Primăria Bistrița pare să fi intrat într-un război total cu MIS Grup, constructorul care are pe mână cele mai multe și mai importante șantiere din Bistrița. Asta după ce primarul Ioan Turc a anunțat că dacă lucrările la două dintre cele mai importante proiecte, în valoare totală de 22 de milioane de euro, nu sunt gata până în 31 decembrie 2023, orașul trebuie să returneze Uniunii Europene finanțarea primită.

La ultima conferință de presă susținută la Primăria Bistrița, primarul Ioan Turc a dezvăluit niște informații mai puțin plăcute, cel puțin pentru bugetul municipiului. Acesta a recunoscut că dacă lucrările la cele mai importante șantiere din municipiu nu se finalizează până în 31 decembrie 2023, Primăria Bistrița este bună de plată.

Ce înseamnă asta? Ei bine, Primăria Bistrița trebuie să înapoieze Uniunii Europene finanțarea primită pentru proiecte. Doar Axa de Transport Gării-Năsăudului și Linia Verde însumează peste 22 de milioane de lei, bani pe care Primăria Bistrița n-are de unde să-i returneze.

Nu mai punem la socoteală faptul că Uniunea Europeană nu doar că-ți cere finanțarea înapoi, ci aplică și o penalizare de 25% din valoarea proiectelor, astfel că se mai adaugă câteva milioane bune de euro. Întrebat dacă suma va fi achitată de la bugetul local în condițiile în care constructorul nu finalizează lucrările, Ioan Turc a precizat:

„Nu prea putem discuta de fonduri de la bugetul local. În situația în care proiectele nu se vor finaliza la timp până în decembrie 2023, riscul este major. Riscul e acela de a returna întreaga valoare. Discutăm despre Linia Verde și Axa de Transport, cele două mari proiecte. Am avut întâlniri cu ADR, am avut întâlniri cu constructorul. Eu sunt cât se poate de mobilizat în parcurgerea tuturor etapelor, în așa fel încât la 31 decembrie lucrările să fie finalizate. Nu e o dramă dacă o mică componentă se va întinde pe primul trimestru din anul viitor, dar în proporție de 90% sau peste 90% proiectele trebuie să fie gata. (…) Riscuri există, dar prin mobilizare reușim. Când vorbesc despre mobilizare discut în primul rând despre constructor, dar și la colegii mei din Primăria Bistrița. E nevoie de o comunicare cât se poate de bună”.

Termenele vehiculate de Turc nu pușcă cu cele din contractul cu MIS Grup

Deși primarul Ioan Turc susține că este într-o legătură permanentă cu constructorul, termenul de 31 decembrie făcut public la ultima întâlnire cu presa nu pare să aibă nicio legătură cu cel din contractul semnat cu constructorul MIS Grup, care se ocupă de ambele proiecte la care s-a referit edilul.

Într-un comunicat de presă, constructorul MIS Grup susține că termenul pentru finalizarea proiectului „Reconfigurarea axei de transport public pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului” este 04 iulie 2024, nicidecum 31 decembrie 2023.

Culmea, reprezentanții MIS Grup susțin că termenele despre care Ioan Turc a vorbit în conferința de presă nu le-au fost comunicate, aflând despre ele din ziare:

„Apariția în spațiul public a faptului că, acest proiect trebuie să fie gata în data de 31.12.2023, “în caz contrar municipalitatea este nevoită să restituie Uniunii Europene contravaloarea“ este un neadevăr, dovedit de contractul semnat.  În plus, la nici o întâlnire de lucru nu ni s-a semnalat această situație, noi fiind informați cu ajutorul presei. De asemenea, facem precizarea că obiectivul de investiții a fost întârziat pentru o perioadă de un an jumătate întrucât în această perioadă proiectul s-a aflat în faza de evaluare la Primăria Municipiului Bistrița. În acest moment, din cauza devierilor de rețele electrice pentru pasajul subteran din zona bdul. Decebal și a sensurilor giratorii, activitatea companiei este suspendată, noi lăsând compania responsabilă de partea electrică să își realizeze contractul”, susțin reprezentanții MIS Grup, în comunicatul remis presei.

