Subcontractarea refacerii obiectivului gara din Bistrița, proiect derulat prin fonduri europene, a întâmpinat anumite probleme datorită unei firme mai puțin cunoscute. Astfel, muncitorii care lucrează efectiv în cadrul proiectului nu au fost plătiți timp de două luni, însă ne gândim cine a profitat de această „schemă…

La sfârșitul lunii ianuarie 2011, AM POS TRANSPORT și Compania Națională de Căi Ferate au semnat contractual de finanțare pentru proiectul “Modernizarea unor stații de cale ferată din România-Stațiile de CF Bistrița și Zalău.

Obiectivul proiectului- modernizarea tuturor componentelor stațiilor de CF utilizate de călatori, clădire călători, accesul la gară (piața gării), acces trenuri (pasaje) la nivel subteran, peroane, copertine și liniile de CF- pe lungimea peroanelor. Buget total al proiectului este de 125.009.437 lei din care 69.856.469 lei finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană- prin FEDR, restul sumei este asigurată de Guvernul României din bugetul de stat. Prin implementarea proiectului se urmărește, construcția unui corp de clădire nou în stația CF Bistrița, reconstrucția peroanelor pentru călători, suprafața de 9.044 m2, reparare, construire copertine- suprafață 7.307 m2, construire pasaj pietonal subteran în suprafață de 457 m2, refacere linii CF, 4.200 m din care 1.820 m electrificată, reparare și amenajare spații adiacente (piața gării), îmbunătățirea serviciilor conexe oferite călătorilor prin dezvoltarea unei facilități de spații comerciale.

Proiectul depus în cadrul DMI 2.2 “Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii feroviare și a serviciilor pentru călători, POS Transport.

În ceea ce privește modernizarea Stației CF Bistrița-Nord, a fost încheiat un contract cu COPISA CONSTRUCTORA PIRENAICADIN-PUENTES Y CALZADAS INFRASTRUCTURAS-S.C 2 INVEST care va încasa 8,5 milioane euro, fără TVA. Perioadă de constructiv, un an si cinci luni.

O asociatie de companii spaniole cu o firma din Cluj. Finantarea asigurata de Comisia Europeana (69,25 %) si bugetul de stat (30,75 %).

Proiectant, SC ISPCF SA, constructor, antrepenor general “Copisa Constructora Pirenaica”, constructor pentru constructii civile- “Puentes Infrastructuras”, iar constructor pentru Cai Ferate- SC”2 Invest”SRL Cluj-Napoca.

La Bistrita, lucrarea este executata efectiv de SC “Otard-Martell” SRL Zalau, str.Valea Mitii, nr.4, jud. Salaj, cifra afaceri 4.7 milioane, profit negativ de 686.617 lei, datorii 8,7 milioane numar salariati 68. Societatea este deținută de Albu Klaudia Auguszta și administrată de Bogdan Pinte.

Un fapt curios, Otard-Martell nu apare in nici un document official al proiectului. Executa lucrari de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale, pierderi nete-686.617 lei, datorii total-8.713.183 lei, cheltuieli totale 5.848.183 lei.

 

Situația de la Bistrița a lucrărilor de la Gară ne-a fost oferită de doi oameni care lcurează la stație, P.I. și G.V. La data de 18.02.2013 cei 35 de muncitori care lucrează  la obiectivul respectiv, au înterupt lucrul spontan și au intrat în grevă pentru motivul că nu și-au primit banii (salariile) pe luna ianuarie și februarie, un salariu și două chenzine. Cei 35 de oameni care lucrează la stația CF Bistrița, au fost angajați cu contract cu durată determinată în luna mai la începerea lucrării, cu  valabilitate luna OCTOMBRIE 2012. După expirarea acestui termen nu au mai semnat un alt contract. În perioada cât a fost înterrupt lucrul pe șantier au rămas doi sau trei muncitori din Zalău și doi ingineri, responsabili ai lucrării. Salariile lunare ale oamenilor angrenați în proiect se ridică la 1.300-1.500 lei lunar la un regim de 10 ore zi. Oamenii sunt nemulțumiți din cauza faptului că au familii de întreținut, facturi, chirii, rate la bănci. Aceștia sunt hotărâți să reia munca doar când li se vor achita drepturile bănești. Cele două surse, PI și GV sunt de părere că nici contractele lor de muncă nu ar fi în,regulă, având în vedere faptul că din luna octombrie, practic au lucrat fără a avea contract și că nu ar fi înregistrate la ITM. Este un aspect extrem de suspect, mai ales că lucrarea este executate cu fonduri europene și cu bani de la buget.

Luni, 11 martie 2013 oamenii au fost chemați la muncă și li s-au achitat banii pe luna ianuarie 2013. Așteaptă să primească banii și pe  luna februarie, perioada în care au lucrat. Însă cine știe de câte ori se vor mai întâmpla astfel de cazuri pe proiecte cu fonduri europene…

 

Tiberiu Hrihorciuc

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.