Pentru achizitionarea Hotelului Victoria s-au cumparat primele caiete de sarcini necesare pentru participarea la licitatii ? Printre ofertanti, se afla firme care au „conlucrat” la redenumirea economiei românesti în „inginerie financiara” ? Ion Tiriac este si el interesat de una dintre camerele hotelului clujean, la fel ca si omul de afaceri sibian care trimite românii în tari straine, Ilie Carabulea.

Hotelul Victoria se afla în patrimoniul Regiei Autonome „Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat” ( RA-APPS) si este situat în centrul Clujului. Are o suprafata de 5.000 de metri patrati în care sunt incluse camere de cazare, un restaurant cu terasã, birouri si sali destinate festivitatilor sau conferintelor de presã. Pretul de pornire al licitatiei este de 12,5 milioane de euro.
Se pare ca celebrul om de afaceri, Ion Tiriac este interesat din ce în ce mai mult de resursele financiare ale Clujului. Prin compania de dezvoltare imobiliara Roses Residetial Park, Tiriac intentioneaza sa cumpere Hotelul Victoria si Complexul Agroindustrial din Apahida, care fac parte din patrimoniul RA-APPS. Cele doua active au o va-loare totala de peste 16 milioane de euro. În cazul Complexului Agroindustrial Apahida, pretul de pornire a fost de 3,5 milioane de euro, suprafata complexului fiind de 40.000 metri patrati si cuprinde grajduri, magazii de cereale, o cladire administrativa, remize masini, ateliere si hale.. Din pacate, licitatia pentru acest complex agroindustrial a fost amânata din pricina faptului ca SC Roses Residetial Park a fost singura firma care a licitat.
Conform registrului comertului, Roses Residential Park este detinuta de Goldale Limited, un off-shore cipriot care are 90% din actiuni si capital spaniol, iar restul apartine unui alt off-shore cipriot, Sungrove Limited care are sediul în Nicosia. Sungrove este actionar majoritar la Airport Retail Park si Airport Logistik Park, un conglomerat de firme care detine circa 80 de hectare în zona Otopeni, unde urmeaza sa fie dezvoltat un parc logistic sub „amprenta” lui Tiriac.
Potrivit Monitorului Oficial, Goldale Limited împreuna cu Riofisa Internacional, un dezvoltator imobiliar spaniol, au majorat cu 10 milioane de euro capitalul social al firmei Goldale Real Estate, care vizeaza finantarea unui proiect co-mercial la Timisoara.
Recent, grupul de companii controlate de Ion Tiriac au finalizat achi-zitia a 92.000 mp de teren în Otopeni. Pentru a detine suprematia imobiliara în zona Otopeniului, la sfârsitul lunii august grupul de firme care îi apartine lui Tiriac a reusit sa elimine concurenta imobiliara din zona respectiva. Holdings Limited si Sungrove Limited, au „îngurgitat” actiunile a doua companii austriece de dezvoltare imobiliara, Terrabona Liegenschafts – und Beteiligungsverwaltungs GmbH si Prodomus Liegenschafts – und Beteiligungsverwaltungs GmbH, cu sediul în Viena.
Astfel, reprezentantul actionarilor ciprioti este Constantin Merlusca, directorul SC Fergus Construct, care face parte din grupul imobiliar-financiar Tiriac Holdings.
Astfel, în urma acestei tranzactii, Holdings Limited detine 99% din capitalul social companiilor Airport Retail Park Otopeni SRL si Airport Logistik Park Otopeni SRL, iar Sungrove Limited are o cota constanta, de 1%. Grupul Tiriac Imobiliare a aparut în România în 1994, cînd a fost înfiintata SC Fergus Construct International.

