Proiectul care face referire la realizarea unui parking subteran în Piaţa Mihai Eminescu a fost dezbătut public, săptămâna trecută la Primăria Bistriţa. Ovidiu Creţu recunoaşte că în acest moment municipalitatea nu a identificat sursa de finanţare pentru realizarea acestui proiect, asta cu toate că în ultimii doi ani a făcut mare tam-tam pe marginea finanţării acestuia din fonduri europene.
Bistriţenii nu s-au arătat interesaţi de acest proiect, având în vedere că în sală, în afara reprezentanţilor mass-media, au fost prezente maxim 10 persoane.
Bistriţa este deficitară la capitolul parcări, astfel că municipalitatea s-a gândit să elaboreze cel puţin un proiect pentru realizarea unei parcări subterane, proiect pentru care se intenţionează obţinerea unor fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020. Asta se declara în urmă cu circa doi ani, fiindcă acum primarul Ovidiu Creţu spune altceva. După cum stau lucrurile, deşi iniţial un astfel de proiect ar fi fost posibil să fie executat cu finanţare din fonduri europene, dar din motive încă necunoscute, municipalitatea a pierdut startul. Prin urmare, primarul Creţu recunoaşte deschis că încă nu sunt identificate sursele de finanţare pentru acest proiect, astfel că nu exclude o cheltuială din bugetul local, dar nici un nou împrumut bancar.
„De ce nu am identificat de la început? Am identificat când am început iniţial, erau chiar eligibile pe fondurile europene…. dar între timp s-au modificat lucrurile. Şi-atunci nu putem să așteptăm. Dacă avem nevoie de un obiectiv, îl facem! Şi vom găsi soluţia de finanţare în momentul în care vom fi pregătiţi. S-ar putea să se modifice din nou ghidul solicitantului pe fondurile de mediu. (…) Vom identifica o sursă de finanțare, care poate fi bugetul local, fondurile europene, şi împrumuturi…”, a spus Ovidiu Creţu la dezbaterea publică de săptămâna trecută.
Două variante de proiect
Locaţia avută în vedere de Ovidiu Creţu este Parcul Mihai Eminescu, suprafaţă propusă spre amenajare fiind de 9.274 m. p. În 2014, Primăria Bistriţa a scos la licitaţie atribuirea contractului pentru întocmirea documentaţiei tehnice –studiul de fezabilitate, proiect tehnic, caiet de sarcini, detalii de execuţie, pentru care a alocat peste 301.000 lei (fără TVA). Contractul a fost câştigat în ianuarie 2015 de o firmă bucureşteană – SC Luca Way SRL, care de altfel a fost şi singurul ofertant, cu un preţ de 151.783,84 lei (fără TVA). Firma din Bucureşti a avut termen 11 luni să finalizeze şi să predea toată documentaţia Primăriei Bistriţa. Proiectantul şi-a îndeplinit misiunea, însă după ce a prezentat o primă variantă, a fost nevoită să întocmească şi o a doua.
Potrivit municipalităţii, parcarea va avea peste 9.000 m.p. şi nu va afecta spaţiul verde. Conform primei variante ar fi trebuit amenajate cel puţin 500 de locuri de parcare, pe două nivele, atât pentru maşini cât şi pentru microbuze, dar şi pentru motociclete, cel puţin două intrări/ieşiri pentru autovehicule dar şi pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule se presupune că vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video. Intrările/ieşirile pentru pietoni vor fi cu scări şi vor fi dotate cu dispozitive pentru persoanele cu dizabilităţi (lift de ultimă generaţie).
Cu privire la nivelele parkingului subteran şi totodată la numărul locurilor de parcare, optica s-a schimbat în cea de a doua variantă. Astfel potrivit noului proiect, suprafaţa destinată construirii parkingului subterane şi circulaţiilor verticale auto şi pietonale este de aproximativ 9.000 mp şi trebuie să asigure construirea peun nivela unui număr total de243de locuri de parcare, în care vor avea acces inclusiv microbuzele, dar şi motociclete. Vor exista minim două tunele de acces (intrări/ieşiri) pentru autovehicule plus două intrări/ieşiri pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video.
