Vitezomanii vor rămâne, cel mai probabil fără maşinile „din dotare”. Oficialii Ministerului Transporturilor au declarat că nu doresc să retragă proiectul care prevede înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Colectare a Amenzilor (ANCA), instituţie care are abilitatea de a confisca maşinile şoferilor ce depăşesc viteza legală cu 50 de km/h. Cu toate că membri Consiliului Superior al Magistraturii au formulat o serie de observaţii asupra proiectului, iar Poliţia Rutieră nu este de acord cu acest proiect, MT „ţine cu dinţii” de această hotărâre.
Printre cele mai „interesante” prevederi ale proiectului de modificare a Codului Rutier se numără eliminarea instituţiei martorului din procedura contravenţională, confiscarea autoturismului în cazul depăşirii cu 50 km/ora a vitezei legale şi testarea alcoolemiei indiferent de motivul pentru care este oprit şoferul. Tot prin această hotărâre se va înfiinţa şi Agenţia Naţională pentru Colectarea Amenzilor (ANCA), instituţie care care va putea colecta banii din amenzi, direct din conturile contravenienţilor, să revoce permisul de conducere, sau mai mult, prin hotărâre judecătorească să reţină rău-platnicul la un „centru de arest”. Membri Consiliului Superior al Magistraturii au descoperit o serie de erori legate de Proiectul de Hotărâre a Guvernului în ceea ce priveşte aprobarea Strategiei pentru Siguranţa Rutieră 2009-2013. Potrivit CSM „nu se poate elimina instituţia martorului din procedura contravenţională şi nici obligativitatea efectuării analizei de sânge pentru stabilirea alcoolemiei”.
Accident fără martor
O prevedere aberantă a proiectului este aceea că un şofer implicat într-un accident rutier nu va putea să îşi dovedească nevinovăţia prin declaraţiile martorilor oculari. O altă prevedere este mutarea responsabilităţii săvârşirii contravenţiei de la şoferul care a condus vehiculul la proprietarul autoturismului, ceea ce înseamnă că în cazul în care nu va fi identificat şoferul implicat în accidentul rutier, atunci amenda va fi plătită de proprietarul maşinii, chiar dacă acesta nu conducea autoturismul în timpul accidentului. De asemenea, şoferul va fi testat pentru alcoolemie de fiecare dată când poliţia îi va opri. Adică, indiferent care este motivul pentru care agenţii de poliţie vor opri şoferul, acesta va trebui să sufle în alcooltest. MT doreşte şi eliminarea obligativităţii analizei de sânge, iar gradul de alcoolemie se va stabili doar prin metoda contestată a alcoolmetrului.
ANCA îţi ia banii din cont
Ministerul Transporturilor doreşte să înfiinţeze Agenţia Naţională de Colectare a Amenzilor, care se va ocupa de colectarea şi administrarea amenzilor. Astfel, „în cazul amenzilor neplătite până la data scadenţei, ANCA investighează cazul şi determină ca plata amenzii să fie făcută prin emiterea unui ordin de plată direct din contul bancar al plătitorului. În cazul în care această procedură eşuează, Agenţia recurge la un ordin judecătoresc. Dacă şi aceasta eşuează în procedura de colectare, ANCA dispune în continuare de un număr de alte metode de constrângere, cum ar fi în cazul amenzilor de trafic revocarea permisului auto, confiscarea autoturismului sau, printr-un ordin judecătoresc, arestarea plătitorului la un centru de arest pe o perioadă determinată de tribunal, pe lângă obligaţia de a-şi achita amenda”. Toate aceste prevederi au fost deja afişate pe site-ul Ministerului Transporturilor, prevederi care ar putea fi transpuse în acte normative, în cazul în care executivul va adopta o Hotărâre de Guvern în acest sens.
Jos detectoarele radar!
Poliţia Română nu este de acord cu proiectul iniţiat de Ministerul Transporturilor. Există deja un cod rutier, care potrivit agenţilor de poliţie nu ar trebui modificat. Dacă acest proiect va fi aprobat de către Guvern, şoferii rău-platnici riscă să rămână cu conturile goale, sau în cazuri mai grave, fără autoturism. De asemenea, proiectul prevede şi interzicerea comercializării şi folosirii aparatelor de detecţie a radarelor, cât şi obligativitatea poliţiştilor de a testa alcoolemia şoferului la fiecare oprire a autovehiculelor. Purtătorul de cuvânt al IPJ Cluj, Gina Pop nu a comentat acest subiect, deoarece „proiectul nu a fost adoptat şi nu s-a comunicat nici o modificare a codului rutier”.
Beatrice Golondzac
o sa se ajunga la revolutie cu aceste abuzuri