Elevii claselor a VII-a şi a VIII-a au început susţinerea tezelor unice. În judeţul Bistriţa-Năsăud, sunt înscrişi, în clasa a VII-a, 3.478 de elevi, iar în clasa a VIII-a 3.576. În data de 25 noiembrie, un număr de 265 de elevi au susţinut proba de limba şi literatura maternă  – 54 de elevi la limba şi literatura germană, iar 211 la limba şi literatura maghiară.

Potrivit metodologiei aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT) elevii vor fi admişi la liceu fără examen, ţinându-se cont de media generală a notelor obţinute la tezele cu subiect unic, note care au o pondere de 50% din nota finală. Restul, de 50%, este dat de media de absolvire a claselor a VII –a şi a VIII-a.

Calendar 2008 – 2009

Ordinul nr.5164 din 29.08.2008 cu privire la desfăşurarea tezelor cu subiect unic pentru elevii claselor a VII- a şi a VIII-a stabileşte calendare şi grafice pentru susţinerea acestora.

Conform anexei 1 Ordinului nr. 5164 din 29.08.2008 MECT pentru anul şcolar 2008/2009 calendarul tezelor pentru semestrul I este următorul:
–    25 noiembrie 2008 – limba şi literatura maternă;
–     3 decembrie 2008 –  limba şi literatura română;
–    11 decembrie 2008  – matematică;
–    16 decembrie 2008 – istorie sau geografie la alegere numai pentru elevii claselor a VIII-a,

Pentru semestrul al II- lea:
–     29 aprilie 2009 – limba şi literatura maternă;
–      5 mai 2009 – limba şi literatura română;
–    13 mai 2009 – matematică,,;
–    21 mai 2009 – istorie sau geografie la alegere numai pentru elevii claselor a VIII-a.

Metodologie

Tezele cu subiect unic înlocuiesc testele naţionale începând din anul şcolar 2007/2008.

Există site-uri care oferă ajutor pentru o abordare cu succes a tezelor unice pentru elevii claselor a VII-a şi a VIII-a, dată fiind importanţa covârşitoare a acestora vis-à-vis de admiterea în liceu.
Se pot solicita indicaţii şi rezolvări pentru modele de subiecte care se adaugă treptat pe măsură ce se înaintează cu materia predată.
În conformitate cu ordinul MECT, subiectele sunt obligatorii, timpul acordat pentru efectuarea lor este de 120 minute.
Extragerea variantei de subiecte din cele zece posibile este programată la ora 10.00 la Sediul Centrului Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar în prezenţa comisiei Naţionale de Organizare.
În judeţul Bistriţa- Năsăud peste 7000 de elevi, din care 4500 de la sate, vor susţine aceste teze cu subiect unic. Subiectele au un grad de dificultate mediu.
În 25 noiembrie 2008 elevii aparţinând minorităţilor naţionale care urmează cursurile gimnaziale în limba maternă au susţinut proba de limba şi literatura maternă, subiectele fiind asigurate în limba maternă studiată.
Aceştia au fost aşezaţi câte unul în fiecare bancă în ordine alfabetică pe clase conform unei liste nominale afişată în prealabil.
Prezenţa a fost de 100%, judeţul Bistriţa- Năsăud fiind citat la nivelul ţării în acest sens.
Corectarea durează maxim cinci zile pentru fiecare şcoală inclusiv ziua în care s-a ţinut proba.
Noutatea în acest an constă în modul de corectare şi evaluare a lucrărilor. După expirarea timpului de lucru, tezele se adună, se numerotează şi fiecare lucrare va fi corectată de doi profesori, unul este cel de specialitate care a predat la clasă şi celălalt un professor evaluator din centrul de evaluare extern unităţii de învăţământ de la care provine lucrarea.
Profesorul care predă la clasă are obligaţia de a analiza împreună cu elevii tezele şi rezultatele.
Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistria-Năsăud (ISJ BN) a pregătit organizarea pentru tezele cu subiect unic din acest semestru fiind programate patru simulări tehnice, simulări făcute fără elevi şi fără subiecte reale.
În aceste simulări s-a verificat comunicarea între Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare în Învăţământul Preuniversitar şi inspectoratul judeţean. De asemenea, s-a verificat modul în care este aplicată şi funcţionează procedura de comunicare între CNEIP şi centrele de comunicare, s-a verificat modul în care resursele umane implicate în activitatea de comunicare a subiectelor răspund solicitărilor procedurilor.
Afişarea rezulatelor se face prin postarea pe site-ul MECT a notelor precum şi a contestaţiilor.
Evaluarea contestaţiilor se face în maxim trei zile, nota finală fiind media aritmetică a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori prin adăugare dacă sutimile sunt cuprinse între 0,50-0,99 şi prin rotunjire în jos dacă sutimile sunt cuprinse între 0,01-0,49.
În situaţii speciale motivate elevii susţin teza cu subiect unic la care au absentat în perioade speciale de teze prevăzute prin calendar. Pentru semestrul I al anului şcolar în curs, elevii pot susţine teza la care au absentat sau nu au promovat-o, în perioada specială de teze din luna februarie conform regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ.
Pentru cazuri de fraudare a tezelor unice elevii vor fi notaţi cu nota 1 şi cu trei puncte scăzute disciplinar din nota la purtare, iar profesorii vor fi sancţionaţi disciplinar şi după caz putând fi sesizate organele de urmărire penală.
În Bistriţa- Năsăud s-au făcut comasări pentru aducerea elevilor în vederea studierii în centrele de comisie, transportul acestora fiind asigurat cu microbuze şcolare.

Tezele agreate doar de minister

Deşi se doreşte o notare obiectivă a tezelor unice rezolvate corect şi complet există diferenţe între şcolile din mediul urban şi cele din mediul rural sau chiar între clasele aceleiaşi şcoli, supravegherea elevilor pe parcursul desfăşurării lucrărilor rămânând încă un subiect fierbinte.
Aportul profesorilor în acest sens lasă loc de comentarii în rândul elevilor.

Oricum elevii au pornit, conştienţi sau mai puţin conştienţi, în marş forţat într-o cursă pe termen lung după note. 
La nivel naţional, există voci care consideră aceste teze unice că sunt insuficiente în evaluarea elevilor şi pregătirea lor pentru învăţământul liceal.
La începutul anului 2008, o organizaţie educaţională cerea chiar desfiinţarea acestor teze unice. Agenţia de Evaluare şi Asigurare a Calităţii în Educaţie (AEACE) îi solicita pe atunci premierului Tăriceanu să desfiinţeze tezele cu subiect unic ca modalitate de admitere în liceu.
 
“Tezele cu subiect unic învaţă elevii să trişeze de mici, nu au rezultate relevante şi nu sunt o metodă corectă pentru admiterea în lice”, susţinea preşedintele Agenţiei de Evaluare şi Asigurare a Calităţii în Educaţie, Gheorghe Rădulescu, într-o scrisoare deschisă trimisă premierului Călin Popescu Tariceanu, prin care se cere şi demisia ministrului de atunci al Educaţiei, Cristian Adomniţei.
Ceea ce este foarte clar, aceste teze unice au adus deocamdată un câştig cert editurilor care au umplut piaţa de culegeri ghiduri şi subiecte rezolvate. Afacerea editurilor este estimată la peste 20 de miliarde de lei vechi.

Geta Bugnar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.