În varianta finală şi revizuită a Masterplanului general de transport, făcută publică recent,Bistriţa-Năsăud apare cu trei drumuri transregio, dar şi cu centura ocolitoare a Bistriţei. Porţiuni importante din drumurile din judeţ ce apar în documentaţia Ministerului de Transporturi sesuprapun peste drumurile naţionale 17 C şi 17 D pentru care se fac promisiuni de câţiva ani buni în ceea ce priveşte reabilitarea. Per total am putea discuta despre peste 240 km de drumuri numai în Bistriţa-Năsăud care s-ar putea realiza undeva în intervalul de timp 2022 – 2030.Investiţiile totale se ridică lapeste 300 milioane euro.

 

Peste 205 milioane euro pentru porţiuni din DN 17 C şi DN 17 D 

Bistriţa-Năsăud apare cu trei drumuri transregio în varianta finală şi revizuită a Master Planului General de Transport făcut public de Ministerul Transporturilor. Este vorba despre Beclean (Bistriţa) – Salva – Moisei, un drum transregio care se întinde pe 130 de kilometri, investiţie care ar costa 92,5 milioane euro fără TVA. Acest tronson de drum se suprapune cuDN 17 C.

La aceasta se adaugă un tronson de 73 km care ar continua drumul transregio de la Năsăud până la Cârlibaba, costul investiţiei fiind estimat la 73 milioane euro fără TVA.Practic porţiunea de drum cuprinsă între Năsăud şi Cârlibaba se suprapune cu DN 17 D.

Per total, investiţia se ridică la 205.160.000 euro cu TVA.

Investiţia nu se va realiza însă foarte curând fiindcă, potrivit Master Planului General de Transport, întocmirea documentaţiilor, respectiv a studiilor de fezabilitate şi a proiectelor, este preconizată abia pentru anul 2022. Partea ce mai importantă, execuţia lucrărilor de reabilitare/modernizare va începe cel mai probabil în 2024 şi va dura până în 2025, conform Master Planului General de Transport.

 

Ce au promis mai marii zilei

Despre reabilitarea şi modernizarea DN 17 D, dar şi a DN 17 C, în lungime totală de 158 km, se discută şi se fac promisiuni încă din 2012.

După trei ani plini în care liderii PSD, şi în special cei bistriţeni, au tot promis că „cel târziu anul viitor vor începe lucrările de reabilitare”, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri România (CNADNR) abia a reuşit, în luna februarie,să atribuie contractele pentru întocmirea documentaţiei necesare – expertiză tehnică, studii de fezabilitate, proiect tehnic, avize acorduri, etc. – care să stea la baza cererii de finanţare a proiectului propriu-zis. Investiţia este estimată la circa 85 milioane euro.Pentru întocmirea documentaţiei care ar trebui să fie gata la finele acestei luni, se cheltuiesc circa 2,82 milioane lei, din cei peste 7 milioane lei puşi la bătaie de CNADNR.

Contractul pentru întocmirea documentaţiei care va sta la baza lucrărilor de reabilitare a DN 17 C Bistriţa – Salva – Moisei a fost atribuit asocierii de firme SC NV Construct SRL- SC Cadsil SRL – SC Sodi Constructii SRL –SC Pro Xpert Consulting SRL, pentru 1.393.078 lei (1.123.450 lei fără TVA). Asocierea de firme amintită are şi doi subcontractanţi – SC Rioliv SRL şi SC Civitas Proiectare SRL care vor beneficia de 6% din valoarea contractului. Mai precis, pentru 3,53% din valoarea contractului, Rioliv SRL se va ocupa de realizarea de studii hidrologice, în timp ce SC Civitas Proiectare SRL va realiza documentaţia AFER (n. r. – agremente tehnice feroviare) pentru 2,22% din valoarea contractului.

Cel de-al doilea contract, cel pentru întocmirea documentaţiei aferente tronsonului de drum DN 17 D Beclean – Cârlibaba, în lungime de 103,7 km, a fost atribuit unei alte companii clujene, SC DP Consult SA, Valoarea finală a contractului este de 1.432.200 lei (1.155.000 lei fără TVA).

