S-au realizat doar 6% din lucrări! Contractul pentru lotul 4 din Poarta Transilvaniei, reziliat

132

În urmă cu doi ani, asocierea de firme Autotehnorom SRL Suceava – Opr Asfalt SRL Timișoara s-a zbătut din greu să obțină contractul pentru lotul 4 din Poarta Transilvaniei, între Ilva Mică (DN 17 D) – Poiana Ilvei- Măgura Ilvei. Doi ani mai târziu, aceeași asociere a pierdut contractul fiindcă… a tras rău “mâța de coadă”. Cele două firme au avut aceeași atitudine nu doar în Bistrița-Năsăud.

Lotul 4, între Ilva Mică (DN 17 D) – Poiana Ilvei- Măgura Ilvei, are o lungime de 18,8 km, iar contractul pentru execuția de lucrări a fost câștigat de asocierea Autotehnorom – Opr Asfalt SRL, pentru 38,8 milioane lei (8,5 milioane euro). După ce s-au luptat chiar și în instanță ca să nu piardă contractul, asocierea s-a mișcat mai mult decât lent.

Viteza melcului l-a enervat pe Radu Molodvan

În aproape doi ani, potrivit administratorului public al județului, Florin Moldovan, a reușit să execute doar aproximativ 6% din lucrările prevăzute. Adică mai nimic.

De altfel conducerea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud s-a arătat nemulțumită în nenumărate rânduri de viteza cu care sunt executate lucrările pe lotul 4 al proiectului Poarta Transilvaniei.

S-a lucrat foarte puțin. Într-un an de zile avem un progres fizic nesemnificativ și total nesatisfăcător în comparație cu celelalte tronsoane. După ce colegii mei vor finaliza analiza, îmi vor propune soluțiile și vom lua o decizie. Nu putem rămâne așa, pentru că timpul trece, sunt fonduri europene, contractul de finanțare are o anumită durată și nu putem sta după un constructor care nu catadicsește să își facă treaba și ne minte de la o zi la alta că de mâine, de poimâine”, declara la începutul acestui an președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan.

Declarația șefului administrației județene a fost primul semn că lucrurile nu decurg bine pe lotul 4 din Poarta Transilvaniei.

În cele din urmă, contractul pentru acest tronson a fost reziliat, amiabil spun cei de la Consiliul Județean.

“Am reziliat contractul, mă bucur că am reziliat amiabil contractul pentru că lucrurile erau complicate altfel, fiindcă expira contractul undeva în august-septembrie și urmau procese și riscam să pierdem finanțarea. Am reziliat de comun acord contractul, iar fondurile europene nu sunt în pericol. Toate lucrurile s-au făcut în acord cu ADR Nord-Vest și cu unitatea de management pe POR, și sunt în linie dreaptă. În momentul de față se actualizează documentația pe modificările legislative și cam într-o lună urmează licitația. Sper să avem noroc de un constructor care să ducă până la capăt. Nu suntem în pericol de a pierde fondurile europene, dar eu îmi doresc foarte ca anul viitor drumul să fie finalizat”, a declarat recent Radu Moldovan, acesta precizând că celelalte loturi 2,3 și 5 vor fi finalizate până la sfârșitul anului.

Proiect demarat în 2014

În 2014, preşedintele Radu Moldovan, a anunţat în plenul unei ședințe a legislativului că principala investiţie pe care administraţia judeţeană îşi propune să o acceseze prin Programul Operaţional Regional 2014-2020 este reabilitarea Drumului „Poarta Transilvaniei”, în fapt fiind vorba de mai multe sectoare de drum judeţean.

Proiectul viza modernizarea sectoarelor DJ 173 D (Mureşenii Bârgăului – DJ 173 A), cunoscut ca Drumul Blajului; DJ 173 A, Prundu Bârgăului-Colibiţa; DJ 172 C, Josenii Bârgăului-Ilva Mică, drumul peste Strâmba, şi DJ 172 D, Ilva Mică-limită judeţ Suceava.

În urma unei hotărâri a Consiliului Judeţean Bistriţa Năsăud, adoptată în decembrie 2014, s-a modificat traseul şi poziţia unor drumuri judeţene (DJ173D, DJ173A,DJ172C, DJ172D), iar prin comasare s-a stabilit traseul şi poziţia kilometrică a drumului judeţean DJ172D. Astfel, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472).

În prezent, drumul judeţean DJ172 are originea în drumul naţional DN17 (km 0+000), în intravilanul localităţii Mureşenii Bârgăului şi destinaţia la limita cu judeţul Suceava (km 99+472). Lungimea reală a drumului este de 85,591 km, pe unele porţiuni suprapunându-se pe drumurile judeţene DJ173A (6490,27 m), DJ172D (1715,00 m) şi drumul naţional DN17 (5676,00 m).

În vederea întocmirii proiectului Poarta Transilvaniei, drumul a fost împărţit în sectoare, care, în general, corespund tronsoanelor de drumuri judeţene care au fost comasate. S-a realizat kilometrajul pentru noul traseu al drumului judeţean DJ172D.

Astfel, traseul actual parcurge următoarele sectoare:

  • Sector 1 – km 0+000 – 5+093: Mureşenii Bârgăului – lac Colibiţa
  • Sector 2 – km 11+584 – 35+055: Colibiţa – lac Colibiţa – Bistriţa Bârgăului – Prundu Bârgăului (int. cu DN17)
  • Sector 3 – km 40+732 – 54+842: (Int. DN17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică
  • Sector 4 – km 56+556 – 75+353: Ilva Mică (int cu DN17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei
  • Sector 5 – km 75+353 – 92+862: Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita sit Natura 2000 (zona cabanei Silhoasa).
  • Sector 6 – km 92+862 – 99+476: Lunca Ilvei – lim. jud. Suceava. Acestnu face parte din acest proiect, fiind situat în situl de importanţă comunitară Natura 2000 – ROSCI101 Larion.

