Municipalitatea cheltuie peste 68.000 de lei pentru a scăpa de soluția de dezinfectat folosită pentru curățarea suprafețelor. Este vorba despre nu mai puțin de 28 de tone de PERAL S, care intră în categoria substanțelor periculoase și trebuie manevrate de firme specializate.
68.400 de lei a alocat Primăria Bistrița pentru a scăpa de o substanță considerată periculoasă, folosită pentru dezinfectat suprafețe. Este vorba despre PERAL S, care, culmea, este un biocid verde, care se poate utiliza pentru dezinfectarea suprafețelor, echipamentelor, materialelor și ambalajelor sau a aparatelor de aer condiționat.
Deși în descrierea produsului se specifică faptul că acesta nu este toxic, cel puțin nu în diluțiile recomandate, fiind un produs care se descompune în acid acetic și apă, se pare că pentru manevrarea sa e nevoie de o firmă specializată.
Primăria Bistrița vrea să scape de 28,5 tone, depozitate în recipient de 5 litri. Cel mai probabil substanța a fost achiziționată în perioada pandemiei și a expirat, iar acum municipalitatea trebuie să dea bani și să se scape de ea.
„Colectarea deșeurilor PERAL S, din spațiul de depozitare a Primăriei municipiului Bistrița, ambalate de către beneficiar în ambalaje care trebuie să corespundă reglementărilor legale în vigoare; transport în condiții de siguranță a deșeurilor; procesarea și eliminarea finală a substanței PERAL S colectată de la beneficiar printr-o metodă care nu dăunează mediului înconjurător și corespunzătoare standardelor Uniunii Europene. Din momentul preluării deșeurilor de la beneficiar, prestatorul poartă întreaga răspundere totală și exclusivă privind gestionarea lor cantitativă, pe durata transportului, depozitării, manipulării și eliminării deșeurilor periculoase colectate. Prestatorul este răspunzător atât de siguranța tuturor operațiunilor și metodelor de prestare utilizate, cât și de calificarea personalului folosit pe toată durata contractului. Prestatorul trebuie să pună la dispoziția autorității contractante certificate de eliminare/valorificare finală a deșeurilor periculoase colectate de la sediul autorității contractante”, se arată în caietul de sarcini a licitației organizate de Primăria Bistrița în acest sens.
Primăria Bistrița nu se uită la bani când vine vorba despre…curățenie
Nu este prima dată când municipalitatea este dispusă să scoată din vistierie sume importante pentru curățenie. Acum câțiva ani, mai exact în 2019, Direcția de Servicii Publice dădea unei firme 100.000 de lei pentru preluarea și depozitarea deșeurilor produse de direcție timp de jumătate de an.
Pentru 100.000 de euro, firma trebuia să transporte deșeurile depozitate temporar la stația de transfer de pe Valea Boilor, la depozitul de deșeuri de la Tărpiu.
Și transportul deșeurilor le depozitul ecologic de la Tărpiu a gunoiului din fosta groapa de gunoi a orașului din Zăvoaie a costat Primăria Bistrița destul de scump. Operațiunea a început în 2015 și s-a întins pe mai bine de jumătate de an.
Întrucât noul depozit ecologic de la Tărpiu nu era funcțional la data la care Primăria Bistrița trebuia să închidă vechea groapă de gunoi, municipalitatea a mai făcut o platformă în apropiere, unde a depozitat provizoriu deșeuri, care mai apoi au fost transportate și ele la Tărpiu.
Toată această distracție a fost achitată tot din banii municipiului Bistrița. Fostul primar Ovidiu Crețu spunea la acea dată că pentru transportul a 30.400 de tone de deșeuri a achitat 1,3 milioane de lei fără TVA. Era vorba doar de deșeurile acumulate pe platforma pentru stocare temporară de lângă fosta groapă de gunoi.
Adunarea animalelor moarte din oraș în jumătate de an – 100.000 de lei
Primăria Bistrița plătește și pentru adunarea cadavrelor de animale de pe teritoriul său, mai exact de pe străzile orașului, alte spații publice și chiar Drumul Național care traversează localitățile componente.
Cât costă acest serviciu? Ei bine, în 2017, acum ceva ani buni, municipalitatea cheltuia 100.000 de lei în jumătate de an pentru ridicarea cadavrelor de animale de pe străzile sale.
Contractul era încheiat cu Supercom, care încheiase un alt contract cu Protan, o firmă din Dej, una dintre puținele din această zonă autorizate să incinereze leșurile de animale. Practic, la cerere, firma ridica cadavrul animalului, curața locul și ducea animalul la incinerare.
Primăria achita un preț per…kilogram. În 2017, Primăria Bistrița plătea 47,11 lei pe kilogramul de animal ridicat de pe străzi. În jumătate din 2017, Supercom a facturat 2.166 de kilograme de cadavre de animale, ceea ce a dus la un cost de peste 100.000 de lei.
Și curățenia în instituție e scumpă rău!
Și curățenia în spațiile Primăriei Bistrița costă mult. Anul trecut, municipalitatea aloca 100.000 de euro pentru curățarea, timp de un an a opt dintre locațiile sale. Pentru 100.000 de euro, cele opt clădiri și spații deținute de Primăria Bistrița trebuiau curățate zilnic, cu detergenți și aparate specifice, iar o dată la 3 luni trebuiau curățate din scoarță în scoarță.
Prețul plătit de municipalitate pentru curățenie pare să fi sărit în aer în ultimii 5 ani, având în vedere faptul că în 2017, Primăria Bistrița aloca pentru aceste servicii între 158.000 de lei și 237.900 de lei.
Licitația din 2017 viza însă 6.300 de metri pătrați în total și doar șase locații. În 2016, municipalitatea dădea 181.000 de lei pentru curățenie. Astfel, lunar curățenia înghițea 15.000 de lei, adică peste 3.000 de euro. La un calcul simplu constatăm că costul lunar al curățeniei în spațiile primăriei ajunge la 36.000 de lei, adică 7.400 de euro, dublu față de anul 2016, de exemplu.
Zi de zi, angajaţii firmei de curăţenie trebuie să spele şi să dezinfecteze vasele de WC la interior şi exterior, dar şi pereţii, ţevile, robineţii, oglinzile, etajere, chiuvetele, coşurile de gunoi sau dozatoarele de săpun. Aceștia trebuie să măture și curețe curțile clădirilor zilnic.
Firmele contractate de Primăria Bistrița trebuie să pună la dispoziție personal, dar și echipamentele necesare și produsele de curățenie. Trebuie să aibă aspiratoare profesionale cu nivel redus de zgomot, mașini universale cu generator de spumă sau curățare uscată pentru pardoseli și covoare sau aspiratoare cu injecție-extracție pentru machete și tapițerii.
Trebuie să facă zilnic curățenie de întreținere, la două săptămâni curățenie amănunțită și una generală o dată la trei luni, care include lustruirea parchetului, marmurei și gresiei sau ștergerea și aspirarea prafului de pe pereți și tavane.
Mai trebuie să vă spunem că Primăria Bistrița are angajate și femei de serviciu în cadrul instituției… independent de firmele contractate să îi facă curățenie.