Lucrarile de reabilitare a celor 33 de strazi din municipiul Bistrita a intrat într-un mare impas. Aceasta deoarece firmele care au realizat studiul de fezabilitate si proiectele tehnice au ajuns la concluzia ca au gresit estimarile. Diferenta dintre suma avansata initial si suma reala, necesara investitiei, este de aproximativ sase milioane lei, adica 60 miliarde lei vechi. Exista astfel riscul ca lucrarile de reabilitare sa fie stopate.

La începutul saptamânii trecute, primarul municipiului Bistrita a facut cunoscut faptul ca, suma alocata reabilitarii celor 33 de strazi din Bistrita, de aproximativ 24 milioane lei (240 miliarde lei vechi) este insuficienta. Potrivit declaratiei sale, suma estimata de proiectanti, SC Consilier Construct Bucuresti si SC Maxidesign Bucuresti era, initial, de 24 milioane lei, însa conform studiului de fezabilitate suprafetele vizate erau mult mai mici decât în realitate. Odata cu întocmirea proiectului tehnic, aceiasi proiectanti au ajuns la concluzia ca suma necesara investitiei este cu aproximativ sase milioane lei mai mare.

Cele doua firme bucurestene si-au câstigat, prin licitatie, dreptul de a elabora proiectul de fezabilitate pentru obiectivul de investitii modernizare si consolidare strazi în municipiul Bistrita, inclusiv proiect tehnic, caiete de sarcini si detalii de executie pentru 33 strazi din municipiul Bistrita, suma primita de acestea fiind de 176.341 lei, fara TVA. Astfel, 60,4% din valoarea contractului revin S.C. Consilier Construct – S.R.L., Bucuresti, si 39,6% din valoarea contractului revin asociatului S.C. Maxidesign.

Totdeauna exista un tap ispasitor

Primarul Vasile Moldovan sustine ca pentru greseala lor, firmele vor fi taxate prin retinerea garantiei depuse, care se ridica la 30% din valoarea totala a contractului semnat cu Primaria Bistrita. Desi am fi dorit sa cunoastem parerea reprezentantului firmei Consilier Construct, Bogdan Vintila, pâna la închiderea editiei acesta nu a putut fi contactat.

Municipalitatea a contractat de la Raifeissen Bank, în 2006, un credit în valoare de peste 35 de milioane lei, bani care urmau a fi destinati reabilitarii strazilor bistritene si constructiei de locuinte sociale pentru chiriasii ce urmeaza a fi evacuati din Centrul istoric.

Din valoarea totala a creditului contractat de la Raifeissen Bank, circa 24 de milioane au fost alocati pentru reabilitarea celor 33 de strazi, iar aproximativ 12 milioane în vederea realizarii locuintelor sociale, sume aprobate prin hotarâri de consiliu local. Împrumutul urmeaza a fi achitat de municipalitate în 20 de ani.

De majorarea sumelor necesare investitiei, primaria stia de foarte multa vreme, adica exact din momentul în care a fost realizat proiectul tehnic. Probleme au fost însa si odata cu întocmirea studiului de fezabilitate, când valorile înaintate autoritatilor locale de catre reprezentantul Consilier Construct au aprins spiritele, din cauza ca au parut cam mari.

Vrem un Centru istoric adevarat

„Important este sa se verifice daca aceste cheltuieli sunt fundamentate. Diferenta de valoare provine din proasta fundamentare a studiului de fezabilitate si anumite defectiuni al proiectului tehnic. În plus au aparut o serie de lucrari suplimentare – pe str. Petru Maior lucrarile au fost prevazute doar pe un segment, apoi am decis sa se reabiliteze întreaga strada. De asemenea, au fost consolidate malurile aferente strazii, din apropierea râului. Pe câteva strazi au fost marite ecartamentele, iar toate acestea au dus si ele la majorarea costurilor”, a comentat situatia fostul viceprimar al Bistritei, deputatul Ioan Turc.

