Cezar Preda, deputat PDL, vrea sa-l aduca pe
Big Brother in Parchete si Instante
Deputatul PDL Cezar Preda este acuzat ca vrea sa resusciteze o fosta Directie a Securitatii, cea care se ocupa de anchete penale, in cadrul Justitiei. Pe de alta parte, deputatul Preda isi apara proiectul de lege si spune ca este departe de acest gand si ca ar dori, de fapt, sa ofere un cadrul legislativ pentru ca cei care lucreaza in serviciile de informatii (SRI, STS, etc) sa poata fi anchetati de ofiteri speciali si in cazul in care acestia savarsesc fapte penale in afara orelor de program. Daca proiectul de lege va trece, oricine va deveni suspect de fapte care ating terorismul sau siguranta nationala, notiuni interpretabile, poate fi anchetat de ofiterii SRI. Lista celor care pot fi acuzati de aceste fapte poate incepe cu cei care au tras tunuri economice care destabilizat economia Romaniei si se poate incheia cu cei care divulga informatii catalogate drept secrete de stat.
Deputatul PDL Cezar Preda spune ca elaborarea proiectului legislativ care ar putea schimba Legea nr.535/2004 privind prevenirea si combaterea terorismului a fost facuta de el, in colaborare cu proprii lui consilieri si cu luarea in consideratie a o serie de amendamente aduse de Serviciul Roman de Informatii sau de Serviciul de Telecomunicatii Speciale. Preda este seful Comisiei comune permanente a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activitatii SRI si posesorul unei diplome de inginer in profilul metalurgie – specializarea turnatorie.
“Proiectul 499/2011 a starnit reactii care mai de care mai ignorante si mai pertinente. Referitor la acel atat de dezbatut articol, conform caruia se ofera posibilitatea SRI-ului de a avea organe de cercetare penala speciale am vazut o isterizare nepermisa. Nu deputatul Cezar Preda a inventat notiunea de ofiter de cercetare penala speciala, ea fiind prevazuta inca din 1968 in Codul de procedura Penala si preluata de noul Cod de procedura Penala. La elaborarea acestui cod, in afara de institutii au participat parlamentari reuniti intr-o comisie care s-a ocupat de redactarea celor doua coduri, iar aceasta comisie a fost condusa de Victor Ponta. Daca colegii mei au considerat ca este modern ca in articolul care arata cine poate face cercetarea penala, alaturi de procurori si ofiteri sunt definiti si alti ofiteri, nu este vina mea. Toti militarii care savarsesc abateri si in afara orelor de lucru vor fi cercetati tot de institutii militare. Aceste competente noi trebuiesc armonizate cu celelalte legi. Pentru a nu le mai tremura fundul pe scaun, oamenii trebuie sa citeasca si sa inteleaga. Nu exist nici un motiv ca acest proiect de lege sa fie oprit de cineva pentru ca este bun si corect pentru ca nu afecteaza pe nimeni dintre noi. Credeti ca cei din SRI, STS nu sunt militari?! Acest subiect trebuie tratat cu toata seriozitatea”, spune initiatorul proiectului legislativ, deputatul Cezar Preda.
Ascultarile ilegale sa devina legale
Pe de alta parte, specialistii in drept si reprezentantii societatii civile sunt extrem de circumspecti despre acest proiect legislativ. Vocile autorizate spun ca daca SRI-istii vor avea mana libera la interceptari s-ar putea deschide o adevarata “cutie a Pandorei” mai ales ca se apropie alegerile.
Conform ziaristului Ovidiu Ohanesian, care a fost unul dintre reporterii romani sechestrati in Irak, spune ca exista un protocol secret semnat intre institutiile de cercetare penala si serviciile secrete din tara.
“Sa ne mai mire protocolul semnat in martie intre SRI, Parchetul General, DIICOT (separat) si Parchetele Militare ? Documentul strict secret, considerat corolarul activitatii de politie politica a domnului Coldea stipuleaza ca procurorii nu pot demara cercetari in nici un dosar pe baza informarilor SRI, pana nu anunta spionii interni. Adica, in cele mai multe cazuri, chiar pe infractori. Procedura copiata de la infama Directie a VI-a Cercetari Penale a Securitatii”, spune Ohanesian.
