Ministrul Finanţelor, Sebastian Vlădescu, a precizat săptămâna trecută că există un program pentru circa 100.000 de disponibilizări care va fi aplicat de instituţiile din sectorul bugetar.
Asociaţia Municipiilor din România consideră că acest act normativ este neconstituţional, inoportun, şi are, totodată, foarte multe deficienţe.
Ministerul Administraţiei şi Internelor vrea să disponibilizeze 16.742 de salariaţi din administraţia publică locală în acest an, cele mai multe reduceri de personal urmând să aibă loc în mediul rural. Primii vizaţi sunt cei cu vârstă de pensionare şi cei fără copii.
Economie cu orice preţ
Măsura este cuprinsă într-un proiect de lege propus spre dezbatere de MAI. „Astfel, urmare a aplicării noului normativ rezultă o economie totală de personal, la nivelul aparatului propriu al administraţiei publice locale, de circa 16.742 persoane la nivelul anului 2009, care în structura se prezintă astfel: comune – 8.772 persoane, oraşe – 2.224 persoane, municipii şi sectoare municipiul Bucureşti – 4.785 persoane şi consilii judeţene şi Primăria municipiului Bucureşti – 961 persoane”, se arată în proiectul de lege privind normativele de personal pentru unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice din subordinea acestora.
Documentul vizează instituirea unor standarde de cost pentru fiecare unitate administrativă din România, pentru reducerea cheltuielilor de personal cu 471,587 milioane lei în acest an. De asemenea, în 2011 vor fi economisiţi 493,1 milioane lei, circa 518,8 milioane lei în 2012 şi 547,1 milioane lei în 2013.
Potrivit proiectului de lege, pentru consiliile locale cu un număr de locuitori de până la 1.500, numărul maxim de posturi este de 12, pentru cele cu un număr de locuitori între 10.001 şi 20.000, numărul maxim de posturi este de 50, iar pentru cele cu un număr de locuitori între 150.001 şi 200.000, numărul maxim de posturi este de 200. Pentru consiliile judeţene aferente judeţelor cu până la 500.000 locuitori, numărul maxim de posturi este de 100, iar pentru cele cu un număr de locuitori de peste 650.000, numărul maxim de posturi este de 150.
Încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului, urmare reorganizării potrivit prezentei legi, se face cu respectarea procedurilor legale aplicabile categoriei de personal din care face parte şi a prevederilor legale privind protecţia socială, pe baza criteriilor stabilite între conducerea autorităţii sau instituţiei publice şi reprezentanţii salariaţilor sau, după caz, ai sindicatelor, în termen de maxim 45 de zile de la intrarea în vigoare a legii.
Partenerii sociali urmează să discute, în aproximativ două săptămâni, prevederile acestui proiect de lege privind diminuarea numărului de angajaţi din primării şi consilii locale, în funcţie de numărul de locuitori.
Se caută cu disperare soluţii
Sebastian Vlădescu, ministrul Finanţelor Publice nu comentează, deocamdată, intenţia MAI de a disponibiliza circa 17.000 de persoane din administraţia locală, dar a declarat că faţă disponibilizările de posturi, există un program de circa 100.000 şi fiecare instituţie va aplica acest program. „Grija mea cea mare, în acest moment, este aceea de a găsi soluţii pentru crearea de locuri de muncă”, a spus Sebastian Vlădescu.
Legat de dezbaterile care au avut loc în Parlament pe marginea proiectului bugetului de stat, ministrul Finanţelor a apreciat că „multă vreme” posibilitatea de a investi va fi limitată. „Multă vreme vom fi limitaţi în posibilitatea de a investi atât de mult cât ştim cu toţii că trebuie să investim şi grija mea, în momentul de faţă, cea mai mare, este cum să găsim soluţii, mai ales în condiţiile crizei financiare, de a disponibiliza cât mai multe resurse bugetare pentru a investi, în condiţiile în care avem aceste cheltuieli obligatorii cu pensii şi salarii. Aşa cum ne-am angajat, vor fi acoperite şi avem venituri bugetare limitate”, a opinat Vlădescu.
Neconstituţional şi ilegal
Chestionaţi cu privire la acest proiect, primarii oraşelor din judeţul Bistriţa-Năsăud nu văd cu ochi buni intenţiile guvernanţilor. Totodată, ei consideră acest proiect ilegal şi neconstituţional, total în contradicţie cu principiile descentralizării, dar şi ambiguu prin ceea ce exprimă textul de lege.
„Chiar în acest moment sunt la minister (n. r. – MAI) alături de o delegaţie a Asociaţiilor municipiilor şi oraşelor din România pentru a depune câteva amendamente la acest proiect de lege. Oraşele şi municipiile au taxe şi impozite, putem să susţinem noi plata angajaţilor, iar lucrurile nu pot fi luate la grămadă. Sunt chestiuni specifice, fiecare localitate are specificul ei. Punctual, Primăria Beclean are puţini angajaţi. Am avut o strategie pe termen lung în a nu angaja foarte mulţi oameni. Eu am doar 51 de angajaţi, dar încă nu se ştie cu exactitate câţi oameni vor fi reduşi şi de unde. Noi, spre exemplu, avem un serviciu nou, care se va ocupa de Băile Figa; ar trebui să mai angajez aici 14 oameni. Deci trebuie luate chestiunile punctuale, specifice fiecărei primării”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, primarul oraşului Beclean, Nicolae Moldovan.