Iată ce declarau pe 29 octombrie 2013 atât de preşedintele CJ BN, Radu Moldovan, cât şi de oficialii CNADNR prezenţi la Bistriţa.

Radu Moldovan: Am găsit soluţii pentru reabilitarea a două drumuri naţionale care mai sunt pe suprafaţa judeţului Bistriţa-Năsăud, nereabilitate, şi mă refer la DN 17 C, care pleacă din Viişoara pe zona de centură – Dealul Dumitrei – Năsăud – Salva – Valea Sălăuţei – Dealul Ştefăniţei – intersecţia cu DN 18 la PECO la ieşire din Vişeu, şi DN 17 D care pleacă din DN 17 la intrarea de pe pod la Beclean – Salva – Năsăud – Valea Someşului – Pasul Rotunda – intersecţie tot cu DN 18 la Cârlibaba. (…) Pentru sectorul de drum de la Viişoara până la Năsăud, în lungime de 31 km, va începe reabilitarea de anul viitor pe fonduri bugetare, pe fonduri care vor fi suportate de la bugetul României, iar restul tronsonului, de la Năsăud la intersecţia cu DN 18 la Vişeu, pe o lungime de 55 km, va fi introdus pe POS Transport, cu o valoare estimată de aproximativ 30 milioane de euro, cu termen de finalizare31 decembrie 2015. DN 17 D – integral pe POS Transport – cu o lungime de 103 km, la o valoare estimată de aproximativ 49,5 milioane de euro, cu termen de finalizare aceeaşi dată fatidică:31 decembrie 2015.

 

Narcis Neaga, director general CNADNR: Confirm tot ceea ce a afirmat domnul preşedintele CJ BN, Radu Moldovan.

Marcel Boloş, directorul general IM POS-Transport: Cei 158 de kilometri sunt pentru noi un proiect de importanţă majoră, căruia trebuie să îi acordăm în următoarea perioadă importanţa cuvenită şi trebuie să fim parteneri până la capăt fiindcă termenul de 31 decembrie 2015 trebuie respectat, astfel încât fondurile pe care reuşim să le atragem din POS Transport să le utilizăm în favoarea comunităţii dumneavoastră.

 

Alte porţiuni de drumuri care traversează BN, cuprinse în Master Plan

În varianta finală şi revizuită a Master Planului General de Transport apare şi Sărăţel – Târgu Mureş, tot un drum transregio, care se întinde pe 78 de kilometri investiţie estimată la 44 de milioane de euro.

De asemenea, o parte din DN 17, pe tronsonul Suceava – Bistriţa (care se întinde pe 178 de kilometri), va fi transformat în drum transregio, motiv pentru care vor fi cheltuiţi 124 de milioane de euro.

Bistriţa-Năsăud va fi traversat şi de un drum expres, fiind vorba despre „Someş Expres” Turda – Halmeu (Bistriţa – Baia Mare – Petea).

 

De patru ori mai ieftină, Centura Bistriţei după 2020

Centura ocolitoare a municipiului Bistriţa nu a fost nici ea uitată, însă în documentaţia elaborată de Ministerul Transporturilor nu este precizat vreun traseu exact. Ceea ce se poate observa cu ochiul liber însă este lungimea aproape identică cu cea a centurii de sud visată de primarul Ovidiu Creţu, 14,6 kilometri. Numai costurile avansate de primarul Bistriţei nu mai coincid cu ceea ce este menţionat în master plan. Dacă Ovidiu Creţu spunea că investiţia este estimată la circa 273 milioane euro, în Master Planul general de Transport investiţia este estimată la doar 70 milioane euro, adică un cost de 4,8 milioane de euro per kilometru. Varianta ocolitoare ar urma să aibă două benzi pe sens.

Centura Bistriţei se află pe poziţia 10 în topul priorităţilor şi este una dintre cele mai scumpe variante ocolitoare din master plan. Mai scumpă decât centura Bistriţei este doar cea de la Câmpulung Moldovenesc, care a fost estimată la 86 de milioane de euro.Conform Master Planului, centura ocolitoare este programată pentru perioada 2022 – 2023.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.