Avocatul Liviu S. spune ca, pe langa faptul ca un serviciu secret nu poate avea rolul unui organ de urmarire penala, exact aceleasi prevederi se regaseau in codul penal din 1968, prevederi care, puse in aplicare au fost cunoscute sub denumirea generica de politie politica.
“In nici o alta tara, un serviciu secret nu poate avea rolul unui serviciu de urmarire penala sau a unei instante. Mi se pare cumplita acelasi gen de dispozitii au existat si in Codul de Procedura Penala din 1968, din vremea lui Ceausescu. Probabil ca autorul propunerii legislative s-a inspirat din acele documente! “Ofiterii cu cercetarea speciala" au “competente" exclusiv cu privire la infractiunile savarsite in legatura cu serviciul de cadrele militare, dar nu sunt "ofiteri de politie judiciara" ! Acum se vrea sa fie "organe de cercetare penala speciala", adica SRI-ul sa faca ce face politia judiciara sau parchetul. Se urmareste ca aceste practici, deja uzuale, sa intre in legalitate. Si acum sunt telefoanele dumneavoastra, a oamenilor de afaceri, a politicienilor sunt ascultate sub motivul generic de supraveghere in vederea combaterii terorismului sau a asigurarii sigurantei nationale”, spune avocatul.
Ce vrea sa modifice Preda
Art.13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art.13 – (1) Ofiteri anume desemnati ai Serviciului Roman de Informatii pot fi numiti in calitate de organe de cercetare penala speciale, cu acordul Biroului Executiv al Consiliului Director al Serviciului si cu avizul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, competente sa efectueze urmarirea penala in conditiile si pentru infractiunile date in competenta acestora potrivit Codului de procedura penala.
(2) Organele de cercetare penala speciale ale Serviciului Roman de Informatii isi desfasoara activitatea sub conducerea si supravegherea procurorului.
(3) Pentru realizarea atributiilor prevazute la alin.(1), in cadrul unitatii juridice a Serviciului Roman de Informatii se organizeaza si functioneaza o subunitate specializata in care isi desfasoara activitatea ofiterii care au calitatea de organe de cercetare penala speciale.
(4) Serviciul desfasoara sau indeplineste orice alte activitati de aplicare a legii date in competenta sa, potrivit legii.
(5) Organele Serviciului Roman de Informatii nu pot lua masura retinerii sau arestarii preventive si nici dispune de spatii proprii de arest”.
„Constituie temeiul legal pentru a se propune procurorului de catre organele de stat cu atributii in domeniul securitatii nationale, in cazuri justificate, sa solicite autorizarea efectuarii unor activitati in scopul culegerii de informatii constand in: interceptarea si inregistrarea convorbirilor si/sau comunicarilor efectuate sub orice forma si/sau a transmisiilor de date sub orice mijloace, cautarea unor informatii, documente sau inscrisuri pentru a caror obtinere este necesar accesul intr-un loc, la un obiect sau deschiderea unui obiect, ridicarea si repunerea la loc a unui obiect sau document, examinarea lui, extragerea informatiilor pe care acesta le contine, cat si inregistrarea, copierea sau obtinerea de extrase prin orice procedee, instalarea de obiecte,intretinerea si ridicarea acestora din locurile in care au fost depuse; supravegherea prin fotografiere, filmare ori prin alte mijloace tehnice, efectuate sistematic in locuri publice sau efectuate in orice mod in locuri private; localizarea sau urmarirea prin mijloace tehnice; retinerea, predarea si perchezitionarea trimiterilor postale; solicitarea sau obtinerea datelor referitoare la tranzactiile financiare, precum si a datelor financiare ale unei persoane”.
CITAT
“Oameni care spun ca SRI e creat pentru a face rau oamenilor. Pot spune ca nimeni in aceasta tara nu poate constata modernizarea acestui serviciu care se modernizeaza de 20 de ani. Acesta serviciu s-a europenizat cu decenta si lipsa de implicare in ceea ce inseamna mizeria comuna. Serviciului i s-au pus in carca o serie de derapaje. 10% din ceea ce inseamna mandate apartin SRI-ului si in marea lor majoritate sunt pe contraspionaj la care nici un parlamentar sau om destept n-ar trebui sa-si dea cu parerea. Lucrurile pe care le vedem sunt responsabilitatea altor institutii. Articolul 13 vine de la consilierii mei care n-au nici o legatura cu SRI. Au avut si ei si STS-ul amendamente”, deputat PDL, Cezar Preda.
Razvan Robu