În ceea ce priveste ideea primarului Moldovan de a prelua o parte din sumele alocate locuintelor sociale, Ioan Turc a declarat ca Primaria Bistrita, având un grad de îndatorare de doar 5%, poate contracta o extensie de credit pentru suplimentarea sumelor necesare finalizarii investitiilor pentru cele 33 de strazi. „Eu personal nu sunt de acord si pot spune ca în acest caz ar fi o deturnare a banilor prevazuti pentru locuintele sociale. Este un obiectiv general si daca nu-l vom realiza nu vom avea un Centru istoric adevarat. În ceea ce priveste drumurile nu exista nicio presiune”, a mai spus Turc.

Pentru a-si sustine punctul de vedere, în sensul redirectionarii banilor prevazuti pentru locuintele sociale, primarul Vasile Moldovan a declarat ca acest lucru este posibil, cu atât mai mult cu cât situatia terenului pe care sunt prevazute a fi construite locuintele sociale nu este înca definitivata. De cealalta parte, Turc sustine contrariul. Terenul, cu o suprafata de circa 1,5 ha, este deja achizitionat la pretul de 5,7 miliarde lei vechi. Mai mult decât atât, pentru derularea investitiei, realizarea studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic plus utilitatile necesare a fost contractat deja Planul Urbanistic Zonal (PUZ).

Cu reteaua de apa stam mai prost

Din cele 33 de strazi intrate în acest program de reabilitare, 19 au fost finalizate în 2006, iar restul de 14 au ramas pentru 2007. Dintre cele 14 prevazute pentru 2007, doar pe opt strazi s-au derulat lucrarile de modernizare, sase fiind cuprinse si în programul ISPA pentru reabilitare si modernizare retele de apa si canalizare. În mod normal, conform previziunilor municipalitatii, licitatia trebuia sa aiba loc la începutul anului trecut, dar cum calculele de acasa nu se potrivesc cu cele din târg, aceasta, din motive independente de factorii locali de decizie, a avut loc mult mai târziu, abia la sfârsitul lui 2007.

Cu toate ca pâna acum au fost cheltuite sume enorme pentru lucrarile de modernizare si reablitare a 27 de strazi, pe foarte multe dintre acestea a fost nevoie de interventii din partea fostei regii judetene de apa, Aquabis, în vederea reparatiilor retelelor de apa si canalizare. Astfel ca, în carosabilul prospat asfaltat au aparut gropi care persista fara a fi luate de cineva în seama, în afara soferilor care suiera printre dinti vorbe de “lauda” la adresa autoritatilor locale. Aici putem aminti Bulevardul Independentei, chiar în vecinatatea supermarketului Kaufland, unde rânjeste o groapa de toata frumusetea. Un aspect similar este si în apropierea unitatii militare. Potrivit directorului Aquabis, Ioan Sandru, pâna în acest moment au fost efectuate doar trei interventii de catre lucratorii societatii, pentru reparatiile defectiunilor survenite la reteaua de apa. Sandru a precizat ca gropile ramase în carosabil vor fi remediate în cel mai scurt timp, pe cheltuiala Aquabis, cu ajutorul firmelor care au efectuat lucrarile de reabilitare a strazilor respective. Vina principala pentru toate aceste defectiuni o poarta vechimea retelei de apa care depaseste cu mult peste 35 de ani, existând zone în care aceasta dateaza chiar de la începutul secolului XX.

În ceea ce priveste calitatea lucrarilor de asfaltare sunt multe de spus. Spre exemplu, cei care circula pe strada Ioan Slavici au impresia ca se afla cu vaporasul pe Dunare, asfaltul de aici având aspect valurit. Nejunsul este si mai bine sesizat în cazul în care ploua, iar apa se aduna din belsug în adânciturile din sosea. Bistritenilor le ramâne doar speranta ca vor avea în cele din urma sosele de calitate, mai ales ca termenul de garantie a acestora este de cinci ani. Desi acesta pare destul de mic la prima vedere, se pare ca Bistrita este un caz destul de rar în acest sens, pentru ca nicaieri în tara nu s-a mai cerut o garantie de cinci ani – un cosmar pentru drumari.

Liana Muresan

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.