La data de 18 iunie, Președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea prin care este reglementată insolvența persoanelor fizice.

După promulgare, actul normativ mai trebuie doar publicat în Monitorul Oficial pentru a-și încheia parcursul legislativ, urmând să intre în vigoare în 6 luni după publicare.

Dispozițiile aprobate miercuri de deputați ar urma să se aplice debitorului persoană fizică care:
-are domiciliul, reședință sau reședința obișnuită de cel puțin șase luni anterior depunerii cererii în România;
-este în stare de insolvență și nu există o probabilitate rezonabilă de a redeveni, într-o perioadă de maximum 12 luni, capabil să-și execute obligațiile astfel cum au fost contractate, cu menținerea unui nivel de trai rezonabil pentru sine și pentru persoanele pe care le are în întreținere;
-probabilitatea rezonabilă se apreciază prin considerarea cuantumului total al obligațiilor raportat la veniturile realizate sau prognozat a fi realizate față de nivelul de pregătire profesională și expertiză ale debitorului, precum și la bunurile urmăribile deținute de acesta;
-cuantumul total al obligațiilor sale scadente este cel puțin egal cu valoarea-prag (valoare-prag reprezintă cuantumul minim al datoriilor scadente ale debitorului necesar pentru a putea fi introdusă cererea de deschidere a procedurii insolvenței pe bază de plan de rambursare a datoriilor sau a procedurii judiciare de insolvență prin lichidare de active; aceasta este de 15 salarii minime pe economie).

Procedurile de insolvență reglementate de proiectul de act normativ sunt:
-procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
-procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active;
-procedura simplificată de insolvență.

În situația în care datornicul consideră că se află în insolvență, dar situația financiară a acestuia nu este iremediabil compromisă, poate cere Comisiei de Insolvență deschiderea insolvenței pe bază de plan de rambursare a datoriilor, care este o procedură administrativă și nu judiciară.

„Efectele deschiderii procedurii de insolvență pe baza planului de rambursare:
-Se suspendă provizoriu executările silite începute, nu pentru mai mult de trei luni, cu excepția situației în care instanța decide prelungirea acestei perioade, dacă astfel situația financiară a datornicului ar deveni iremediabil compromisă;
-Va fi numit un administrator al procedurii. În baza informărilor creditorilor și datelor furnizate de datornic, va fi întocmit tabelul creanțelor;
-Datornicul, împreună cu administratorul judiciar, va elabora planul de rambursare a datoriilor, prin care va propune achitarea acestora. Cota de acoperire a creanțelor prin planul de rambursare trebuie să fie mai mare decât cota de acoperire ce ar putea fi obținută prin lichidarea bunurilor datornicului. O serie de datorii nu pot fi eșalonate, reduse ori șterse în cadrul procedurilor de insolvență, cum ar fi obligațiile legale sau convenționale de întreținere sau obligațiile rezultate din atragerea răspunderii penale și contravenționale;
-Durata de executare a planului este de cinci ani, cu posibilitate de prelungire cu încă un an;
-Comisia de Insolvență va face o evaluare a fezabilității planului. Planul este aprobat dacă creditorii reprezentând minimum 50% din valoarea totală a creanțelor și 30% din valoarea creanțelor ce beneficiază de cauze de preferință au votat în favoarea acestuia;
-În situația în care planul de rambursare nu este aprobat de creditori, datornicul poate cere Judecătoriei competente confirmarea acestuia. Astfel, instanța are dreptul de a trece peste votul creditorilor în situația în care apreciază ca aceștia s-au împotrivit în mod nejustificat și cota de acoperire a creanțelor propusă prin plan este superioară celei ce ar fi obținută prin lichidare;
-De la data aprobării planului de rambursare se suspendă toate măsurile de executare silită pentru realizarea creanțelor, curgerea dobaâzilor, penalităților, majorărilor de întârziere etc., cu excepția creanțelor care beneficiază de cauze de preferință;
-Instituțiile sau companiile cu care persoana aflată în insolvență are semnate contracte nu vor avea dreptul de a rezilia contractele în derulare din cauza deschiderii procedurii de insolvență;
-Datornicul are obligația să coopereze cu Comisia de insolvență și cu administratorul judiciar și să le comunice orice informații cu privire la situația sa financiară; trebuie să se supună supravegherii administratorului judiciar în ceea ce privește toate activitățile desfășurate; are obligația de a întocmi rapoarte trimestriale cu derularea planului; are obligația să desfășoare o activitate legală producătoare de venituri;
-În situația în care planul nu este respectat, sau debitorul nu-și achită datoriile curente, se poate cere închiderea procedurii pe bază de plan și deschiderea procedurii pe bază de lichidare de active”, potrivit avocatnet.ro.

Creditorii pot solicita deschiderea procedurii de lichidare de active, în cazul în care procedura pe bază de plan nu poate fi dusă la îndeplinire.

Odată ce instanța a admis insolvența prin lichidare de active, se suspendă executările silite individuale și se interzice datornicului să mai folosească bunurile și veniturile ce pot fi lichidate.

Insolvența simplificată poate fi accesată de o persoană fizică insolventă, dacă suma totală a datoriilor sale este de cel mult 10 salarii minime pe economie, nu are bunuri sau venituri urmăribile și are peste vârsta standard de pensionare sau și-a pierdut total sau cel puțin jumătate din capacitatea de muncă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.