Licitația pentru pavajul de pe Linia Verde ar întârzia lucrările

Constructorul aruncă vina în curtea Primăriei Bistrița nu doar când vine vorba despre axa de transport, ci și când vine vorba despre proiectul Linia Verde. Reprezentanții MIS Grup spun că Primăria Bistrița a venit cu o „serie de schimbări spontane în proiect asupra cărora constructorul nu are niciun control”.

Este vorba în principal despre schimbările aduse proiectului și anume alegerea unui alt tip de pavaj pentru trotuarele pietonale. Se pare că primarul Ioan Turc nu a fost de acord cu pavajul prevăzut în proiectul realizat de fostul edil Ovidiu Crețu.

„Distracția” costă peste 6 milioane de lei și este încă în faza de licitație, după ce la prima procedură nu s-a prezentat niciun ofertant interesat. Cât timp Primăria Bistrița își bate capul cu licitația pentru pavaj, constructorul sistează activitatea.

„În acest moment, Primăria Bistrița este în proces de a demara încă o licitație, fiindcă la prima nu a fost niciun ofertant. Licitațiile sunt manageriate exclusiv de Primăria Municipiului Bistrița, iar aceste modificări prelungesc în mod automat perioada de execuție a lucrărilor. Legal, în timpul acestor licitații și modificări, compania nu are dreptul să își desfășoare activitatea, iar noul termen limită poate să fie făcut public doar după finalizarea acestor proceduri”, mai explică reprezentanții constructorului.

Până una alta, MIS Grup a reușit o „performanță” de finalizare a lucrărilor la Axa de Transport Gării-Năsăudului de doar 12%. Lucrarea presupune reconfigurarea traseului prin amenajarea unei benzi dedicate transportului în comun, amenajarea de piste de cicliști, dar și a unui pasaj subteran în apropierea Pieței Decebal.

În cazul Liniei Verzi, lucrările sunt finalizate în proporție de doar 35%, potrivit unei situații făcute publice de Primăria Bistrița. Proiectul presupune reabilitarea părții carosabile pe traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.  Și în acest caz va fi amenajată o bandă specială pentru transportul în comun.

Furnizorul de apă-canal – Aquabis se apără și el

Nu doar MIS Grup a venit cu precizări cu privire la informațiile și acuzațiile primarului Ioan Turc. Și furnizorul de apă-canal, atacat periodic de edil a ținut să precizeze că nu este responsabil de întârzieri.

„Pentru a oferi bistrițenilor o imagine de ansamblu asupra problemelor invocate de primarul municipiului Bistrița, Ioan Turc, drept riscuri în implementarea proiectelor de execuție lucrări de modernizare drumuri cu finanțare europeană, din cauza întârzierilor generate de societatea noastră, facem următoarele precizări:

-pentru proiectul Reconfigurarea axei de transport public pe traseul: str. Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului, Aquabis a emis Avizul condiționat de execuție lucrări nr. 12076/02.07.2018 cu mențiunea că pe amplasamentul propus există rețele apă-canal, branșamente de apă și racorduri de canalizare și relocarea rețelelor de apă și canal din fondurile beneficiarului proiectului.

-pentru proiectul „Linia Verde” Aquabis a oferit sprijinul în finalizarea proiectului, executând o parte din lucrările de reabilitare conducte, iar pentru restul lucrării oferind consultanță tehnică prin personalul propriu.

Trebuie menționat că, și societatea noastră are în derulare proiecte majore de investiții cu finanțare europeană. E un fapt recunoscut că acestea sunt investiții publice de importanță strategică care asigură creșterea caității vieții. Problemele majore semnalate în implementarea proiectelor sunt comune atât pentru infrastructură din sectorul transporturi, cât și din sectorul apă și apă uzată. Menționăm că, intenția noastră nu este de a căuta vinovați pentru întârzierile generate în implementarea proiectelor, ale noastre ori ale Primăriei Bistrița, dar nu acceptăm ca în spațiul public să fie speculate neadevăruri sau vehiculate jumătăți de adevăruri”, spune directorul Aquabis, Ion Șandru.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.