La 8 luni de la primele demersuri, stația de asfalt a Primăriei Bistrița este în continuare nefuncțională. Primarul Ioan Turc a dat de înțeles faptul că încă nu s-au rezolvat problemele autorizării acesteia de către Agenția pentru Protecția Mediului. Cu toate acestea, edilul a spus că stația de asfalt va fi pusă în funcțiune odată ce vremea va permite. Până una alta, stația de asfalt va fi „dotată” cu peste 6,6 milioane de lei, potrivit alocărilor bugetare de anul acesta.

În bugetul pe anul acesta, Primăria Bistrița a alocat 6,6 milioane de lei pentru achiziția de utilaje și autospeciale pentru Direcția de Servicii Publice. Acestea vin practic să doteze stația de asfalt, deși de mai bine de 8 luni de zile nu este funcțională din cauza Gărzii de Mediu.

Municipalitatea a alocat 65.000 de lei pentru o autospecială de intervenție, 730.000 de lei pentru o autobasculantă și 210.000 de lei pentru o autoutilitară cu cabină dublă. Pentru un cilindru de sol a fost alocată suma de peste 600.000 de lei, iar pentru un compactor de 3,5 tone 314.000 de lei.

Direcția de Servicii Publice, care va opera stația de asfalt, va fi dotată și cu o freză de asfalt de 2,3 milioane de lei, cu un finisor de asfalt care va costa 2,1 milioane de lei, cu două remorci pentru care a alocat un milion de lei, cu o sărăriță electrică ce costă 125.000 de lei și un stivuitor pentru care a mai alocat 185.000 de lei.

În cadrul conferinței de presă a prezentării bugetului, primarul Ioan Turc a spus că stația de asfalt va fi pusă în funcțiune odată ce vremea va permite, deși voalat a recunoscut că nu s-au rezolvat încă problemele de autorizare a investiției: „Stația de asfalt va fi pusă în funcțiune odată ce vremea va permite. Va fi încheiată etapa de autorizare. Avem soluția legală pentru ca stația de asfaltare să funcționeze”, a spus Ioan Turc.

Garda de Mediu a pus pe butuci stația de asfalt

Primăria Bistrița s-a apucat de stația de asfalt anul trecut, fără însă să obțină autorizațiile necesare. Agenția pentru Protecția Mediului a respins solicitarea de emitere a acordului de mediu în luna iunie a anului trecut, iar Primăria Bistrița nu s-a oprit din lucrări, încasând ulterior și o amendă de 50.000 de lei de la Garda de Mediu.

Comisarii Gărzii de Mediu au cerut Direcției de Servicii Publice să demonteze stația de asfalt și să readucă terenul la starea inițială.  În momentul în care comisarii Gărzii de Mediu au luat la întrebări Primăria Bistrița, construcția era finalizată în proporție de 75%.

 „La data controlului, pe amplasament se găsește o stație nouă de mixturi asfaltice, care s-a instalat în cursul anului 2022, potrivit procesului verbal de recepție a punerii în funcțiune, încheiat între Direcția Servicii Publice Bistrița, în calitate de achizitor și furnizor. Nu se desfășura activitate de producere a mixturilor asfaltice pe amplasament. În urma solicitării acordului de mediu la Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud cu privire la instalarea unei noi stații de mixturi asfaltice, aceasta a emis Decizia de respingere a solicitării de emitere a acordului de mediu nr. 299/14.06.2022 deoarece proiectul propus intră sub incidența Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului, iar la data verificării amplasamentului lucrările de investiții ar fi fost demarate”, preciza anul trecut, Garda de Mediu, într-un comunicat de presă.

Primarul Ioan Turc a încercat să rezolve problema chiar cu ajutorul vicepreședintele Agenției pentru Protecția Mediului, Adrian Haralambie Bidu, care a fost prezent în toamnă la Bistrița.

„În urma discuțiilor, s-a convenit ca primăria să finalizeze demersurile începute, iar APM Bistrița-Năsăud să revizuiască autorizația de funcționare aflată încă în termen”, preciza, în urma întâlnirii, primarul Ioan Turc.

Opozanții politici au speculat problemele și au susținut în toamnă că stația de asfalt nu ar avea nici autorizație de construire. Informația nu a fost una neadevărată, municipalitatea precizând însă că pentru o astfel de investiție nu ar fi nevoie de autorizație de construire.

Vinovații, „executați” cu noua organigramă

Încă din toamnă, primarul Ioan Turc a precizat că cine a greșit și nu a cerut avizele și autorizațiile necesare pentru stația de asfalt va plăti. Cum însă, deocamdată nu se știe:

„Cineva a greșit, este limpede acest lucru. Categoric, cine a greșit va trebui nu doar să dea explicații, ci va suporta și sancțiuni, care pot fi disciplinare, pecuniare, dar deocamdată dați-mi voie să nu spun mai multe lucruri. Suntem într-un proces interinstituțional pentru identificarea soluției prin care o stație nou, mult mai puțin poluantă decât stația veche, să poată fi pusă la treabă”, a explicat Ioan Turc, în ședința de Consiliul Local de la finalul lunii septembrie a anului trecut.

La ședința de la începutul acestei luni, primarul Ioan Turc a reconfirmat aceste informații, susținând chiar că cei vinovați pentru situația stației de asfalt vor fi „pedepsiți” inclusiv cu noua organigramă a municipalității, pe care edilul urmează să o facă cunoscută perioada următoare.

„S-au făcut anumite greșeli și vom lua anumite măsuri, se va vedea în proiectul de organigramă, care este punctul de vedere al primarului și al echipei din primarie cu privire la situația pe care am avut-o și o mai avem încă cu privire la stația de asfaltare”, a declarat Ioan Turc.

Rămâne de văzut dacă primarul Ioan Turc îl va mazili pe unul dintre cei mai longevivi șefi din Primăria Bistrița, Ioan Crețiu, care conduce Direcția de Servicii Publice de decenii și care, cel puțin teoretic, era responsabil de stația de asfalt.

Primul cap care a căzut din cauza stației de asfalt a fost însă al lui Grațian Morariu, care a condus preț de doi ani Garda de Mediu. Acesta a fost „retrogradat” în noiembrie, printr-o decizie venită direct de la București, fără drept de apel. Asta pentru că Morariu era interimar pe această funcție, interimat care a tot fost prelungit în ultimii ani.

Se pare că alături de Agenția pentru Protecția Mediului, reprezentanții Primăriei Bistrița au găsit o portiță legislativă, care prevede o aprobare de „dezvoltare a proiectului”, care implică mai mulți pași, însă astfel municipalitatea scapă de obligativitatea de a demola construcția.  Pentru asta, Primăria Bistrița are nevoie de o autorizație de construire, emisă de Serviciul Urbanism din cadrul instituției.

De asemenea, potrivit directorului APM Bistrița-Năsăud, Sever Roman, întrucât stația de asfalt se află aproape de case de locuit, în această speță ar trebui să își dea cu părerea și să vină cu recomandări inclusiv Direcția de Sănătate Publică. Printre condițiile pe care ar putea să le impună Direcția de Sănătate Publică s-ar putea număra o perdea vegetală, care să rețină praful sau mirosul.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.