Peste 2,6 milioane lei este costul estimat în studiul de fezabilitate pentru asfaltarea a 1,74 km de drumuri din cartierul năsăudean Liviu Rebreanu. Din această sumă totală, peste 2,4 milioane lei sunt bani destinaţi lucrărilor de execuţie care ar trebui să se desfăşoare pe durata a doi ani de la semnarea contractului. În situaţia dată, costul per kilometru, raportat la valoarea totală a investiţiei, este unul imens – de peste 1,53 milioane lei (350.000 euro), în timp ce costul standard se ridică la aproximativ 200.000 de euro, având în vedere că discutăm de un drum public local de categoria a IV-a.

 

Primarul Mircea Romocea intenţionează să modernizeze circa doi kilometri de drum din cartierul năsăudean Liviu Rebreanu, investiţie estimată la peste 2,67 milioane lei. Că aceste modernizări vor avea loc şi în respectivul cartier este foarte bine, însă în tot acest timp primarul nu are planuri şi pentru străzile din Năsăud care arată ca după război.

 

Şapte sectoare de drum vor fi modernizate

Practic lucrările de execuţie se vor derula pe şapte sectoare de drum, cea mai mare porţiune având lungimea de 1.012 metri, iar cea mai mică fiind de doar 47 de metri. Lăţimea carosabilului variază, pe anumite porţiuni fiind de 3,5 m, iar în altele de 5 metri. Totodată vor fi montate cinci podeţe, iar trotuarele, în lungime totală de 1.343 metri, vor fi amenajate cu dale din beton.

Potrivit studiului de fezabilitate, străzile propuse spre modernizare în cartierul năsăudean Liviu Rebreanu sunt nemodernizate şi vorbim practic de străzi de pământ, „prezentând numeroase degradări şi văluriri, ceea ce îngreunează circulaţia”. Conform documentaţiei citate, s-au propus două variante de tehnice pentru reabilitarea celor 1,74 km de drumuri din acest cartier. Prima variantă se referă la asfaltarea respectivelor străzi, „sistemul rutier presupunând un strat de balast, un strat de piatră spartă şi două straturi de asfalt” şi totodată amenajarea podeţelor şi a şanţurilor.

A doua variantă propusă se referă la un sistem rutier din pământ stabilizat peste care să se facă un tratament bituminos dublu. Potrivit proiectantului, această variantă ar fi mai dificil de realizat, întrucât străzile fiind de pământ amestecat cu piatră aceasta ar fi mai greu de înlăturat şi costurile ar fi în acelaşi timp cu mult mai mari. În concluzie, prima variantă este cea luată în calcul şi transpusă pe hârtie.

 

Lucrările prevăzute

Dar să vedem mai exact ce se va executa mai precis pe cele şapte sectoare de drum din cartier.

Potrivit studiului de fezabilitate, pe primul sector, de 1.012 m, pe o porţiune de 185 m carosabilul va avea o lăţime de 3,5 m, va fi amenajată o rigolă carosabilă pe ax şi două acostamente. Pe o altă porţiune, de 580 m, lăţimea carosabilului va fi de 5m şi va fi amenajată o rigolă laterală dar şi două trotuare. O a treia porţiune, de 247 m, va avea lăţimea carosabilului tot de 5 m, şi vor fi amenajate o rigolă, un trotuar, un şanţ dalat şi un acostament. Cel de-al doilea sector are o lungime de 290 m şi o lăţime a carosabilului de 3,5 m, din care pe o porţiune de 155 m vor fi executate două acostamente şi o rigolă carosabilă pe ax, iar pe o porţiune de 135 m vor fi amenajate două acostamente, va fi montat un parapet flexibil iar zidul existent va fi cămăşuit cu beton.

Al treilea sector are o lungime de 105 m, lăţimea carosabilă fiind de 3,5 m, porţiune pe care vor fi amenajate şi două acostamente. Aceeaşi va fi situaţia şi pe cel de-al patrulea sector de drum în lungime de 80 m. Cel de-al cincilea sector are o lungime de 47 m cu lăţimea carosabilă de 3,5 m, aici fiind prevăzute a fi amenajate o rigolă carosabilă pe ax şi două acostamente. În cel de-al şaselea sector de drum care are o lungime de 90 m, carosabilul va avea o lăţime de 5 m, pe această porţiune urmând a fi executate două rigole carosabile din asfalt şi două trotuare. Cel de-al şaptelea sector de drum are o lungime de 116 m cu o lăţime a carosabilului de 3,5 m. Aici vor fi amenajate două acostamente şi o rigolă carosabilă pe ax.

 

Potrivit studiului de fezabilitate, acolo unde vor fi amenajate şanţuri sau rigole dalate se va renunţa la acostament, „racordarea făcându-se direct cu partea superioară a betonului din şanţuri”. De asemenea, structura rutieră este formată din patru straturi: un strat în grosime de 20 cm de balast, unul din piatră în grosime de 15 cm, dar şi două straturi de asfalt, unul de 6 cm (BAD PC25) şi unul de 4 cm (BA 16).

În ceea ce priveşte trotuarele, aici îmbrăcămintea este formată dintr-un strat de 15 cm de piatră spartă, un strat de nisip pilonat de 5 cm şi pavele de beton în grosime de 6 cm. Potrivit documentaţiei, unde există trotuare vechi, acestea se vor demola sau se vor constitui în fundaţie cele noi, iar în zonele în care trotuarele sunt deteriorate sau nu au existat, sistemul rutier al acestora va fi completat cu piatră spartă pentru aducerea la cotă. Şanţurile dalate din beton se vor întinde pe o lungime de 235 m, rigolele carosabile vor fi amenajate pe o lungime de 1.160 m, rigolele carosabile pentru accese se vor întinde pe 40 m, în timp ce rigolele din asfalt vor fi amenajate pe o lungime de 660 m. De asemenea, vor fin montate cinci podeţe care le vor înlocui pe cele deteriorate.

În acelaşi studiu de fezabilitate se menţionează totodată că „pentru siguranţa participanţilor la trafic, la marginea părţii carosabile s-au prevăzut parapeţi din protecţie deformabili de tip greu, pe o lungime totală de 165 m.

 

Devizul general

Acelaşi document conţine şi devizul general al lucrărilor care se vor derula în cartierul năsăudean. Astfel din acest document aflăm că partea de proiectare şi asistenţă tehnică se ridică la suma de 90.520 lei (20.588 euro). Construcţiile şi instalaţiile se ridică la un cost în valoare de 2.410.870 lei (548.324 euro). În acest capitol sunt incluse valorile de execuţie a străzilor – 1.351.761 lei (307.442 euro), şanţurile, rigolele – 847.900 lei (192.845 euro), podeţe – 149.234 lei (33.942 euro), lucrări de consolidare – 61.975 lei (14.096 euro.)

La capitolul „alte cheltuieli”, care se ridică la o valoare totală de 176.723 lei (40.194 euro), sunt incluse organizarea de şantier – 24.108 lei (5.483 euro), comisioane, taxe, cote taxe, costul creditului – 26.341 lei (5.991 euro), iar cheltuielile diverse şi neprevăzute se ridică la 126.274 lei (28.720 euro).

Astfel, totalul general ajunge la nu mai puţin de 2.678.113 lei, din care C+M – 2.434.978 lei. Trebuie menţionat că toate valorile prezentate conţin TVA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.