Grupul Pink Post, acum fuzionat cu Inform Lykos, se pregătește, încet dar sigur, de listarea la Bursa de Valori București. Autodenumit cel mai mare operator privat de servicii poștale din de servicii poștale din România, Pink Post a fost subiectul principal al unui articol anterior, publicat de Gazeta de Cluj/Bistrița săptămâna trecută. Atunci, am povestit cum grupul este controlat de către două persoane cu influență: Radu Octavian Claudiu, fost parlamentar PD-PNL și colaborator al Securității și Răzvan Petrovici – finul lui Virgil Măgureanu –, el fiind reprezentat prin asociatul său, Cristinel Vasile Petcu, și prin Anișoara Buruiană, soția lui Geo Buruiană, recunoscut ca mâna dreaptă a lui Petrovici.

Grupul Pink Post, care are ca activitate principală servicii poștale, este condus prin companii străine, unele înființate în offshore-uri, țări folosite de afaceriști pentru a scăpa de taxe și impozite. Inform Lykos – care a avut printre co-fondatori pe Radu Octavian – este o firmă grecească care se ocupă cu împlicuirea scrisorilor, inclusiv a facturilor. În 2016, alături de Zipper Services, a fost amendată pentru practici anticoncurențiale. Aceste companii au avut cel mai mult de câștigat de pe urma lipsei de inovație a Poștei Române.

Grupul este format din multe firme cu nume asemănătoare, care creează o confuzie atât de mare încât și ei au făcut greșeli în completarea actelor: Pink Post Solutions, Pink Post Publimail, Pink Post Office, Pink Postmaster, Pink Post Info, Pink Express Delivery, ILRA Pink Post Operations și ILRA Post Holding. Între cele active se găsește și AK Post Courier, iar printre cele închise sunt Total Post Mail Services și Total Post Services.

Conform datelor din 2022 – cele mai recent disponibile – Pink Post, prin toate companiile active, a pierdut bani: aproape 3.5 milioane de lei, în timp ce a avut o cifră de afaceri combinată de peste 200 de milioane de lei. În schimb Inform Lykos, cu care a fuzionat în martie 2023, a avut în 2022 un profit de zece milioane de lei, la o cifră de afaceri de 250 de milioane de lei.

În istoricul grupului se regăsește un fenomen des întâlnit în rândul afacerilor necurate: la fiecare schimbare a brandului, câteva firme sunt lăsate în urmă, fără angajați, fără active imobilizate (clădire, terenuri, mașini) și pline de datorii. Aceste afaceri intră în insolvență, însă activitatea lor nu dispare, ci se mută pe o altă companie, parte din grup.

Acest lucru îl vedem la Total Post Mail Services, care a intrat în insolvență în 2016, înainte ca grupul să devină Pink Post. Înainte de a intra în insolvență, a avut o cifră de afaceri de aproape 40 de milioane de lei și pierderi de două milioane de lei, cu aproape 1000 de angajați. Însă, datoriile au crescut în mod constant: dacă în 2011 avea datorii de puțin peste un milion de lei, în 2016 au ajuns la 20 de milioane. Din 2017, Pink Post Office și-a început activitatea – după cinci ani de stagnare – cu o cifră de afacere de peste 30 de milioane de lei și 750 de angajați.

Licitații cu dedicație

Sursele noastre din Poșta Română ne-au spus de mai multe licitații care au fost câștigate în mod suspect de către companii din grupul Pink Post, majoritatea privind livrarea de facturi. De exemplu, am învățat că în unele licitații, unde Poșta Română ar fi avut un avantaj, aceasta a decis să nu intre în licitație. Un astfel de caz este chiar la Cluj, la Compania de Apa Somes S.A.

De asemenea, am aflat de un contract cu Electrica Furnizare SA, unde oferta adusă de Pink Post a fost cu un ban mai mică decât cea adusă de Poșta Română. Am încercat să confirmăm această informație, însă biroul de comunicare din Electrica Furnizare a refuzat să ne pună la dispoziție ofertele necâștigătoare la licitațiile privind împlicuirea și livrarea de facturi. În răspunsul primit, ne-a spus că aceste informații sunt confidențiale. În ciuda faptului că Guvernul României este acționarul principal al Electrica SA, prin Ministerul Economiei cu 48%, legea 544/2001 – care permite cetățenilor liberul acces la informații publice – nu li se aplică lor.

Un caz în care este evident că grupul este favorizat vine dintr-o licitație publică inițiată de Municipiul Sfântul Gheorghe, pentru achiziționarea serviciilor de distribuire a corespondenței pentru anul 2022. Contractul, în valoare de 55.000 de euro, a fost câștigat de Pink Post Publimail, firmă care, de când și-a început activitatea, a avut un singur angajat. Mai mult, contractul a fost semnat în ultima zi a anului, pe 31 decembrie, 2021.

Un alt exemplu din care reiese tratamentul preferențial pe care îl primește grupul Pink Post este reprezentat de licitațiile câștigate de Pink Post Solutions. Această firmă a avut un număr maxim de 38 de angajați, în 2018. Totuși, conform datelor disponibile din SEAP, a reușit să câștige aproape 11 milioane de euro din banii publici. Dintre aceștia, peste un milion de euro au venit din achiziții directe; adică instituțiile publice i-au ales pe ei în mod explicit, fără să primească oferte de la alți competitori, precum Poșta Română.

Totul pentru Pink Post

Ne putem uita la ApaVital SA, companie care este responsabilă de furnizarea apei potabile, principal în județul Iași. În 2022, când Pink Post Solutions avea doar 20 de angajați, a câștigat un contract de 200 de mii de euro, conform căruia trebuia să livreze facturile pentru peste 100.000 de clienți. La această licitație a concurat și Poșta Română, însă, în ciuda faptului că are 700 de poștași în județ, a avut o ofertă mai slabă. Conform 7iași.ro, caietul de sarcini a fost modificat pentru a permite Pink Post Solutions să participe la licitație; într-o situație similară, firma a fost descalificată de către Primăria Sectorului 4, deoarece nu a reușit să demonstreze că poate livra toate facturile. Totuși, Pink Post Solutions a câștigat contracte cu mai multe companii publice: SPIT Constanța, SPFL Ploiești, Direcția Fiscală Brașov și multe altele.

Dintre acestea, iese în evidență un parteneriat de durată cu S.C RAJA S.A. Constanța; conform site-ului lor, acesta este cel mai mare operator public regional din România în domeniul alimentării populației cu apă potabilă și deservește peste trei milioane de beneficiari din județele Constanța, Ialomița, Călărași, Ilfov, Dâmbovița, Brașov și Bacău. Din 2019 până în 2023, Pink Post Solutions a câștigat patru licitații la rând cu RAJA S.A., în valoare totală de peste 1.1 milioane de euro. Abia în 2023 a reușit Poșta Română să câștige aici.

Andrei Boloș

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.