Aproape 90% dintre apelurile la 112, înregistrate în luna septembrie si octombrie, au fost false. Numarul acestora a crescut alarmant, punând în pericol solutionarea apelurilor adevarate, a celor care suna pentru a salva o viata, sau a limita efectele unor accidente sau a unor calamitati naturale. Statistic, s-a stabilit ca aceste apeluri false cresc atunci când elevii revin la scoala din vacanta. Cele mai multe apeluri false provin de la copii si de la adolescenti. Situatia a devenit atât de grava, încât la nivelul Serviciului de Telecomunicatii Speciale s-a hotarât elaborarea si aplicarea unui program, în cooperare cu Inspectoaratele Scolare Judetene, în scopul prevenirii apelarii numarului de urgenta 112 când nu se impune acest lucru.
Pentru prima data în România, a fost reglementat în mod unitar introducerea numarului european pentru apeluri de urgenta, 112, precum si a sistemului tehnic si organizatoric al receptionarii si transmiterii apelurilor de urgenta, referitoare la dezastre naturale, urgente medicale, incendii si alte evenimente grave care necesita implicarea unor servicii specializate. Sistemul de apeluri de urgenta, 112, functionarea acestuia, este mai mult decât necesara într-o tara civilizata care întelege sa-si protejeze cât mai bine cetatenii, dar, în acelasi timp, este si un obiectiv sustinut de toti actorii de pe piata comunicatiilor din România. Sistemul National Unic pentru Apeluri de urgenta 112 din România este unul din cele mai avansate sisteme de acest gen din lume, parte integranta a retelei europene unice 112 si un element cheie pentru apararea securitatii publice si a sigurantei cetateanului. Situatia apelurilor false la numarul unic de urgenta 112 este extrem de critica, pentru ca acestea reprezinta un procent de peste 90% în toate judetele tarii, inclusiv în judetulu Bistrita-Nasaud.
Apeluri false
De la începutul anului 2007 si pâna în noiembrie, în întreaga tara, la numarul unic de urgenta 112, au fost înregistrate 16.500.000 de apeluri false. Procentul de apelari reale la nivelul întregii tarii este de circa 7%. Cele mai multe apeluri reale au reprezentat urgente medicale, apoi în ordine descrescatoare, urmând apelurile catre Politie, Pompieri si Jandarmerie. Cele mai multe apeluri false au fost facute de copii si de adolescenti, mai ales în perioadele când acestia revin la scola din vacante. Acest fapt a determinat conducerea STS sa initieze o campanie la nivel national de educare si informare în rândul elevilor din clasele I-XII asupra importantei si utilitatii apelarii la 112. Primele zone vizate de campania STS au fost mai multe judete din Oltenia, Mehedinti, Olt si Dolj, unde au fost cel mai mare numar de apeluri false si abuzive. O data cu începerea noului an scolar, campania a debutat si în judetul Bistrita-Nasaud, unde frecventa apelurilor false s-a situat undeva la media pe tara. Campania de educatie civica se va derula în special la orele de dirigentie si de educatie civica. Folosit corect, sistemul 112 poate face ca Ambulanta, Politia, Pompierii si Jandarmeria sa poata interveni rapid si eficient, acolo unde oamenii au nevoie cu adevarat de aceste servicii de urgenta. În judetul Bistrita-Nasaud, colonelul Adrian Fulea, ofiterul de relatii publice al STS, s-a întâlnit cu reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean, cu directorii educativi din scoli si licee, cu reprezentantii de proiecte din învatamânt, carora le-a solicitat ajutorul în încercarea de limitare a apelurilor false la 112. La deschiderea activitatii, la care au fost prezente circa 140 de cadre didactice, reprezentantul STS judetean a aratat ca 112 a fost stabilit ca numar unic pentru anuntarea urgentelor, în martie 2005 si a devenit operational în judetul Bistrita-Nasaud începând cu data de 17 ianuarie 2006, înlocuind numerele nationale de urgenta ale Politiei, Pompierilor, Ambulantei si Jandarmeriei. Despre implementarea acestui sistem au facut referiri si col. Radu Chiper, seful Sectiei Bistrita-Nasaud a STS, precum si lt.col. Nicusor Craciun, seful Biroului Apel Unic de Urgente 112, din judetul Bistrita-Nasaud. Purtatorul de cuvânt al STS, col.Adrian Fulea a explicat ca actiunile campaniei vizeaza informarea copiilor si tinerilor în legatura cu folosirea corecta , numai în caz de urgenta, a numarului 112. Cadrele didactice prezente au fost instruite pentru a prezenta elevilor exemple de urgente în care trebuie sa solicite interventia serviciilor specializate, precum si datele privind locul si natura urgentei si alte informatii care trebuie oferite dispecerilor 112, la apelarea acestui numar, în cazul unei urgente. Faptul ca de la începutul anului 2007, la nivel national au fost înregistrate circa 17.000.000 de apeluri false, situeaza România pe primul loc în UE la acest capitol.