Contractele atribuite în 2017, după lupte grele prin instanțe

În luna mai 2017, Sevil Shhaideh, pe atunci vicepremier în Guvernul Grindeanu, a semnat la Bistriţa contractul de finanţare pentru modernizarea a trei loturi din DJ 172 D  – Poarta Transilvaniei, în valoare totală de 38 de milioane de euro fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional, din cei aproximativ 90 milioane euro, cât era estimat întregul proiect.

La acel moment, comisiile de licitație ale CJ Bistrița-Năsăud stabiliseră câștigătorii celor trei contracte, însă nimic nu era sigur fiindcă s-a ajuns în instanță, fiindcă practic, toată lumea contesta pe toată lumea.

Astfel, pentru lotul 2, licitaţia a fost câştigată de asociereaDimex Company – SC Explan, pentru lotul 3 de Dimex Company – Starcom Exim, iar pentru lotul 4 de Autotehnotom – Opr Asfalt.

Au depus contestaţii Autotehnorom – Opr Asfalt (pentru loturile 2 şi 3), această asociere contestând câştigătorii – Dimex Company – SC Explan, respectiv de Dimex Company – Starcom Exim. Un alt contestatar a fost Drumuri şi Poduri Cluj – Euro Strada pentru lotul 2, care a contestat atât asocierea desemnată câştigătoare Dimex Company – SC Explan, cât şi pe cea clasată pe locul al doilea, Autotehnorom – Opr Asfalt. Asocierea Dimex Company – Starcom Exim , înscrisă şi în cursa pentru contractul de lucrări pe lotul 4 a contestat asocierea câştigătoare Autotehnotom – Opr Asfalt. Alţii, precum Drum Serv –Mis Grup – Luca Way (lot 3 şi 4), , PST Group – PST Construction din Bulgaria (lot 4), SC Diferit – DP Cons (lot 4) au contestat tot ceea ce se putea contesta. La fiecare contestaţie însă s-au depus şi dosare de intervenţii ale celor contestaţi. Toată tărăşenia a durat până la jumătatea lunii martie, când CNSC a luat o decizie.

Decizie care însă i-a nemulţumit pe toţi cei implicaţi în luptă. Drept urmare s-a ales calea instanţei, la Curtea de Apel Cluj. Un prim termen a avut loc pe data de 5 aprilie, un nou termen fiind stabilit pe data de 3 mai, când instanţa ar fi trebuit să pronunţe verdictul. Spunem ar fi trebuit, fiindcă de atunci încoace magistraţii clujeni au amânat pronunţarea de 6 ori – de pe 3 mai pe 8 mai, apoi pe 11 mai, 15 mai şi ulterior pe data de 18 mai, când, potrivit soluţiei pe scurt, a apărut o nouă amânare pentru data de 22 mai din cauză că a fost imposibilă constituirea completului de judecată. Abia a şaptea oară, pe 25 mai, magistraţii Curţii de Apel Cluj au dat verdictul, câştigătorii finali fiind cei desemnaţi de fapt de comisia de licitaţie a CJ BN, un fel de … rămâne cum am stabilit.

Limitându-ne strict la lotul 4 din Poarta Transilvaniei, contractul a revenit asocierii Autotehnorom SRL – Opr Asfalt SRL, care a venit cu o ofertă de 7,2 milioane euro, fără TVA.

Lucrurile nu au decurs însă așa cum a preconizat conducerea CJ Bistrița-Năsăud, execuția fiind nepermis de mult întârziată.

Bistrița-Năsăud nu a fost o excepție

Asocierea se pare că a avut probleme și în alte zone ale țării. Spre exemplu, pe DN 18, cele două firma au câștigat două loturi la licitația organizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Astfel, potrivit crainou.ro, unul dintre loturi, între Şesuri – Cârlibaba, de la km 180+850 la km 199+400, unde Autotehnorom SRL – Opr Asfalt SRL au mai avut un asociat, respectiv pe SC Rutier Conex XXI SRL, aveau realizat până pe 22 august 2018, 68.00% din lucrări, deși lucrarea ar fi trebuit să fie finalizată încă din luna mai. Au primit însă o primă prelungire până pe 17 septembrie 2018, iar mai apoi încă una până în septembrie 2019. Deși asocierea avea mai bine de jumătate din lucrări executate, primise doar circa 37% din cât trebuia să îi fie decontat. În luna martie din acest an asocierea reușise să realizeze 90 % din lucrări.

Contractul a fost câștigat pentru 54,29 milioane de lei, iar lucrările care au început în 28 iulie 2016.

Pe lotul celălalt, între Cârlibaba – Iacobeni, de la km 199+400 la km 220+088, unde Autotehnorom SRL – Opr Asfalt SRL se asociaseră cu SC Procard SRL, la 22 august 2018 lucrările erau executate în proporţie de 27%, iar decontările efectuate se cifrau la circa 24%. În martie acest an, lucrările erau executate în proporţie de 50%. Cele trei firme câștigaseră contractul cu o ofertă de 59,84 milioane lei, iar lucrările, care au început în 28 iulie 2016 și ar fi trebuit să se încheie în 22 august 2018. Ca și la celălalt lot, au beneficiat de o prelungire până în luna noiembrie 2019.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here