Primăria condusă de Ovidiu Creţu, a alocat anul acesta 500.000 de lei pentru întocmirea expertizelor tehnice la străzi, studiu de trafic, DALI.

Ca să îi convingă pe bistriţeni de beneficiul acestui fel de transport, primarul Creţu a adus în oraş un autobuz electric tocmai în ziua în care municipalitatea a semnat cu o companie din Bucureşti un contract pentru proiectarea unui traseu ecologic de transport de persoane. Ca să dea bine la electorat, edilul bistriţean a scos presa la plimbare în încercarea de a explica beneficiile acestui proiect. Proiect care va fi transpus în realitate abia prin 2020, asta dacă municipalitatea va putea accesa fonduri europene.

 

Primarul Bistriţei recunoaşte însă că acest proiect va fi pus în aplicare undeva prin 2020. Deocamdată, banii se cheltuiesc doar pe hârtii, şi asta înseamnă peste un milion de lei proiectarea şi studiul de oportunitate. Anul acesta se mai adaugă încă 500.000 lei pentru întocmirea expertizelor tehnice la străzi, studiu de trafic, DALI.

Însă cum campania electorală bate la uşă, Ovidiu Creţu, care va candida pentru un nou mandat de primar al Bistriţei, este nevoită să vină în faţa bistriţenilor cu ceva „tare”, în condiţiile în care Wonderlandul este deja perimat, astfel că nu precupeţeşte să cheltuiască banii de la bugetul local pe hârtii doar ca să ia ochii prostimii.

 

A semnat contractul pentru proiectare

Primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, şi-a exprimat nu o dată intenţia de a implementa în municipiul pe care îl administrează o linie verde de transport. Iniţial şi-a dorit tramvaie, numai că în scurt timp şi-a dat seama că un astfel de proiect este mult prea costisitor pentru bugetul municipal. În final a ajuns la concluzia că mai nimerit ar fi o linie de transport cu autobuze de ultimă generaţie care nu poluează mediul înconjurător.

Proiectul de realizare a unei linii de transport ecologice, de la Viişoara la Unirea, a fost estimat la circa 8 milioane de euro.

Pentru proiectare, municipalitatea a pus la bătaie 1,2 milioane de lei, contractul fiind adjudecat de asocierea de firme SC Eurocerad International SRL (lider de asociere) & 3TI Progeti Italia – Ingegneria Integrata S.p.A & SC FIP Consulting SRL, cu trei subcontractanţi – SC Specialist Consulting SRL, SC DC Imobil Proiect SRL şi SC Protelco SA, plus terţ susţinător SC Specialist Consulting SRL.

Contractul semnat de Primăria Bistriţa cu firma câştigătoare vizează proiectarea unei linii verzi de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, achiziţionarea de mijloace de transport electrice, amenajarea de garaje şi de staţii de încărcare, sistem e-ticketing şi refacerea infrastructurii.

 

Cu autobuzul pe Dornei şi Şincai

Conform studiului de oportunitate elaborat de Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, „Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă”, va uni localităţile componente Unirea şi Viişoara, pe direcţia est-vest şi va traversa municipiul Bistriţa prin centrul istoric.

„Soluţia recomandată este ,,Linia verde de transport public utilizând autobuzul urban cu culoar de circulaţie exclusivă (cale proprie).

Culoarul de circulaţie exclusivă (bandă de circulaţie exclusivă) este definit ca spaţiu special rezervat in carosabil sau in afara acestuia, destinat circulaţiei autovehiculelor de transport public, in cazul de faţă, al autobuzelor. (…)

Lungimea liniei de transport măsurată de la unul din capetele liniei până la celălalt capăt, este de cca. 12 km, din care 1km reprezintă lungime parcursă pe străzile centrale.

Străzile din zona centrului istoric al municipiului Bistriţa preconizate a fi parcurse de linia de transport în comun sunt: Gheorghe Şincai, Dornei, Piaţa Unirii / Bistricioarei, rezultat al unei analize a zonelor de influenţă a liniei de transport public. Recomandăm ca la nivelul studiilor viitoare 80% din traseul recomandat pentru viitoarea linie de transport să fie amenajat cu bandă de circulaţie exclusivă”, se arată în studiul de oportunitate.

Astfel, linia verde de transport public va urma traseul E576 (Viişoara) –Calea Dejului – B-dul Independenţei – Str. Ghe. Şincai – Str. Dornei – Piaţa Unirii – Str. General Grigore Bălan – Calea Moldovei – E576 (intrare Livezile), cu o lungimea aproximativă de 14.700 ml.

