În ciuda semnalelor negative, IPTANA reface documentaţia pentru acelaşi traseu, cu modificare doar în zona Poligonului militar. Motivul este simplu: pentru proiectare, S.C IPTANA SA va încasa, în total, aproximativ 5 milioane de euro.
Realizarea unui drum de centură ocolitoare la Bistriţa face parte dintr-un proiect amplu în cadrul Programului Operaţional Sectorial – Transport pentru construcţia a şase variante de ocolire la Ştei, Aleşd (sud şi nord), Miercurea Ciuc, Bistriţa şi Huşi. Beneficiarul proiectului este Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), iar proiectantul a fost desemnat prin licitaţie, respectiv S.C IPTANA S.A. Valoarea totală a proiectului ( pentru cele şase variante ocolitoare) este de 123.606.800 de lei, din care, valoarea totală eligibilă este de 37.950.869 de lei. Contribuţia Comisiei Europene (CE) prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) este în proporţie de 69,25% din valoarea eligibilă a proiectului, respectiv 26.280.977 de lei. Contribuţia bugetului de stat este în proporţie de 30,75% din valoarea eligibilă a proiectului – 11.669.892 de lei. În contractul de finanţare privind realizarea variantelor ocolitoare la Miercurea Ciuc, Gheorgheni şi Bistriţa, pentru asistenţa tehnică a studiului de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuţie şi documentaţia de lictaţie, în contractul de finaţare este prevăzută suma de 17.516.527 de lei, respectiv 4.838.847 euro, bani pe care îi încasează proiectantul, SC. IPTANA SA. În total, pentru realizarea celor şase variante, IPTANA urmează să primească 8.438.445 de euro. Data finalizării contractului de finaţare este 30 iunie 2011. Varianta de Ocolire Bistriţa aleasă de proiectant şi susţinută de primarul Bistriţei, Ovidiu Creţu, a fost Varianta II Sud care presupune un traseu de circa 14 km prin Pădurea Codrişor, de deasupra ştrandului municipal şi pe lângă Poligonul de trageri de la Livezile. Prima variantă, pe la nord, care presupune extinderea şi modernizarea actualei centuri, a fost respinsă în totalitate, pe motiv că trece prin oraş. În prezent, acest drum de centură degradată este supusă plombării. Pentru varianta II Sud aleasă de proiectant, APM BN a respins acordarea avizului de mediu luna trecută, întrucât proiectantul nu a prezentat toată documentaţia cerută, printre care şi lista terenurilor şi a locuinţelor ce urmează a fi expropriate. De asemenea, CJ BN a anunţat proiectantul şi Primăria Bistriţa, în 11 martie a.c, că certificatul de urbanism emis de instituţie pentru Varianta II Sud, şi-a pierdut valabilitatea. Nici MApN nu a eliberat avizul cerut, datorită Poligonului de trageri de la Livezile.Constrânsă de timp şi de „uşile trântite în nas”, IPTANA lucrează în prezent la refacerea întregii documentaţii, păstrând acelaşi traseu, cu modificare în zona Poligonului de la Livezile.
IPTANA, o firmă norocoasă la licitaţii!
IPTANA, fostul Institutul de Proiectări Hidrotehnice şi Drumuri (IPHD), a fost şi este implicată, în calitate de proiectant sau consultant, la proiecte de infrastructură pentru porturile Constanţa şi Mangalia, Aeroportul Henri Coandă, Aeroportul Internaţional Sibiu, Aeroportul Bacău, tronsonul Comarnic-Braşov al autostrăzii Bucureşti – Braşov, şoselelor de centură din Bistriţa, Gheorghieni şi Miercurea Ciuc, dar şi diverse lucrări hidrotehnice şi de transport rutier. La licitaţiile organizate pentru realizarea acestor proiecte şi a multor altora, IPTANA a fost desemnată câştigătoare chiar dacă concursul s-a dat între alte 17 – 18 firme de specialitate participante.
Gabriel Bulgaru: „Nu pot să ţin minte toate cifrele!”
Contactat telefonic de Gazeta de Bistriţa, directorul Diviziei Drumuri şi Autostrăzi S.C IPTANA SA, Gabriel Bulgaru, a răspuns evaziv la întrebări. Redactorul Gazetei de Bistriţa a solicitat domnului Bulgaru să ne ofere şi datele de contact ale persoanei care se ocupă la Bistriţa de măsurătorile în teren, dar am fost refuzaţi fără nicio explicaţie: „Deocamdată lucrăm la documentaţie. Se fac măsurători pentru noul traseu, tot varianta Sud, cam acelaşi traseu. Ce vă pot spune e că vor fi modificări în zona Poligonului militar. Deocamdată nu putem estima nimic ( n. r – valoarea exactă a proiectului pentru varianta ocolitoare Bistriţa), până nu este finalizat proiectul şi documentaţia”, a spus Bulgaru.
Cât priveşte sumele pe care IPTANA le are de înacasat pentru proiectarea variantei de la Bistriţa, Bulgaru a afirmat că nu îşi mai aminteşte sumele, probabil datorită multitudinii de contracte câştigate prin licitaţie de societatea IPTANA. „Nu am încasat niciun ban. Noi avem un contract semnat, a fost o licitaţie publică. Nu pot să vă spun suma din contract pentru că nu pot să ţin minte toate cifrele”, a declarat Bulgaru.
Potrivit contractului de finanţare a proiectului, IPTANA trebuie să finalizeze studiul de fezabilitate (inclusiv acordul de Mediu) până în luna mai 2010, iar proiectul tehnic trebuie terminat până în iulie 2010.
„Cu jalba-n proţap” la conducerea CNADNR !
Ca să obţii o informaţie de la CNADNR, prin Serviciul de Comunicare şi Relaţii Internaţionale – relaţii cu presa, trebuie să fii înarmat cu foarte multă răbdare. Nu este pentru prima dată când apelăm la CNADNR pentru a ne furniza informaţii clare. Săptămâna trecută, solicitarea noastră scrisă a fost trimisă în 24 martie. Cum nu am primit nici un răspuns datorită procedeului „hârţogăreală”, ne-am hotărât să vorbim direct cu conducerea, respectiv, directorul general al CNADNR, Dorina Tiron, şi i-am prezentat pe scurt situaţia de la Bistriţa, a variantei ocolitoare propusă de IPTANA. Răspunsul primit, ne-a lăsat şi pe noi, „gură cască”. „Ce-i cu Poligonul? Poligonul e cu treaba lui, varianta noastră, e cu treaba variantei noastre. Orice zonă poate fi protejată într-un anumit fel. Eu îmi a amintesc că MApN –ul ne-a recomandat nişte lucruri, şi noi le-am făcut. (…). Eu nu cunosc foarte multe despre acest lucru. Daţi-mi voie să mă informez. Eu sunt singură la ora aceasta (n. r – ora 14:30), programul s-a terminat. Sunt la CNADNR, şi ca orice director, sunt în continuare. O să mă documetez despre ce spuneţi dumneavoastră, pentru că vă daţi seama, nu este numai un proiect, sunt sute de proiecte. Mă informez şi vom sta de vorbă despre acest lucru”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, Dorina Tiron.
Iulia STUPINEAN