În anul 2023, șase partide politice din România au primit 227 de milioane de lei și au cheltuit 252 de milioane, dintre care aproape 50% din bani au fost cheltuiți pentru presă și propagandă, adică 120 de milioane de lei, se arată în raportul Expert Forum.

Mai exact, PSD a primit 88 de milioane, PNL 74 de milioane, PMP 2.5 milioane, USR 40 de milioane, AUR 17 milioane și Pro România 3.3 milioane. Partidele au cheltuit mai mult decât au primit, adică 252 mil (111%), folosind și resurse economisite din anii trecuți. PSD și PNL sunt singurele care s-au menținut în limite, însă au primit, pe de parte, și cei mai mulți bani. AUR a cheltuit cel mai mult raportat la cât a primit, adică 222%. Este cea mai mare valoare a cheltuielilor de până acum, iar sumele crescânde reprezintă și un indicator care poate arăta că se pregătesc pentru alegerile din 2024. Per ansamblu, se observă o creștere a cheltuielilor de promovare, consultanță și pentru organizarea de activități cu potențialii alegători.

Cele mai mari cheltuieli din 2023 s-au făcut în luna decembrie – 30 de milioane de lei, iar cele mai mici în ianuarie, adică 15 milioane de lei.
Per total, cele mai mari sume au fost cheltuite pentru:
presă și propagandă – 120 milioane de lei – 48% din totalul cheltuielilor
personal – 24 milioane de lei – 9,5% din totalul cheltuielilor
activități politice – 21 milioane de lei – 8,5%
sondaje de opinie – 19 milioane de lei – 7,8 %
bunuri mobile și imobile – 18 milioane de lei – 7,2%
consultanță politică – 17 milioane de lei – 7 %
pentru restul categoriilor, procentele sunt sub 3% – total 30 de milioane de lei
Cheltuielile pentru presă și propagandă au ajuns la un nou record, adică 120 de milioane de lei, după ce în 2022 partidele politice au cheltuit 100 de milioane de lei, iar în 2021 aproape jumătate, adică 60 de mil. lei. Pe lângă categoria presă și propagandă, partidele au înregistrat cheltuieli și pentru producţia şi difuzarea de spoturi publicitare. Cele mai vizibile sunt la AUR – 1,4 milioane de lei și la PMP – 965 mii lei.
Cheltuielile pentru sondaje au ajuns la 19 milioane de lei, crescând cu aproape 5 milioane din luna octombrie și dublându-se față de 2022. Acesta fapt poate arăta interesul partidelor pentru anul electoral 2024. În spațiul public au apărut numeroase sondaje de opinie, comandate atât de partide, cât și de către anumite publicații. Abundența de sondaje, fiind numeroase cele legate de candidații la președinție (penultimele alegeri), arată că acestea pot fi folosite mai degrabă ca instrumente de promovare electoral. Partidele au cheltuit cel mai mult în lunile octombrie (25% din total) și în decembrie (11% din total), scrie G4media.ro.


LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.