Totuşi în studiul de oportunitate mai este propusă o variantă de traseu, şi anume E576 (Viişoara) – Calea Dejului – B-dul Independenţei – Str. Ghe. Şincai – Str. Dornei –Piaţa Petru Rareş – Str. 1 Decembrie – Calea Moldovei – E576 (intrare Livezile), cu o lungime aproximativă de 14.622 ml.

Recomandarea proiectantului este să se opteze pentru varianta în lungime de 14.700 ml, întrucât pe traseul acesteia sunt mai multe instituţii publice şi de învăţământ.

Conform documentului citat, pentru implementarea propriu-zisă a proiectului „Linia verde de transport public” sunt necesari nu mai puţin de 4 ani.

Potrivit devizului general prezentat în studiul de oportunitate, investiţia s-ar ridica la 36.055.829,08 lei (circa 8,1 milioane euro), din care C+M ajunge la o valoare de 30.990.842,43 lei (aproximativ 7 milioane euro).

 

autobuz electric bistrita

A adus şi un autobuz electric

Ca să-şi promoveze proiectul de care ţine cu dinţii, Ovidiu Creţu a profitat de prezenţa pe şoselele municipiului a unui autobuz electric fabricat de o firmă din Cehia care îşi promovează produsele în câteva oraşe din Ardeal.

Potrivit edilului, cea mai importantă parte a proiectului este cea de infrastructură care va fi modificată complet pentru a aduce transportul în comun în zona centrală. După cum susţine primarul, totul este gândit în ideea de a aduce oamenii în zona pietonală a oraşului, care în final va conţine Piaţa Liviu Rebreanu, Piaţa Centrală, Piaţa Unirii şi str. Dornei.

„Linia verde am gândit-o şi am promovat-o pentru a aduce oamenii în zona istorică a oraşului. În toate oraşele europene, lucrurile s-au desfăşurat şi se desfăşoară în felul acesta, transportul comun trece prin centrul istoric. Este adevărat că multe oraşe şi-au permis să facă linie de tramvai. Am fi dorit şi noi să facem o linie de tramvai pe această linie verde, însă din păcate costurile ar fi fost prea mari. Viitorul este cu siguranţă al energiei electrice”, este de părere Ovidiu Creţu.

Referitor la tramvaiul pe care primarul şi-l dorea să circule prin centrul Bistriţei, studiul de oportunitate comandat de municipalitate şi întocmit de Universitatea Tehnică Cluj a scos la iveală costuri enorme.

„La o primă strigare cei care ne-au făcut studiul de soluţie anunţau aproape 300 de milioane de euro, după ce am mai renunţat la unele lucruri, inclusiv la traversarea liniei ferate, costurile s-au mai redus, dar tot sunt circa 100 de milioane de euro. Atunci, am abandonat ideea tramvaiului în Bistriţa şi ne ducem pe altă variantă, recomandată de specialişti, transport cu autobuze electrice”, declara în toamna anului trecut, Ovidiu Creţu.

1 COMENTARIU

  1. Domnul Cretu,
    In Unirea si Viisoara, trebuie sa existe o singura „linie de transport local” si anume numarul 2 barat ( sau ziceti-i cum vreti altfel… LINIA VERDE … ma rog ) , adica NU „din Centru in Centru … ci de la POLITUB (Groapa Saratii )sau cel putin Registrul Auto Roman, sau din „Centru Sarata” de ce nu… pana la Casa Agronomului din Unirea, cu character permanent, nonstop ( bine-nteles cu un nr de curse mai redus noaptea, , dar care sa fie corelat cu mersul autobuzelor din Autogara Bistrita si mersul trenurilor din Gara CFR ) – chiar daca societatii de transport local, nu prea-i „convine” asta… Serviciul public, nu este dupa moftul transportatorilor, ci dupa necesitatile locuitorilor din localitatile pe care le deservesc… si aa anumite ore cu fluienta mai scazuta de calatori, n-au decat sa foloseasca mijloace auto de mai mici dimensiuni .
    Linia de transport nr 2, este total „aiurea”… Daca Viisoara, este relativ „in jurul Centrului”… „localitatea componenta Unirea” ( cum le ziceti Dvs… desi-s cartiere stricto-sensu ) nu se afla in jurul „Centrului”, pentru ca de aici, fie spre Casa Agronomului, fie spre Slatinitza, exista inca o distanta de cel putin 1,5 Km … de mers pe jos din partea calatorilor.
    Trebuie sa intelegeti odata acest lucru si sa nu mai manifestati atata rezistentza si reticenta la propunerile si necesitatile noastre .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.