Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud a pus tunurile pe supermarketuri pe care le-a amendat fără milă și chiar a pus zăvorul în unele cazuri. Deși n-au făcut gargară la controalele instituției, marile companii s-au apucat să conteste în instanță amenzile primite.

Anul trecut, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud pare să fi pus tunurile pe supermarketuri, iar fiecare vizită se lăsa cu amenzi serioase. Marile lanțuri de supermarketuri nu s-au lăsat cu una, cu două și s-au apucat să conteste în instanță amenzile primite de la OPC.

Astfel, în 23 iunie anul trecut, PROFI ROM FOOD SRL cerea în instanță anularea unei amenzi primite în aceeași lună, cu o săptămână înainte. Răspunsul Judecătoriei Bistrița a venit abia luna aceasta, magistrații respingând cererea lanțului de supermarketuri:

„Respinge ca neîntemeiată plângerea contravențională formulate de petenta S.P.R.F.S.R.L. în contradictoriu cu CRPCR N.V. C.J.P.C. BN, împotriva procesului verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunii din data de 12.06.2023, încheiat de intimat”, se arată în decizia dată în 16 ianuarie de Judecătoria Bistrița.

Cu o lună mai devreme, și REWE ROMÂNIA SRL, proprietarul lanțului PENNY încerca să anuleze în instanță o amendă primită de la Protecția Consumatorilor. Dosarul a fost înregistrat în 23 mai anul trecut la Judecătoria Bistrița, iar prima soluție a venit la finalul lunii noiembrie. Și în acest caz, judecătorii au respins cererea lanțului de supermarketuri. Lanțul de supermarketuri a mai deschis un proces în 5 decembrie anul trecut, pentru anularea unei amenzi aplicate în 14 noiembrie 2023.

CJPC BN se judecă în toată țara cu supermarketurile amendate

Dosarele deschise de diferite supermarketuri care încearcă să scape de amenzi cu ajutorul instanței, nu se rezumă la Bistrița-Năsăud. CJPC Bistrița-Năsăud a ajuns să se judece în toată țara cu cei pe care i-a amendat.

Și 2024 a început cu un proces pentru Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bistrița-Năsăud. Acesta se va judeca, însă la Judecătoria Sectorul 1 București și a fost deschis în 10 ianuarie de Pepco Retail SRL, după ce lanțul de magazine a primit o amendă cu doar câteva zile înainte de Crăciun. Deocamdată nu a fost stabilit un termen de judecată în acest caz.

Nu este singurul dosar deschis de cei de la Pepco, pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 București fiind și un dosar deschis în 18 decembrie anul trecut, în care se contestă o amendă dată în 29 noiembrie. La acesta se adaugă încă un dosar înregistrat în 25 aprilie la Tribunalul Bistrița-Năsăud, pierdut de PEPCO RETAIL SRL. Soluția a venit în toamna anului trecut, judecătorii respingând solicitarea lanțului de magazine.

În toamnă, mai exact în 16 noiembrie și LIDL DISCOUNT SRL acționa în judecată Protecția Consumatorilor, tot în încercarea de a anula o amendă dată în 30 octombrie. Dosarul se judecă la Judecătoria Ploiești și are ca prim termen stabilit în data de 20 martie.

În mai anul trecut și lanțul de supermarketuri PROFI acționa în judecată OPC Bistrița-Năsăud, procesul judecându-se de această dată la Judecătoria Bistrița. Deși au trecut mai bine de 8 luni de atunci, Judecătoria Bistrița încă n-a venit cu o soluție în acest dosar. PROFI ROM FOOD SRL se judecă cu Protecția Consumatorilor și la Judecătoria Vișeul de Sus, pentru o amendă aplicată în 18 decembrie.

Pe lista celor care se judecă cu OPC se numără și Kik, dar și JYSK România SRL, care a dat în judecată Protecția Consumatorilor în 11 aprilie anul trecut, pentru anularea unei amenzi aplicat în luna martie a anului trecut. Nici în acest caz instanța nu a venit încă cu o soluție.

Multe dintre procese sunt în stand-by din cauza grevei magistraților, care judecă de mai bine de jumătate de an doar cauzele urgente. Astfel, unele dintre dosare nu au o soluție, nici după 10 luni sau chiar un an de la înregistrare, deși e vorba despre o banală contestație a unei amenzi. 

Dezastrul găsit de CJPC în supermarketuri

Nici nu e de mirare faptul că instanța nu dă dreptate lanțurilor de supermarketuri. De cele mai mult ori, comisarii CJPC au găsit dezastru la controalele desfășurate în magazine. Și amenzile încasate de supermarketuri sunt destul de consistente, variind între zeci de mii de lei și sute de mii de lei, astfel că e în interesul lanțurilor de supermarketuri să scape de ele.

În septembrie anul trecut, Protecția Consumatorilor era nevoită să închidă Grill-ul din Kaufland-ul de pe Calea Moldovei, după ce a găsit frigidere neigienizate, grăsime necurățată în zona de preparare a produselor, fripteuze cu ulei ars și un strat gros de grăsime pe hotă, plafon, pereți și pardoseală. Unitatea a fost amendată atunci cu 55.000 de lei.

Același supermarket a mai luat 30.000 de lei amendă o lună mai târziu, după ce în mediul online a început să circule imagini cu un șoarece surprins printre rafturi. Nu este singura amendă dată în aceea perioadă. Kaufland a mai fost amendat cu 90.000 de lei și i s-a interzis să folosească din vitrinele sale frigorifice, după ce au fost găsite vitrine ruginite și murdare.

Tot în noiembrie, supermarketurile PENNY din județ primeau 27 de amenzi în valoare totală de aproape 275.000 de lei în urma controalelor efectuate de comisarii CJPC. Au găsit legume și fructe stricate, reduceri doar pe hârtie, care nu se aplicau și la casă sau produse refrigerate care aveau scurgeri de sânge în exces.

În octombrie anul trecut, Protecția Consumatorilor a amendat LIDL cu 45.000 de lei și a interzis magazinului de pe strada Andrei Mureșanu să-și mai folosească coșurile puse la dispoziție clienților până la igienizare:

„În urma verificărilor, comisarii CJPC Bistrița-Năsăud au identificat, pe lângă alte abateri, și deficiențe la cele 60 de coșuri de mână respectiv: neigienizarea corespunzătoare a acestora, prezența unor urme de resturi alimentare, murdărie, scurgeri de lichide, resturi de ambalaje/hârtii sau frunze de la produse și strat gros de praf depus pe marginile coșurilor, folosirea unor coșuri rupte cu părți dislocate, care îngreunează utilizarea acestora”, preciza instituția, într-un comunicat de presă.

Tot la LIDL, pe care șeful Protecției Consumatorilor l-a numit „corigent la cântar și nu numai”, comisarii au găsit legume și fructe stricate, mizerie și rugină la frigidere. De asemenea, comisarii au ajuns la concluzia că „ciupitul” la cântar a fost transformat de LIDL într-o formă de comerț. Se întâmpla în timpul unui control care a avut loc la final de octombrie și care s-a lăsat cu amenzi în valoare de 170.000 de lei.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.