Licitația pentru achiziționarea trenurilor pe bază de hidrogen este în desfășurare, iar compromisurile au fost făcute pentru a facilita acest proces, inclusiv reducerea cerințelor de fiabilitate la 90%, față de peste 98%, cum este în cazul altor licitații similare, a declarat Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), citat de Agerpres.

Roșeanu a subliniat că această licitație este cea mai complexă și că au fost necesare compromisuri multiple, datorită statutului său de pilon în cadrul PNRR. Unul dintre exemplele evidente este reducerea cerințelor de fiabilitate la 90%, deși semnalele arată că chiar și această valoare ar putea fi dificil de atins. Roșeanu a explicat că experiența cu trenurile pe hidrogen în Occident a arătat că acestea întâmpină dificultăți în funcționare în condiții reci, contrar percepției inițiale din fazele de prototip.

În altă ordine de idei, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a anulat procedura de achiziție a 12 trenuri pe pile de combustie cu hidrogen în noiembrie 2023, din cauza unei singure oferte neconforme. Valoarea contractului variază între 1,596 miliarde de lei și 2,468 miliarde de lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului (15 sau 30 de ani), iar durata contractului va fi de 215 luni. Aceste trenuri vor deservi 12 rute neelectrificate, printre care se numără București – Pitești, București – Aeroportul Internațional Henri Coandă, București – Târgoviște, București – Pitești – Slatina – Craiova și Pitești – Curtea de Argeș.

Având în vedere că peste 50% din rețeaua feroviară a României nu este electrificată, iar ritmul de electrificare este încet, ARF consideră că acest proiect pilot de achiziție a trenurilor pe hidrogen reprezintă o soluție corectă pentru decarbonizarea transportului feroviar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.