„Consider că acest proiect ar fi o imixtiune în atribuţiile administraţiilor publice locale să se impună reduceri de personal la ordonatorii de credite din aceste administraţii, fiindcă până la urmă este treaba noastră de unde şi cum îi plătim pe angajaţi. Noi nu primim bani pentru salarii expres de la bugetul de stat. La Năsăud nu cred că va fi vorba de reducere de personal. Încă nu se ştie nimic exact, sunt mai multe variante. Eventual dacă se vor da nişte standarde de cost, după modalitatea UE, de a calcula cheltuielile. Una e dacă sunt numai funcţionarii publici şi alta e dacă îi pune şi pe ceilalţi angajaţi. (…) Spre exemplu tot angajaţi ai primăriei sunt şi asistenţii personali ai persoanelor handicapate. Pe lângă aparatul propriu al primăriilor sunt şi activităţile conexe ale acestora. (…) Altfel, noi la Năsăud ne încadrăm în numărul prevăzut de proiect, având aici în aparatul propriu de specialitate al primarului 35 de persoane şi 14, personal contractual, inclusiv paznicii, şi vorbesc numai de posturile ocupate. Dar dacă îmi numără şi restul activităţilor, Casa de Cultură, care e în subordinea noastră, şi salubrizarea şi mecanizarea şi şoferii şi tot ce este, atunci e o problemă”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa primarul oraşului Năsăud, Dumitru Mureşan.
„Proiectul respectiv este neconstituţional, este şi imoral aşa cum este prezentat el şi afectează şi alte legi. Mie cetăţenii nu îmi cer să reduc sau să cresc numărul de personal, ci îmi cer să le dau servicii în condiţii de eficienţă. Vine cineva de la Bucureşti şi spune, dom’le, un municipiu, ca Bistriţa să zicem, care ar avea 50.000 de locuitori are dreptul la 72 de angajaţi, iar un alt municipiu care ar avea 50.001 are dreptul la 128 de angajaţi. Păi la o chestiune de genul ăsta îţi vine să râzi! Asociaţia municipiilor o să dea aviz negativ pentru acest proiect de lege, care nu rezolvă problemele ce se vor rezolvate. (…) Controlul guvernului asupra primăriilor sau asupra aparatelor primarilor poate fi făcut în condiţii legale şi oportune acolo unde sunt primării care trăiesc din banii guvernului, nu sunt în stare să îşi adune fonduri, cheltuiesc mai mult decât adună şi se duc în fiecare an spre sfârşit la guvern pentru a cere bani să-şi plătească gazul, apa, salariile, etc. Acolo, da. Dar în cazul celorlalte primării, nu. Şi apoi este o ambiguitate foarte mare în ceea ce priveşte legislaţia referitoare la serviciile publice. Se foloseşte termenul de aparatul propriu al consiliilor locale. În România nu există aşa ceva. Nu există un aparat propriu al consiliului municipal. Este aparatul de specialitate al primarului, şi asta este altceva. Ceea ce se încearcă cu eliminarea, scoaterea oamenilor în şomaj, nu rezolvă nimic, pentru că funcţionarul acesta al meu, care are un an sau doi vechime şi care ia în mână şapte milioane de lei şi lucrează opt ore pe zi, îl scot afară în şomaj şi îi dau şase milioane de lei în mână fără să facă nimic. Eu în aparatul propriu al primarului am 266 de posturi, din care sunt ocupate 190. Dacă se merge pe o schemă civilizată, proporţională cu numărul de locuitori, Bistriţa, cu 83.000 de locuitori, nu poate să aibă acelaşi număr de angajaţi ca şi Dejul, de exemplu, care are 50.000 de locuitori. Deci noi ar trebui să avem peste 196 de angajaţi. Nu cred că Parlamentul va aproba această lege, cu atât mai mult cu cât ea nu are avizul partenerilor sociali”, a declarat Ovidiu Creţu, primarul municipiului Bistriţa.
Liana Mureşan
Asociatia municipiilor din Romania este o frectie la un picior de lemn .Nu sunt ei in masura sa-si dea avizul sau sa stabileasca constitutionalitatea sau neconstitutionalitatea acestei legi .Organigramele primariilor sunt supradimensionate si vor trebui reduse .Primarii vor fi obligati sa aplice legea chiar daca nu le convine sa-si dea afara pilele si rubedeniile platite degeaba din bani publici .
mirel esti cam pe dinafara cu problemele cu care se confrunta primariile la ora actuala….nu stiu tu daca lucrezi sau cum ai fost angajat (pile, relatii, rubedenii), dar sunt si oameni care sunt angajati datorita faptului ca sunt capabili si muncesc.