Achiziții ciudate la Primăria Budacu de Jos, care la început de 2023 a achiziționat peste 40.000 de litri de motorină, cam cât pentru un oraș. Printre achizițiile din acest an se numără și un laptop pentru gaming și un monitor, de asemenea, destinat „gamerilor”.
În prima lună din 2023, Primăria Budacu de Jos a cheltuit 266.280 de lei pe motorină. Achiziția de combustibil s-a făcut prin atribuire directă, de la OMV Petrom. Cu această sumă, primăria de comună a achiziționat 42.000 de litri de Motorină Euro 5.
În documentele achiziției nu se specifică și perioada pentru care se face achiziția, doar că se vor folosi carduri de alimentare. Cei 42.000 de litri i-ar ajunge unei mașini să parcurgă peste 700.000 de kilometri.
Asta înseamnă că primarul Florin Sandu Simionca ar putea anul acesta să facă 3 drumuri și jumătate dus-întors Bistrița-Munchen și să-i mai și rămână motorină de câteva plimbări prin județ.
O fi mult, o fi puțin? Putem doar să comparăm cu cât consumă alții. De exemplu, primărița orașului argeșean Câmpulung Muscel, Elena Lasconi spunea acum doi ani că a reușit să reducă consumul a trei autovehicule ale instituției de la 8.400 de litri, la 2.400 de litri pe an. Nu știm câte mașini de la Primăria Budacu de Jos se plimbă cu cei peste 40.000 de litri de motorină.
Primăria Budacu de Jos își cumpără laptop pentru gaming
Aceasta nu este singura achiziție directă ciudată pe care a făcut-o Primăria Budacu de Jos anul în curs. A mai cumpărat cu 1.169 de lei un monitor de gaming și cu peste 3.500 de lei un laptop pentru gaming.
Consultanța a mai mâncat zeci de mii de lei anul acesta. Primăria a mai achiziționat, tot prin atribuire directă servicii de consultanță în management și servicii conexe, în luna mai, cu 50.000 de lei. De asemenea, Primăria Budacu de Jos a mai cumpărat servicii de consultanță pentru elaborarea și depunerea cererii de finanțare pentru proiecte PNRR, cu 15.000 de lei.
Sistemul de securitate la Școala Gimnazială Budacu de Jos a mai înghițit aproape 50.000 de lei, iar reparații cablu 25.000 de lei. Ultima achiziție a fost întocmirea DALI pentru renovarea energetică a școlii, pentru care primăria a plătit peste 100.000 de lei. În total, Primăria Budacu de Jos a făcut în prima jumătate a acestui an aproape 60 de achiziții directe.
A cerut bani de la Guvern
Culmea este faptul că Primăria Budacu de Jos a cerut bani de la Guvern pentru plata cheltuielilor curente și de capital, prin intermediul Instituției Prefectului. „Unitățile administrativ-teritoriale Budacu de Jos, Târlișua și Rodna se confruntă cu reale dificultăți financiare, pe fondul creșterii prețurilor la utilități și materiale, fiind în imposibilitatea de a asigura funcționarea aparatului de specialitate, a serviciilor publice din subordine, cofinanțarea proiectelor cu finanțare nerambursabilă sau cu finanțare din programe naționale aflate în implementare, precum și plata unor cheltuieli stabilite prin hotărâri judecătorești”, se arată în nota de fundamentare a hotărârii Guvernului privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.
Florin-Sandu Simionca, în conflict de interese din cauza SRL-ului său
Florin –Sandu Simionca n-a condus numai primăria, ci a avut și un SRL, care continuă să pună mâna pe contracte cu statul. Trans-Simy SRL a fost înființată în 1995 și are sediul în satul Jelna. Firma a început cu transporturile și s-a reprofilat în ultimii ani pe construcții. Ani buni, SRL-ul l-a avut asociat unic pe Florin Sandu Simionca, ulterior fiind preluată de fiul acestuia, Ionuț Raul Simionca.
Acum 12 ani, mai exact în 2011, firma care acum bifează contract după contract din bani publici îi aducea probleme legale primarului din Budacu de Jos. Procurorii l-au acuzat de conflict de interese, după ce au descoperit că firma acestuia a deszăpezit, pe bani publici, drumurile și străzile comunei pe care o conducea.
Practic, în anul 2009, primarul a atribuit contractul de deszăpezire societății unui prieten, care, la rândul său, l-a subcontractat firmei edilului, chiar în aceeași zi. În același an, Florin Sandu Simionca era trimis în judecată.
Potrivit procurorilor, la acea vreme, Simionca era asociat unic al societății Trans-Simy SRL. Primarul a fost și administratorul firmei, însă după ce a fost ales primar a cedat administrarea soției sale, iar ulterior, în 2008, cumnatului său Teodor Ioan Călugăr.
Contractul care i-a adus problemele penale a fost încheiat în toamna anului 2009 și a avut o valoare de 26.000 de lei. Pentru a ascunde conflictul de interese, Simionca a mascat actul juridic vizând atribuirea lucrărilor de deszăpezire către propria firmă, printr-un interpus: firma Consiliului Județean Lucrări Drumuri și Poduri SA.
Simionca a susținut în fața anchetatorilor că nu se consideră vinovat și că nu știa că lucrările au fost cedate către Trans –Simy SRL. Acesta a mai susținut că a aflat despre subcontractarea lucrărilor ulterior, de la cumnatul său, administratorul oficial al firmei.
Ulterior, în fața jurnaliștilor, primarul susținea că a fost o neînțelegere, că nu e vorba despre conflict de interese și că firma Trans-Simy SRL nu a făcut altceva decât să închirieze niște utilaje celor de la Lucrări Drumuri și Poduri. Directorul general al Lucrări Drumuri și Poduri de la acea dată recunoștea însă în fața procurorilor că a purtat discuțiile cu privire la preluarea lucrării chiar cu primarul comunei, iar cu administratorul firmei Trans-Simy SRL doar cât s-a semnat contractul.
Deznodământul judecătorilor a venit abia în 2012, când Curtea de Apel Cluj l-a „pedepsit” pe primar cu plata unei amenzi penale de 30.000 de lei. Simionca a făcut recurs, dosarul ajungând la Înalta Curte de Casație și Justiție, care, însă, un an mai târziu, a menținut soluția. Primarul a achitat amenda penală.
A crescut an de an
Pentru anul 2022, Trans-Simy SRL a raportat cea mai mare cifră de afaceri din istoria sa: 15 milioane de lei și un profit net de 2,2 milioane de lei. Și numărul de angajați e cel mai mare de până acum: 40.
Pentru anul 2021, Trans-Simy SRL a raportat o cifră de afaceri considerabil mai mică, de doar 9,6 milioane de lei și un profit net de 262.000 de lei. Datoriile ajungeau la 5 milioane de lei. În 2021, SRL-ul avea 32 de angajați.
În 2020, constructorul raporta 8,4 milioane de lei și un profit net ce se apropia de două milioane de lei. Datoriile erau ceva mai mici, ajungând la doar 3,2 milioane de lei. Și 2019 a fost un an bun pentru constructor, acesta raportând o cifră de afaceri de 4,7 milioane de lei și un profit de 1,8 milioane de lei. Datoriile abia treceau de un milion de lei.
Și în 2018 firma primarului trecea de un milion și jumătate de lei cifră de afaceri. Profitul net ajungea însă doar de 361.000 de lei. 2017, 2016 și 2015 nu au fost atât de străluciți, constructorul nereușind să atingă pragul de un milion de lei cifră de afaceri.