În urmă cu 26 de ani, România s-a împrumut cu 350.000.000 de dolari de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD) pentru relansarea agriculturii, iar odată cu banii virați, Guvernul din acea perioadă a fost obligat să respecte niște angajamente care au produs exact contrariul a ceea ce era de așteptat. După cum am precizat într-un material anterior, acordul a obligat România ca rezerva de grâu a statului, pentru cazuri de urgență, să fie redusă la nu mai mult de 350.000 de tone metrice până pe 31 august 1997, iar acest nivel să nu fie depășit ulterior. Gazeta de Cluj a reușit să intre în posesia câtorva informații importante privind acest aspect care ține de securitatea națională.

Ordonanța 13/1997 a obligat România, pe lângă reducerea rezervelor de stat, să lichideze toate societățile agricole de stat, lăsând țara la mâna importurilor și a traderilor. Am fost curioși să aflăm de ce Guvernul României nu a făcut nimic în această privință și de ce nu a reușit să cumpere hrană la rezervele de stat, în condițiile în care ultimii miniștri ai Agriculturii nu au făcut prea multe.

Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS) a declarat pentru Gazeta de Cluj că Executivul a consolidat reziliența rezervelor de tip alimentar, aflate în administrația instituției.

Mai exact, la produsul de grâu, un produs esențial, ANRSPS a reușit să acumuleze cantități de 8 ori mai mari decât în ultimii 10 ani. De asemenea, au crescut reziliența și la alte produse, precum produse din carne, ulei brut, zahăr tos, ulei rafinat, mălai, orez, gem de fructe, apă făină. De asemenea, pe lângă cele enumerate s-au făcut rezerve de tip energetic și pentru produsele motorină, benzină, jet și păcură.

„Potrivit articolului 1, alin. 1 din Legea nr.82/1992 privind rezervele de stat, republicată cu modificările și completările ulterioare, „Rezervele de stat se constituie ca rezerve materiale, destinate intervențiilor operative pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării în situații excepționale care afectează un interes public major, determinate de calamități naturale, epidemii, epizootii, atentate teroriste, accidente industriale și nucleare, fenomene sociale, disfuncționalități ale economiei, conjuncturi externe și în caz de război.”

Conform art.1, lit. a) și lit. f) din legea mai sus menționată, nomenclatorul produselor, lista cuprinzând materiile prime, materialele și produsele, denumite în continuare și termenul orientativ de păstrare îndelungată și stoc intangibil- cantitatea de produs din cadrul stocului rezervă de stat asimilată rezervelor de mobilizare pe timp de pace.  Totodată, potrivit art. 3 din Legea 82/1992, „Nomenclatorul produselor rezerva de stat are caracter strict secret și se aprobă prin hotărâri ale Guvernului, cu caracter militar, la propunerea ANRS și conform alin. 2”, au precizat reprezentanții ANRSPS.

Produsele la care se stabilesc stocuri intangibile, precum și nivelurile acestora, se stabilesc de ANRSPS

Din startul locului trebuie menționat faptul că ANRSPS are atribuții  în domeniul administrării, constituirii și reîntregirii stocurilor rezervă de stat, a stocurilor intangibile, a celor de urgență și a celor de conjunctură, a executării intervențiilor operative cu produse de strictă necesitate acordate cu ajutoare umanitare de urgență, interne și externe, cu aprobarea prim-ministrului și a Guvernului României, în domeniul pregătirii economiei naționale, a teritoriului și a populației pentru apărare.

Mai mult decât atât, instituția menționată este responsabilă și de asigurarea în permanență dacă există resursele necesare pentru a face față unor crize sau situații de urgență. Privitor la împrumutul pe care România l-a făcut la BIRD, ratificat prin OUG nr.13/1997, dispozițiile acordului au încetat pe 15 mai 2017, ținând cont că valabilitatea a fost de 20 de ani.

România a devenit membră BIRD în 1972, acceptând Rezoluţia Consiliului Guvernatorilor nr. 280/28.11.1972 care a stabilit termenii şi condiţiile de aderare. La 30 decembrie 2020, capitalul subscris de România se ridica la 720,1 milioane de dolari SUA.

Imediat după 2017, ANRSPS a început o serie de acțiuni prin care s-a crescut reziliența resurselor de apă și hrană la întreg spectrul de amenințări, inclusiv hibride. În urmă cu doi ani, printr-o ordonanță de urgență (OUG nr.137/2020), s-a aprobat constituirea ca stoc rezervă de stat a cantității de 100.000 tone de grâu pentru panificație dintre care 5.000 tone de grâu achiziționate în 2021, 44.400 tone de grâu achiziționate în 2022. În prezent, la Bursa Română de Mărfuri, ANRSPS a inițiat o procedură de achiziție de grâu de peste 50.000 de tone.

„La stabilirea nivelurilor maxime de constituire, prevăzute în nomenclatorul produselor rezervă de stat s-a avut în vedere asigurarea anumitor cantități de cereale și produse alimentare necesare acoperirii consumului populației și rezilienței societății civile pentru anumite perioade de timp în cazul apariției unor situații excepționale. În acest sens, din schimbul de bune practici cu instituții similare de state membre UE a reieșit faptul că acestea trebuie să mențină în depozite, din timp de normalitate, un volum adecvat de bunuri necesare dacă acele produse nu se găsesc în cantități suficiente pe piață”,  a mai precizat ANRSPS.

România, față în față cu războiul și dezastrele naturale

Gazeta de Cluj a încercat să afle cât este, în momentul de față, rezerva de stat a țării noastre, pentru a ști dacă populația va putea supraviețui mai mult de trei săptămâni în cazul unui dezastru sau război. Reprezentanții ANRSPS au declarat că satul român identificat în mod permanent sursele de aprovizionare prin utilizarea întregului potențial economic al țării, cifrat la o producție medie anuală de peste 8 milioane tone de grâu. Consumul național de cereale anual al României este cifrat la circa 3 milioane de tone de grâu.

„În privința nivelului de constituire ni s-a transmis că aceasta este reglementat prin nomenclator care constituie informație clasificată, conform Legii în vigoare privind rezervele de stat”, se arată în răspunsul dat de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.

BIRD a avut, de-a lungul timpului, direcții de acțiune de bază, printre care și sprijinirea sectorului privat și îmbunătățirea pregătirii de reacție în fața dezastrelor. România a avut nevoie în acea perioadă, la doar câțiva ani de la eliberarea de sub lanțurile comunismului, de sprijin financiar pentru a-și pune pe picioare industria, dar și agricultura. Chiar dacă nu o să aflăm exact niciodată care este cifra exactă privind rezervele de stat, informația fiind una clasificată, trebuie să sperăm că țara noastră va fi capabilă să reacționeze rapid și să-și protejeze cetățenii. Mai mult decât atât, ANRSPS trebuie să inițieze alte proceduri de achiziție de grâu an de an, pentru ca România să fie pregătită pentru ce este mai rău, într-o perioadă unde războiul din Ucraina devine din ce în ce mai periculos pentru întreaga umanitate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.