Valoarea unuia dintre cele mai importante proiecte derulate în municipiul Bistrița, Linia Verde, pare să crească precum Făt Frumos. Pe ultima sută de metri, valoarea contractului ajunge la 95,3 milioane de lei cu TVA, cu 24 milioane de lei mai mult decât suma inițială. Ultima creștere este în valoare de aproape un milion de euro.

Consilierii locali ai municipiului Bistrița au aprobat în luna martie o majorare de prețuri la unul dintre cele mai importante proiecte derulate în municipiul Bistrița, Linia Verde.

Creșterea cu aproximativ un milion de euro vine practic pe ultima sută de metri, lucrarea urmând să fie predată în integralitate anul acesta, după o întârziere substanțială.

„Urgență motivată de faptul că în urma depunerii situației de lucrări din luna decembrie s-a constatat că rezerva de implementare constituită prin actul adițional, a fost consumată în procent de 95%, astfel fiind necesară suplimentarea rezervei de implementare pentru decontarea următoarelor situații de lucrări pentru obiectivul de investiții „Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid au normă de poluare redusă” finanțat prin POR 2014-2020. Rezerva de implementare destinată plății ajustărilor de preț se poate suplimenta cu procente de până la 15% din valoarea restului de executat a contractului de achiziție, acest lucru ducând la o nouă modificare a devizului general aprobat și a principalilor indicatori tehnico-economici ai obiectivului menționat mai sus, prin suplimentarea rezervei de implementare cu valoarea de 5 milioane de lei, cu TVA”, se arată în expunerea de motive a hotărârii de Consiliu Local.

Contractul inițial aprobat de CL la început de 2018, a fost modificat cu ajutorul actelor adiționale în toamna lui 2019, în toamna anului 2022, în primăvara anului 2023 și ultima dată în luna martie a acestui an. Valoarea investiției a ajuns la 95,3 milioane de lei, cu TVA.

Valoarea proiectului a crescut cu 24 de milioane de lei!

Din anul 2018, prin acte adiționale, valoarea proiectului a crescut cu nu mai puțin de 24,5 milioane de lei. Valoarea proiectului aprobată în Consiliul Local în luna februarie a anului 2018 era de 70,8 milioane de lei.

În toamna lui 2022, valoarea proiectului ajungea la 88,9 milioane de lei. Un an mai târziu, în 2023, valoarea contractului ajungea la 90,3 milioane de lei, iar în martie anul acesta a ajuns la 95,3 milioane de lei.

Potrivit devizului proiectului, doar pe amenajarea terenului au mers peste două milioane de lei, iar pentru asigurarea utilităților încă un milion și jumătate de lei. Studiile de teren, avizele, acordurile, autorizațiile, asistența tehnică și consultanța au mai înghițit 1,3 milioane de lei.

Construcția efectivă a costat 36,2 milioane de lei, utilajele, echipamentele tehnologice și funcționale cu tot cu montaj încă 6 milioane de lei, iar utilajele și echipamentele de transport și anume autobuzele electrice peste 25 de milioane de lei.

La aceste costuri umflate cu aproape 25 de milioane de lei se mai adaugă și altele ce țin de…estetică. În 2022, municipalitatea a făcut o licitație separată pentru înlocuirea pavajului și bordurilor prevăzute în proiectul inițial, cu pavaj „modern” și pavaj din piatră naturală. Valoarea investiției: 6 milioane de lei!

Pe Calea Moldovei pavajul existent a fost înlocuit cu unul din beton pe 3.200 de metri pătrați și cu piatră naturală andezit pe 913 mp. Pe strada Bistricioarei a fost înlocuit pavajul cu piatră naturală pe aproape 900 de mp.

În Piața Petru Rareș s-a optat pentru piatră naturală pe 282 de metri pătrați, iar în Piața Unirii pentru piatră naturală andezit pe aproape 700 de mp. Pe Bulevardul Independenței pavajul este înlocuit cu unul din beton pe 4.200 de metri pătrați și cu pavaj din piatră naturală pe 2.700 de metri pătrați.

Autobuze electrice, cu benzi dedicate

Ce prevede proiectul care a dus la unul dintre cele mai mari „deranjuri” în oraș din ultimul deceniu? Ei bine, ideea inițială era să se reducă poluarea, prin introducerea a 10 autobuze electrice.

Proiectul prevede amenajarea a 44 de stații de autobuz, amenajarea a 24.900 de metri pătrați de piste de biciclete, a aproape 40.000 de metri pătrați de trotuar și reabilitarea a 18.000 de metri pătrați de suprafață carosabilă.

Traseul Liniei Verzi pornește din localitatea componentă Unirea, zona Hotel Sheriff și ajunge până în localitatea componentă Viișoara. Traseul luat în calcul este: Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan, Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara. Traseul va fi operat cu vehicule electrice, pentru care se amenajează un depou pentru staționare, încărcare și mentenanță, stații de încărcare și dispecerat pentru managementul traficului.

Obiectivul prioritar al proiectului este reabilitarea infrastructurii rutiere, pe ruta nouă de transport public, care traversează orașul de la est la vest, prin centrul orașului, pentru eficientizarea transportului public și oferirea unei rute de transport rapide cu vehicule electrice.

Autobuzele urmează să aibă linie dedicată pe Calea Moldovei, unde au fost refăcute și trotuarele și a fost amenajată și pistă de biciclete. Au fost înlocuite și corpurile de iluminat existente cu corpuri cu LED. Și pe strada General Grigore Bălan este prevăzută o linie dedicată pentru transportul public în comun. Și aici s-a intervenit și pe trotuare și sunt înlocuiți stâlpii existenți pentru curent.

Pe strada Bistricioarei nu s-a intervenit asupra părții carosabile, dar tot va avea linie prioritară pentru autobuze, prin marcaj specific. Deși proiectul initial nu presupunea nicio intervenție asupra trotuarelor, acestea au fost reabilitate, iar pavajul schimbat.

Și în Piața Petru Rareș autobuzele au linie dedicată, însă nici aici nu s-a intervenit asupra părții carosabile, ci doar s-a marcat banda respectivă. Și în Piața Unirii este o linie dedicată și prioritară pentru transportul în comun, însă nici aici nu se intervine asupra părții carosabile, ci se marchează banda prioritară la dus și întors. Aici au fost amenajate și piste pentru cicliști, iar stâlpii existenți care asigură iluminatul public sunt dotați cu corpuri de iluminat și lămpi LED.

Linie dedicată este și pe strada Dornei, unde doar autobuzele electrice și eventual alte mijloace de transport în comun vor putea circula pe ambele sensuri. La fel stau lucrurile și în Piața Centrală și pe strada Gheorghe Șincai.

Pe strada Independenței, autobuzele au linie dedicată pe ambele sensuri. Aici a fost amenajate și piste pentru cicliști, iar iluminatul public este și el în curs de reabilitare. Și strada Libertății va avea linie dedicată pe ambele sensuri. Părțile din DN17 incluse în proiect vor avea bandă comună pentru autobuzele electrice.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.