În sfera de activitate a Ministerului Transporturilor, procesul de eliminare al participaţiei statului la societaţile comerciale care funcţionează sub autoritatea sa, cât şi cel de urmărire a modului de îndeplinire de către cumpărători a obligaţiilor asumate prin contractele încheiate, vor viza cu prioritate finalizarea transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor societăţiilor naţionale de transport feroviar şi urmărirea derulării clauzelor contractuale.

Pe termen lung, conform obiectivelor Guvernului, se va trece la pregătirea pentru privatizarea transportului feroviar de călători.
Aderarea la Uniunea Europeană obligă România să restructureze şi transportul feroviar de călători. Autorităţile române au decis să copieze modelul occidental, cele opt regionale vor administra exclusiv trenurile personale, companiile ajutându-se de posibilitatea scumpirii trimestriale a biletelor.

Stimularea competitivităţii

Soluţia propusă sporeşte birocraţia şi pagubele, modelul fiind un eşec întrucât întreţinerea terasamentului în unele zone costă mai mult decât se câştigă.

Cursele de importanţă locală, de care se folosesc mai mult de jumătate din numărul total de călători sunt administrate de cele opt regionalele de transport, societăţi care vor gestiona actualele trenuri personale şi care vor circula doar la nivel local şi nu pe distanţe mari.
Prin divizarea societăţii CFR Călători, Guvernul încearcă să găsească şi o modalitate de a acoperi gaura neagră ce înghite anual de sute de milioane de euro.
Aceste societăţi fiind independente, dispun după bunul plac de proprietăţile preluate de la CFR Călători şi se pot privatiza, statul având posibilitatea să păstreze pachetul majoritar de acţiuni.
Această măsură va stimula competitivitatea şi odată restructurat transportul de călători va putea face faţă cerinţelor europene, care prevăd pentru 2010 o concurenţă aproape liberă şi în acest sector.
Pornind de la ideea că fiind mai mulţi manageri vor fi mai multe iniţiative şi cu timpul unul se va dovedi mai priceput, noile companii se bazează pe încasările realizate de fiecare cursă efectuată.
Astfel, existenţa unei rute depinde de numărul de călători care o utilizează în mod regulat, adică de numărul de navetişti. Se elimină astfel blatiştii, persoane care călătoresc în neregulă, controlorii corupţi, dintre aceştia fiind foarte puţini cei care nu au acceptat spagă niciodată sau pur şi simplu au avut norocul să nu fie surprinşi de superiori.

Alternative noi în transportul de persoane

Fiind an electoral, în privinţa privatizărilor nu sunt succese deosebite pe regionala CFR Cluj, tranzacţiile cu statul urmând a se derula în 2009 odată cu schimbarea guvernului.

Directorul general al CFR Călători, Alexandru Noapteş a declarat că: „pe piaţa transportului feroviar de călători vor putea intra companii străine odată cu liberalizarea transportului”.
Ani în şir compania feroviară înregistrează pierderi record, acţiune urmată de confirmarea transformării diviziei de transport marfă şi de călători în companii autonome, acestea nemaifiind nevoite să întreţină diviziile neprofitabile.
Pentru a rămâne companiile competitive pe piaţă, acestea trebuie să se investească pentru dezvoltare şi să se scadă pierderile.
Astfel, din noiembrie 2008 pe relaţia Bistriţa-Luduş societatea Regiotrans îşi croieşte drum oferind o alternativă transportului de călători.
Odată închiriată infrastructura şi patrimoniul împreună cu personalul care le deserveşte, cu achiziţionarea a patru automotoare cu grad ridicat de confort, bine întreţinute, curate şi încălzite, mersul de tren este întocmit după fluxul de călători, pentru ca aceştia să beneficieze de cele mai bune condiţii şi să ajungă la destinaţie în timp eficient.
Preţul unei călătorii este una dintre condiţiile stipulate în contract, astfel încât acesta să fie mai mic sau egal cu cel oferit de compania CFR Călători, iar personalul mai puţin ca număr de angajaţi şi bineînţeles sunt subvenţionaţi de stat, subvenţii care acoperă cheltuielile legate de întreţinerea căii, a instalaţiilor, şamd.
La începutul anului 2009, o altă firmă îşi va începe activitatea prin închirierea infrastructurii pe relaţia de scurt parcurs Bistriţa – Bistriţa Bârgăului. Până la această dată este închiriat terenul şi s-au montat containerele în care vor funcţiona casele de bilete şi dormitoarele pentru conductori.

Risc minim

Rămâne să aflăm mai multe detalii despre licitaţii, creditele cu garanţia statului, obiectivul privatizării, la ce trebuie să se aştepte salariaţii, chiar avantajele pentru compania CFR SA şi pentru foştii angajaţi astăzi pensionari şi administratorii acestor firme şi dacă se merge pe profit.

Testarea pieţei cu pachete mici este o practică ce presupune un risc minim şi, ca în orice început, prevederea şi prudenţa sunt de bun augur.
Deşi cumpărarea biletului de călătorie se face în condiţii improprii, călătorii pot răsufla uşuraţi că nu mai sunt nevoiţi să suporte aglomeraţiile din trenuri, mai ales la sfârşit de săptămână, să călătorească în picioare, sau pe timpul ierniisă suporte frigul din vagoane şi întunericul.

Geta Bugnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.