Municipalitatea dă 10.600 de euro pe hârtie pentru fotocopiator. Culmea, aceeași firmă care a pus mâna pe contract a mai furnizat produse pentru Primăria Bistrița, dar și pentru alte instituții din județ. Majoritatea sunt oferite prin atribuire directă.

La începutul lunii trecute, Primăria Bistrița a cumpărat hârtie pentru fotocopiator în valoare de 10.000 de euro. Contractul a fost oferit prin atribuire directă, unei firme din Bistrița.

Municipalitatea are nevoie de hârtie A4 și A3, dar și de hârtie de tip carton format A4. Hârtia trebuie să fie de o calitate excelentă, urmând a fi utilizată pentru copieri de mare viteză.

Tudor SRL și-a adjudecat acest contract. De asemenea, acesta nu este singurul contract primit prin atribuire directă de la Primăria Bistrița. Potrivit portalului de licitații publice, în toamna anului trecut, Primăria Bistrița a achiziționat produse de papetărie în valoare de 3.653 de lei, necesar unui proiect pe fonduri europene.

Nu doar Primăria Bistrița a achiziționat nimicuri pe bani mulți de la această firmă, ci și direcțiile din subordinea sa. Astfel, Direcția de Administrare a Piețelor a atribuit direct două contracte pentru furnizare materiale de curățenie, în valoare de aproape 5.000 de lei.

Direcția de Servicii Publice din cadrul municipalității bistrițene a cumpărat produse de curățenie, furnituri de birou și articole de papetărie de aproape 3.000 de lei. Printre obiectele cumpărate se numără inclusiv termometre.

CJBN se aprovizionează doar de la SRL-ul abonat la atribuiri directe

Valorile fiind mici, nu apare nicio problemă atunci când aceste contracte sunt atribuite direct. Primăria Bistrița și direcțiile sale nu sunt singurele care apelează la această firmă și îi atribuie contracte fără să organizeze o licitație.

Consiliul Județean Bistrița-Năsăud cumpără periodic diferite obiecte din sfera biroticii și a curățeniei de la acest SRL.

Astfel, la începutul lunii mai, Consiliul Județean a cumpărat pachete integrate pentru educație școlară, educație preșcolară și educație ecologică pentru beneficiarii unui proiect pe fonduri europene. Nu mai puțin de 57.296 de lei a dat instituția pe aceste pachete.

Tot de acolo, administrația județeană bistrițeană s-a aprovizionat cu calendare, agende sau cu hărți. Pe calendare, instituția a cheltuit 700 de lei, pe hărți sub 200 de lei, iar pe agende peste 1.300 de lei.

Consiliul Județean a cumpărat de la SRL-ul în cauză și soluții de curațat mașinile în valoare de aproape 1.000 de lei. De asemenea, instituția a cumpărat bibliorafturi de 200 de lei, produse de curățenie de 1.400 de lei, furnituri de birou în valoare de 2.000 de lei sau steaguri.

La acestea s-au adăugat săpun lichid, articole de menaj, plicuri, articole de papetărie și imprimate în valoare de aproape 2.000 de lei.

Cifra de afaceri a SRL-ului în continuă creștere

SRL-ul înregistrat în 1992 funcționează pe Drumul Cetății și are 18 angajați. În ultimii ani, cifra de afaceri a firmei este în continuă creștere. Pentru 2018, firma a raportat o cifră de afaceri de peste 9 milioane de lei și un  profit net de 255.532 de lei. Datoriile nu lipseau nici ele, ajungând la 2,8 milioane de lei.

În 2017, Tudor SRL raporta o cifră de afaceri de 8,5 milioane de lei și un profit net de 348.202 de lei, cu datorii de 3 milioane de lei. În 2016, firma raporta o cifră de afaceri de 8,4 milioane de lei cu un profit net de 382.328 de lei. Datoriile erau mai mici în 2016, ajungând la doar 1,5 milioane de lei.

Până în 2014, cifra de afaceri nu trecea de 6 milioane de lei, sumă la care SRL-ul s-a menținut în perioada 2010-2014. Cel mai prost pare să fi mers în 2011, când profitul ajungea la doar 8.800 de lei. Și în 2012 profitul a fost modest, ajungând la doar 70.000 de lei. Cele mai mari datorii au fost înregistrate în 2017 – 3 milioane de lei.

Hârtia costă: Primăria Bistrița trimite anual scrisori de 100.000 de lei

Nu există an în care bistrițenii să nu se trezească în poștă cu scrisori de la Primăria Bistrița. Pe lângă înștiințările de plată care le spun ce taxe și impozite trebuie să plătească, cetățenii primesc și scrisori și broșuri cu realizările Primăriei Bistrița din anul ce tocmai s-a încheiat.

Cu cât sunt mai importante evenimentele electorale din anul respectiv, cu atât înștiințările cu realizările sunt mai „glossy”. Astfel, în 2016, când au avut loc alegerile locale, iar Ovidiu Crețu s-a ales cu un nou mandat la Primăria Bistrița, scrisoarea cu realizări a luat forma unei broșuri, cu poze atent lucrate.

Atunci, Primăria Bistrița a trimis 41.484 de plicuri cu scrisoarea anuală a primarului Ovidiu Crețu. Odată cu această broșură, Primăria Bistrița a trimis și 53.895 de înștiințări de plată a taxelor și impozitelor locale.

Broșura care viza tocmai mandatul primarului Ovidiu Crețu, purta numele „Bistrița 2012-2016” și avea nu mai puțin de 16 pagini. Erau prezentate realizările din această perioadă.

În 2016, Primăria Bistrița a cheltuit 70.000 de lei pentru tipărirea, sortarea și livrarea acestor scrisori. Scrisorile cu realizări nu au lipsit nici în 2017 din poșta bistrițenilor.

Atunci, au fost trimise 42.788 de plicuri, care, de asemenea, conțineau înștiințări de plată a taxelor și impozitelor, precum și realizările Primăriei Bistrița din anul precedent.

Doar că în 2017, deși scrisorile nu conțineau broșuri colorate, cu poze atent lucrate, prețul de pretipărire, personalizare, inserare în plicuri, sortare și expediere era mult mai mare. Acesta ajungea la 100.000 de lei fără TVA.

Deși pare greu de crezut, aceste informări, care devin mult mai elaborate în an electoral, se bazează pe o Hotărâre de Guvern din anul 2004, care obligă primarii să informeze contribuabilii cu privire la ce s-a întâmplat cu taxele plătite de ei, în anul ce tocmai a trecut.

Această hotărâre vizează cică o debirocratizare a instituțiilor publice și prevede, printre altele inclusiv linii telefonice de tip „linia verde”, care au drept scop informarea persoanelor fizice, publicarea și actualizarea periodică, pe pagina oficială de Internet a autorității publice, a unor materiale cu caracter informativ, precum și facilitarea adresării în scris, prin comunicarea și mediatizarea adresei de e-mail, pentru transmiterea solicitărilor și petițiilor.

Doar că Primăria Bistrița n-a prea ajuns în era Internetului, iar scrisorile vin tot prin poștă, iar prețul plătit este, cu fiecare an, tot mai mare. Instituția nu a luat în calcul nici măcar opțiunea unor contribuabili de a primi tot ce ține de informare pe Internet, de la înștiințări de plată până la informări cu realizări.

De asemenea, nici modalitățile de achitare a taxelor și impozitelor prin Internet nu prea funcționează. La Primăria Bistrița, în 2019, lucrurile se rezolvă tot cu pixul și hârtia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.