Linii suprasolicitate
Suprasolicitarea liniilor telefonice cu apeluri false sau care nu sunt urgente are efecte negative asupra operativitatii în preluarea cazurilor reale de urgenta si asupra interventiei rapide a echipajelor Ambulantei, Politei, Pompierilor si a Jandarmeriei. La nivelul întregii tari, din numarul total de apeluri facute la 112, doar 7% sunt reale. Cele mai multe apeluri reale le-au reprezentat urgentele medicale, apoi, în ordine, au fost solicitate Politia, Pompierii si Jandarmeria. În judetul Bistrita-Nasaud, de la începutul anului 2007 si pâna în prezent, s-au înregistrat 297.460 de apeluri, din care 238.833 s-au dovedit false, rata apelurilor reale fiind de circa 13% lunar. 112 este un numar unic de urgenta care poate fi apelat în toate cazurile în care anumite situatii au sau pot avea un efect negativ asupra persoanelor, a mediului sau a proprietatii si necesita interventia imediata a Ambulantei, Politiei, Pompierior si Jandarmeriei. Acest numar este gratuit si poate fi apelat de la orice telefon, fix sau mobil, atât în România, cât si în întreaga Uniune Europeanpa. Toate apelurile la 112 sunt înregistrate automat si se pastreaza într-o baza de date timp de 10 ani.
Sistem performant
Aparatura informatica de care dispune sistemul permite identificarea si localizarea automata a numarului de telefon de la care se apeleaza la 112. De asemenea tehnica deosebit de performanta permite identificarea instantanee a apelurilor de pe numere ascunse. În vederea solutionarii cazurilor de urgenta, se foloseste aplicatia AVL (Automatic Vehicle Location), care identifica pozitia autovehicolelor angajate în procesul de interventie la situatiile de urgente dotate cu echipamente de comunicare radio, conventionale sau digitale, care contin un subsistem GPS. Pentru a putea transmite informatiile între terminalele si serverul AVL, aplicatia AVL utilizeaza retelele radio digitale si sau analogice pentru pozitionarea masinilor de interventie s identificarea traseelor optime de deplasare a acestora. Sistemul 112 vizeaza asigurarea protectiei cetatenilor si un înalt grad de asistenta indiferent de locul în care se afla acestia. Acesta este construit prin crearea Centrelor de preluare a apelurilor de urgenta si dotarea acestora cu un sistem operativ de telecomunicatii destinat anuntarii, receptionarii, prelucrarii si transmiterii catre serviciile solicitate a apelurilor de urgenta, în mod centralizat si unitar. Sistemul este folosit pentru comunicarea între serviciile specializate de interventie ale politiei, pompierilor, ambulantei si jandarmeriei, ce au obligatia sa actioneze în cazul apelului de urgenta respectiv. Eficienta acestui sistem depinde, în mare masura si de promptitudinea cu care actioneaza serviciile de interventie în situatiile de urgenta semnalate prin apelurile la 112. Dispeceratele 112 functioneaza în fiecare resedinta de judet. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgenta 112 este compus din profesionisti ce raspund la apelurile de urgenta 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiti pentru a asista apelantii în cazuri de urgenta si a-i ajuta, în cel mai scurt timp posibil. Obiectivul major al serviciului de urgenta 112 este salvarea vietii cetatenilor, a proprietatii acestora si a mediului înconjurator. Un operator de la centrul de preluare a apelurilor de urgenta 112, adreseaza anumite întrebari tip apelantului, privind natura urgentei reclamate si va aprecia care dintre agentiile de urgenta poate raspunde rapid si corespunzator solicitarii. Cine suna la 112 trebuie sa anunte urgenta pe care o are, locatia evenimentului, locul unde se afla apelantul, numarul de telefon de la care se efectueaza convorbirea telefonica si sa-si dezvaluie identitatea. Centrele de preluare a apelurilor de urgenta dispun de o baza de date care îi ajuta pe operatorii de la 112 sa localizeze apelul, incidentul produs si resursele de interventie cele mai apropiate, prin aplicatia AVL. Datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde.
Amenda si închisoare
Apelarea falsa sau abuziva constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 100 la 500 de lei. Amenintarile cu dispozitive explozive intra sub incidenta legii penale, fiind încardate la terorism si se pedepsesc cu închisoarea de la 3 la 10 ani. Pe români se pare ca nu-i sperie nici una din pedepse, acestea sau dovedit ineficiente. Ca urmare, orientându-se dupa solutii adoptate în alte state europene si chiar în SUA, la nivelul STS, se studiaza gasirea urgernta a unor solutii tehnice de blocare a apelurilor false catre 112. În Finlanda, operatorul de telefonie mobila poate bloca terminalul apelantului timp de o zi, timp în care acesta nu poate folosi telefonul mobil, decât pentru serviciul de urgente. Scotland Yard procedeaza la ceea ce se cheama "SMS bombardament" , operatiune prin care telefonul celui care apeleaza fals sau abuziv 112 este blocat pentru o anumita perioada de timp.
Zaharia Cotoc