Carabulea
vrea la Cluj

De achizitionarea Hotelului Victoria este interesant si cel mai bogat sibian, Ilie Carabulea care detine mai multe societati ce au o cifra de afaceri de peste 270 de milioane de euro anual. Carabulea, care a fost sef de coloana la Autobaza Sibiu, acum este admi-nistratorul a nu mai putin de 31 de societati comerciale si asociat la alte firme din Sibiu, Arad si Timisoara s,i conform Top 300 cei mai bogati români, detine o avere de peste 55 milioane de dolari. Acesta a mai lansat hotelul Ramada, o investitie de 23 milioane. de euro, dupa ce a lansat constructia turnurilor gemene, un proiect de 18 mil. de euro, a anuntat constructia de locuinte, în zona Padurii Dumbrava, dupa o investiti estimata potrivit calculelor pietei undeva între 7 si 12 mil. de euro.
Detine 35% din actiunile Bancii Comerciale Carpatica, în conturile careia s-au „dizolvat” cele 107 miliarde de lei vechi din proiectul Dra-cula Parc, în urma unui transfer de la BCR În 2003, Carbulea cumparat extrem de ieftin o cladire din centrul Sibiului scoasa la licitatie de Consilul Local Sibiu care i-a vîndut imobilul de 17.000 de metri patrati pentru suma de 37 miliarde de lei, chiar daca valoarea normala era cel putin de doua ori, conform investitorilor imobiliari din zona. În 2004, Carabulea a finantat la doua capete, sprijinind atât campania electorala a PSD-ului, dar si a democratilor.
De departe una dintre cele mai interesante afaceri „marca” Ilie Carabulea a fost derulata prin intermediul Atlasibului. Carabulea a beneficiat de un contract în exclusivitate cu organizatia de întreprinderi Freshuelva, care reuneste patronii de plantatii de capsuni din provincia spaniola Huelva, pentru 491 de români care au dorit sa mearga sa munceasca în Spania. Întelegerea era ca patronii spanioli sa plateasca transportul românilor cu autocarul din Bucuresti pâna la ferma, iar la întoarcere, de la ferma pâna la granita hispano-franceza. De la frontiera Spaniei pâna în România, români ar fi trebuit sa suporte costul transportului, estimat de patronii spanioli la 104 euro.
Cu toate acestea, Atlasib Spania, societate care îi apartine lui Cara-bulea, a încheiat un contract cu organizatia Freshuelva prin care transportul capsunarilor din România, Bulgaria si Moldova revenea în exclusivitate acestei firme, iar pretul unui bilet era de 133 de euro, în loc de 104 euro, cât fusese aprobat de Ministerul Muncii din Spania, iar Atlasib se obliga sa transporte 3.000 de muncitori saptamânal. Diferenta de 14 euro intra în buzunarele patronilor din Freshuelva.

Inginerii italieni

 Si VIR Company încearca sa liciteze pentru hotelul Victoria, chiar daca nu au reusit sa faca o oferta concreta pentru contractul de reconstruire a stadionului Ion Moina. Aceasta societate reprezinta un grum imobiliar italian, Cimolai Construzioni Metalliche.
Cu toate acestea, cei de la VIR Company nu sunt la primele afaceri în România, ei câstigând licitatii cu „dedicatii” în special pe vremea guvernului social democrat.
Aceasta companie este condusa de Gianalfredo si Manuel Tissoco (tata si fiu). În 2005 acestia au cumparat de la fostului demnitar liberal Mircea Vaida, fost ministru secretar de stat la Justitie pe vremea lui Valeriu Stoica o fabrica de zahar în Lechinta din judetul Bistrita-Nasaud. Momentan, Mircea Vaida este avocatul care reprezinta VIR Company.
Eugen Nicolaescu a atras atentia asupra unei inginerii financiare în cadrul careia unul dintre principalii actanti a fost Gianalfredo Ti-ssoco. Aceasta afacere s-a derulat la Calarasi iar tinta a fost SC Siderca Calarasi, un combinat care a constituit subiectul unui Program de Restructurare si Redresare Financiara.
Pentru redresarea S.C. Siderca Calarasi a fost necesara înfiintarea unei noi societati comerciale cu capital mixt – SC Donasid Calarasi. În urma unor negocieri cu statul român, s-a hotarât ca societatea italiana AFV Acciaaierie Beltreme S.p.A sa primeasca 70% din combinat iar SC Siderca SA restul de 30%.
Ulterior, firma italiana AFV Acciaaierie Beltreme S.p.A a fost înlocuita cu un SRL românesc cu patron italian (Gianalfredo Tissoco!), care devine si actionar persoana fizica, fara nici un fel de temei sau justificare legala. Este curios ca noua firma italiana are un capital social de doar 100.000 de euro si un obiect de activitate total diferit de cel al noii societati SC Donasid SA.

O alta societate care a achizitionat caietul de sarcini pentru cumpararea hotelului clujean Victoria este Transferoveriar Grup SA.
La începutul anului, Transferoviar Grup a achizitionat 83.051 actiuni de la Remarul 16 februarie, majorându-si capitalul la aceasta societate la 23% din actiuni. Transferoviar Grup SA a fost înfiintata în 2003, având ca obiect de actvitate transportul pe calea ferata. Cu un numar mediu de 50 de salariati în 2005, societatea a raportat o cifra de afaceri 26,39 milioane lei si un profit brut al exercitiului de 2,55 milioane de lei. Fata de anul precedent, în 2005, societatea a înregistrat un avans al cifrei de afaceri de peste 150% si un profit brut de cinci ori mai mare.

Proiecte anterioare ale Tiriac Grup: Centrul Tiriac din Soseaua Nordului,Centrul Nouveau din Str. Lipscani, Centrul Vama Postei din Calea Giulesti, Magazinele Praktiker din Brasov si Târgu Mures
Showroom-urile auto Mitsubishi (Calea Giulesti), Land Rover-Jaguar din Sos. Bucuresti-Ploiesti, DaimlerChrysler si  Ford din Brasov.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.