Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunţat, acum o lună, declanşarea procedurilor de achiziţionare a unui nou sistem informatic pentru centralizarea şi prelucrarea rezultatelor alegerilor europarlamentare. Institutul pentru Politici Publice (IPP) a cerut, săptămâna trecută, autosesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 în legătură cu achiziţionarea unui nou soft în valoare de un milion de euro pentru centralizarea rezultatului alegerilor pentru PE.

Scăderea numărului de europarlamentari români în viitorul Parlament European scumpeşte softul electoral.
AEP este dispusă să dea un milion de euro pentru a schimba sistemul informatic în vederea alegerilor europarlamentare din 7 iunie, „investiţia” fiind justificată de scăderea numărului de mandate atribuite României, de la 35 la 33.

Factură de patru ori mai scumpă

AEP a declanşat, în urmă cu o lună, procedurile pentru achiziţionarea unui nou program informatic pentru alegerile europarlamentare, care ar putea fi de patru ori mai scump decât cel folosit la scrutinul din 2007.

Astfel, AEP are la dispoziţie aproape un milion de euro, cu TVA, pentru softul care se va folosi la scrutinul din 7 iunie.
În urmă cu doi ani, însă, fusese achiziţionat un program similar, al cărui cost a fost de aproape 250.000 de euro. Justificarea acestei noi cheltuieli este dată de faptul că numărul europarlamentarilor care revine României este mai mic în acest an, decât în 2007, dar şi că legea s-a mai schimbat între timp.
Cu toate că este dispusă să dea mai mulţi bani, AEP va pune vechea platformă informatică la dispoziţia furnizorului pe care îl va alege, nu prin licitaţie, ci prin negociere accelerată.
Pentru organizarea alegerilor europarlamentare, AEP a primit de la guvern 5.447.000 lei – circa 1.300.000 de euro – vor fi alocaţi softului pentru alegeri un milion de euro.
Specialiştii în IT susţin, însă, că preţul este destul de piperat şi că vechiul soft, utilizat în 2007 ar fi putut fi updatat. Alţii spun că foarte mult contează provenienţa softului, adică tehnica şi precizia oferite. Spre exemplu, în cazul softului utilizat anul trecut la alegerile parlamentare a fost stabilită iniţial o valoare de 650.000 de euro, pentru ca în final să ajungă de trei ori mai mult.
Acum, pentru alegerile europarlamentare din 7 iunie, factura pentru noul soft a ajuns de patru ori mai scumpă decât în 2007. Acum doi ani, sistemul informatic pentru alegerile europarlamentare a costat 252.000 de euro, fără TVA, contractul fiind atribuit de Institutul Naţional de Statistică firmei SC Net Consulting SRL. La alegerile locale din iunie 2008, programul informatic de centralizare a datelor scrutinelor a costat bugetul de stat 2.130.817 lei, fără TVA, contractul fiind atribuit Siveco România. Pentru alegerile parlamentare din toamna anului trecut, softul pentru centralizarea şi interpretarea datelor a costat AEP 5.822.080 lei, fără TVA, compania care a câştigat contractul fiind TeamNet International, membră a grupului Asesoft, unde acţionar majoritar este omul de afaceri Sebastian Ghiţă.

Prevederile caietului de sarcini

Necesitatea de a achiziţiona un nou soft este justificată de AEP prin faptul că, spre deosebire de alegerile europarlamentare din 2007, numărul de mandate alocat României s-a redus de la 35 la 33.
Potrivit caietului de sarcini aferent procedurii lansate în anul 2009 de către AEP, aplicaţia solicitată are cerinţe funcţionale care implică proiectarea unui nou software de centralizare a rezultatelor alegerilor, ca urmare a modificărilor legislative şi pentru îmbunătăţirea metodelor de securizare. Aceste cerinţe se referă nu numai la schimbarea numărului de mandate, modificarea proceselor verbale, modificarea rapoartelor, ci şi la îmbunătăţirea cerinţelor de securitate (creşterea gradului de asigurare a securităţii şi confidenţialităţii prelucrărilor), precum şi la fluidizarea procesului de prelucrare în vederea eficientizării. De asemenea, cerinţele din caietul de sarcini au fost gândite în aşa fel încât cea mai mare parte a subsistemelor să poată refolosite şi la alte alegeri.

