o să prezint situaţia financiară a acestor contracte, dar vă spun că sunt alţi colaboratori recomandaţi de Matilda Cojocăriţa, de exemplu care au onorarii mult mai mari. Dacă luăm CV-ul Mariei Golban vedem că este o prezentatoare de excepţie, fără egal în judeţ. Contractele ce le derulăm cu diverşi artişti o să le prezint la următoarea şedinţă de Consiliu Judeţean”, a spus Şomlea.

2 COMENTARII

  1. Valorile judetului nu sunt cele care sunt expuse. Specialistii vad ca au sesizat acest aspect si recomanda ca stafeta sa fie ridicata, mai ales ca artistii se cred si profesionisti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.