Modificarea proiectului a fost generată, potrivit unei declaraţii de anul trecut a primarului Ovidiu Creţu, de costurile mult prea mari ale investiţiei.
Ecologiştii o ţin pe a lor: NU E OK!
Ecologiştii bistriţeni nu agreează proiectul care vizează construirea unui parking subteran în Piaţa Mihai Eminescu, din punctul lor de vedere nefiind unul fezabil. Mai mult decât atât, ecologistul Marius Bălan susţine că pânza freatică existentă în zonă, la circa 7 m adâncime, ar împiedica ducerea la bun sfârşit a investiţiei, acesta fiind şi motivul pentru care municipalitatea a comandant modificarea proiectului prin reducerea de la două nivele la un singur nivel a parkingului.
„Domnul primar, prin conducerea dictatorială şi a bunului plac, ţine cu dinţii de nişte investiţii nefezabile, nu vrea să înţeleagă că se pot face parcări pe terenurile din zona Trezoreriei, pe Bistricioarei, nu în parcul din Eminescu,unde dedesubt e apă, mlaştină, ca să nu mai vorbim de păienjenişul de cabluri şi conducte. Doar extratereştrii eventual ar putea să execute asemenea lucrări acolo”, declara Marius Bălan, preşedintele PER Bistriţa,anul trecut, într-o conferinţă de presă.
Marius Bălan a atras atenţia asupra acestui aspect, dar şi asupra unor aspecte care ar putea avea un impact negativ asupra mediului, şi la dezbaterea publică de săptămâna trecută.
„În zonă trăiesc circa 2.300 – 2.700 de bistriţeni, în blocuri. Dedesubt, sub întreg perimetrul, un întreg păienjeniş de utilităţi – cabluri, canalizare, gaz, curent, apă, etc. – cu costuri enorme de desfiinţare şi relocare a lor. Pânza freatică este la 1,6 – 1,8 m, nici mai sus nici mai jos. Toate izvoarele de pe Tărpiului, zona Cimitirului cantonează, vin pe sub Piaţa Decebal şi vin fix în Eminescu. Din cauza aceasta, pompele care vor lucra să scoată apa vor aduce costuri extrem de ridicate de energie. Din analiza preliminară, se spune că proiectul ar putea produce distrugeri de mediu, dar şi disconfort major cetăţenilor. Durata de lucru ar fi 24 de luni, dar oare aşa să fie? Ne încadrăm noi în 24 de luni, dacă o mică fântână arteziană a luat mult ca timp de lucru?
Într-adevăr, apar 250 de locuri noi de parcare (n. r. – în acest moment există circa 120). Atrag însă atenţia, nu va fi o parcare de reşedinţă, aşa cum este de foarte mulţi cetăţeni şi nu va fi deloc în avantajul locuitorilor din preajma Parcului Eminescu. De ce? La un calcul minim, dacă presupunem că va fi barieră cu plată de 1,5 lei pe oră x 365 zile x 24 h rezultă fix 13.140 lei. Să vedem cine îşi permite luxul acesta! Proiectul rezolvă doar temporar locurile de parcare, pe timpul zile, pentru angajaţii instituţiilor care sunt în vecinătatea acelui parc”, spus Marius Bălan, precizând totodată că ar dispărea peste 100 de arbori existenţi şi ajunşi la maturitate odată cu începerea lucrărilor.
Creţu visează şi un parking suprateran supraetajat
Pentru a rezolva locurile de parcare din municipiu, primarul Ovidiu Creţu promite şi realizarea unui parking suprateranîn zona din spatele BCR şi Hotel Bistriţa, pe strada Bistricioarei. Deocamdată sunt doar vorbe, fiindcă terenul respectiv nu aparţine municipalităţii, iar negocierile pentru achiziţionarea acestuia sunt purtate de circa doi ani. În timp ce municipalitatea este dispusă să ofere maxim 22.000 euro/ ar, proprietarul, Octavian Harşianu, vrea preţul rezultat în urma evaluării terenurilor din zona centrală, minim 22.600 euro/ar.
Şi anul trecut, dar şi anul acesta, pentru achiziţionarea terenului de pe Bistricioarei, Primăria Bistriţa a prevăzut la bugetul local, 1 milion de lei.