Potrivit AEP, o componentă foarte importantă o reprezintă serviciile aferente asistenţei tehnice, servicii absolut necesare pe perioada centralizării şi repartizării mandatelor (asistenţă tehnică on site 24 din 24 ore).
Principalele subsisteme noi (în plus faţă de cerinţele din 2007) cerute prin intermediul caietului de sarcini au fost:
un sistem de urmărire a imaginilor scanate, cu rolul de a urmări întreaga desfăşurare a procesului de scanare şi centralizare a datelor fără a îngreuna în nici un fel activităţile curente ale operatorilor, fapt care reiese clar din cerinţă conform căreia „acest sistem trebuie să fie unul transparent pentru utilizatori, şi perfect integrat în sistemul de centralizare a rezultatelor” ;
un generator de rapoarte ale cărui cerinţe nu au fost gândite pentru o utilizare punctuală pentru acest scrutin electoral, ci pentru a putea fi utilizat pe viitor. În scopul de a nu îngrădi soluţiile viitoare la o anumită tehnologie, a fost inclusă cerinţa privind independenţa generatorului de rapoarte faţă de baza de date utilizată de aplicaţia de centralizare a voturilor şi repartiţie a mandatelor;
subsisteme ce asigură securitatea bazei de date (un instrument de auditare şi securizare a tranzacţiilor de tip DDL, DCL şi DML), asigură securitatea staţiilor de lucru şi a comunicaţiilor.

Siveco, marele câştigător

Potrivit AEP, ofertanţii trebuiau să facă dovada realizării unei cifre medii de afaceri mai mare sau egală cu 600.000 euro, fără TVA, şi să aibă finalizat în ultimii trei ani minimum un contract care a avut ca obiect dezvoltarea de aplicaţi software la nivel naţional, unde participarea ofertantului – participarea proprie – a fost de minimum 300.000 de euro per proiect.
Până la expirarea termenului de depunere a ofertelor, prevăzut pentru 21 aprilie, au fost înregistrate trei candidaturi: Consorţiul S.C. Siveco România S.A.-S.C. Net Consulting, S.C. Romsys S.R.L. şi S.C. Ivu Traffic Technologies A.G, se precizează într-un comunicate de presă al AEP, publicat săptămâna trecută pe site-ul instituţiei. Astfel, în urma analizei documentelor, desfăşurate în cadrul etapei I-a a procedurii, comisia a constatat că S.C. Ivu Traffic Technologies A.G. nu îndeplinea cerinţele de calificare din documentaţia de atribuire. În etapa a II-a, după mai multe runde de negocieri cu cei doi competitori rămaşi în cursă, câştigător a fost declarat SC Siveco România SA, urmând ca după soluţionarea contestaţiilor să se semneze contractul cu firma câştigătoare.

IPP atacă

Institutul pentru Politici Publice (IPP) a cerut săptămâna trecută, potrivit unui comunicat de presă remis Gazetei de Bistriţa, autosesizarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 în legătură cu achiziţionarea unui nou soft în valoare de un milion de euro pentru centralizarea rezultatului alegerilor pentru PE. «IPP solicită Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 3 să se autosesizeze în privinţa unei potenţiale infracţiuni de abuz în serviciu contra intereselor publice a angajaţilor Autorităţii Electorale Permanente, care au reuşit „performanţa” de a declanşa procedura de achiziţie a unui pachet de softuri de centralizare a rezultatelor alegerilor pe care îl deţineau deja din 2007 şi pe care se angajează să plătească de 4 ori mai mult decât a costat în 2007», se arată în comunicat.

De asemenea, IPP solicită „premierului Emil Boc demiterea vicepreşedintelui responsabil cu această achiziţie, Marian Muhuleţ, pentru a transmite cu adevărat un semnal că îi pasă de banul public”. „Pe fondul actualei perioade de criză, este imperativ necesar să existe un proces de evaluare obiectivă şi responsabilă a oportunităţii achiziţiilor efectuate de toate instituţiile publice, cunoscut fiind faptul că acestea reprezintă o sursă de venituri substanţială pentru multe companii care au dezvoltat în timp relaţii strânse de colaborare cu autorităţile statului”, mai susţine IPP. În comunicatul IPP se mai precizează că modificarea numărului de mandate pentru PE, atribuite României, de la 35 la 33, „nu implică însă nicio modificare în softurile folosite la nivel judeţean, de către Birourile Electorale Judeţene, ci doar o corecţie în softul ce rulează la nivelul Biroului Electoral Central, unde tot ce trebuie făcut este să se înlocuiască cifra 5 cu 3 la numărul mandatelor ce trebuie alocate. Această operaţiune simplă nu ar trebui să dureze mai mult de 10 minute”.
De asemenea, IPP susţine că a consultat mai mulţi experţi care au dat asigurări că „achiziţia unui nou soft este inutilă, cel din 2007 fiind perfect funcţional cu minore modificări al căror preţ nu are cum să depăşească 10.000 de euro”.

Liana Mureşan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.