Captura record reușită de autoritățile române la Petea și Bistrița, în urma unei operațiuni complexe cu o durată de cinci ani, se înscrie pe linia luptei împotriva traficului ilegal de droguri și reprezintă doar un episod al acestei lupte crâncene, dusă între ”băieții buni” și ”băieți răi”, în care sunt implicate structurile europene și nu numai, de control a acestui periculos flagel, consumul de droguri.

 

Numită pompos ”Green Arrow”, de parcă în limba română ”Săgeata Verde” nu ar suna bine, operațiunea a debutat cu mai bine de cinci ani de zile în urmă și poartă marca SRI, alături de alte structuri naționale de luptă antidrog implicate, de cooperare internațională, Direcția de Combaterea a Crimei Organizate și Antidrog, DIICOT, precum și structuri similare din mai multe țări europene dispuse pe ruta de circulație a drogurilor.

Din punct de vedere al cantității drogurilor capturate operațiunea a fost un record, 333 kg de heroină provenită dintr-un rai al drogurilor, Afghanistan, o bătălie adjudecată în acest uriaș război al drogurilor, extrem de departe de a fi câștigat vreodată, în care traficanții sunt într-o ofensivă continuă. Să nu ne imaginăm faptul că în urma acestei capturi spectaculoase realizată în România, prețul en-detail al drogurilor pe piața occidentală a crescut spectaculos și consumatorii nu mai de unde își procura marfă și intră în sevraj. Din punctul de vedere al traficanților această captură se înscrie în limita pierderilor planificate, cantitatea confiscată la Bistrița și Satu-Mare, fiind compensată prin alte cantități care se scurg continuu spre Occident.

 

Capii afacerii

Cazul a debutat în urmă cu cinci ani, când o structură a SRI a obținut primele informații privind activitatea unei grupări infracționale organizate implicate în traficul internațional de droguri, respectiv heroină, provenită din Afghanistan, via România, cu destinația Olanda.

Primele informații despre rețeaua de traficanți au fost obținute în 2010, iar acestea relevau faptul că mai mulți indivizi din zona Vâlcea, formată din cetățeni străini, turci și români, ar fi implicați în traficul internațional de droguri, un fapt care contrazicea într-un fel legenda națională că zona respectivă este considerată un rai al infractorilor electronici, hackeri care au speriat inclusiv America. Cei care au pus la punct ”afacerea”, cetățenii turci Ygit Hakan, Sincar Huseyn și Lokman Omer, alături de doi români, Saman George Solomon și Liviu Constantin Binga.

Pentru acoperirea traficului cu droguri, aceștia au înființat două firme, Unitrafic SRL și Calor Silvi SRL, specializate în transportul internațional de mărfuri. Sub paravanul celor două firme de-a lungul anilor au fost efectuate și transporturi legale, tocmai pentru a deveni niște obișnuiți ai șoselelor și ai autorităților, atât din țară și mai ales în țările UE, Ucraina și Turcia pe ruta de transport a drogurilor.

 

Au testat reacția autorităților

Transporturile realizate de rețeaua condusă de cei trei cetățeni turci și cei doi români a fost făcute pe ”ruta nordică” sau ”drumul mătăsii” care pornește din Afghanistan spre nord spre Rusia, prin fostele republici sovietice prin Tajikistan, Kyrgyzstan, Kazakstan, Rusia, Ucraina, România sau Turkmenistan, Uzbekistan, Kazakstan, Rusia, Ucraina, România, de cele mai multe ori prin Bistrița, cu destinația finală Olanda.

Până la realizarea momentului operativ de interceptare a drogurilor transportate, când cele două autotrenuri plecate din Ucraina au fost oprite în trafic la Satu-Mare și la Bistrița, au fost monitorizate mai multe transporturi realizate de gruparea infracțională pe același itinerar, surse din interiorul anchetei în curs de derulare indicând 11 asemenea transporturi. Toate sau desfășurat după același scenariu, ”marfa” se încărca undeva în Ucraina, cu șoferi angajați din România, oameni care habar nu aveau ce transportă. Activitatea avea drept scop să testeze reacția autorităților, dacă au intrat cumva în atenția acestora, nivelul controalelor efectuate de autorități la punctele vamale, în alte puncte de pe traseu.

Captura reușită marți, 28.07.2015, concomitent la Satu-Mare și la Bistrița, prin oprirea în trafic și controlul autotrenurilor suspecte, a constituit practic ultima secvență a operațiunii declanșată în urmă cu circa 5 ani de zile. Prin realizarea flagrantului de la Petea și de la Bistrița, cazul a ajuns public, a ieșit din zona de umbră, de discreție, iar toate activitățile care se desfășoară în continuare, în care rolul principal îl deține DIICOT-ul și cei de la ”Crimă Organizată”, se derulează oarecum la lumină.

 

Ingeniozitate ieșită din comun

Cele două autotrenuri au fost preluate într-o monitorizare strictă la intrarea în România de la colegii ucraineni în vama Siret, distanța în timp și spațiu între cele două autotrenuri fiind de câteva ore, ea constituind de fapt o ultimă măsură majoră de prevedere și siguranță luată de traficanții. Aceștia în scenariul elaborat au prevăzut și situația ca primul transport să fie interceptat întâmplător, distanța dintre cele două trebuia să asigure o marjă de siguranță pentru al doilea, ca acesta să poată fi dirijat pe o altă rută și salvat.

Cele două autotrenuri au fost oprite simultan, la secundă, unul la Satu-Mare, la intrarea în Vama Petea, iar cel lălat pe DN 17, pe drumul de centură, undeva în apropierea cimitirului municipal. Totul s-a desfășurat sub controlul unui procuror DIICOT de la structura centrală, cu concursul nemijlocit al Serviciilor de Combatere a Crimei Organizate Satu-Mare și Bistrița-Năsăud.

Traficanții au dat dovadă de o ingeniozitate ieșită din comun în disimularea cantității de droguri transportată. Practic au construit un rezervor într-un alt rezervor, pachetele cu heroină au fost ascunse între pereți acestora. În scenariul elaborat de traficanți aceștia au prevăzut și faptul că cele două autotrenuri puteau fi supuse unui control cu câini antidrog, specializați în descoperirea acestor substanțe, în acest sens traficanții după învelirea calupurilor de heroină în folie antiscanare, le-au protejat prin impregnarea acestora într-un baiț în care au amestecat ardei iute și piper.

După oprirea autotrenurilor în trafic acestea au fost duse de echipele complexe de anchetatori în două garaje unde au fost folosite instrumente speciale de tăiere a pereților metalici ai rezervoarelor. Conform datelor rezultate din anchetă, se pare că cei doi șoferi angajați, un anume Marin Ghidarcel si Ion Danciu din județul Olt, de cele două firme să conducă autotrenurile din Ucraina până în Olanda, habar nu au avut de heroina pe care au transportat-o. Acești au fost plătiți cu suma de 1000 de euro în avans.

 

S-a temut că îl prind cu țigări

Au fost și momente amuzante, la oprirea autotrenului pe drumul de centura al Bistriței, șoferul Ion Danciu, a apucat să apeleze telefonic o cunoștință și să-i spună că a fost oprit în trafic și se teme să nu-i fie descoperite țigările, câteva cartușe, pe care le avea achiziționate din Ucraina și le ascunse undeva în zona de dispunere a rezervorului de combustibil. De fapt tocmai acolo, unde între pereții celor două rezervoare erau puse cu grijă calupurile de heroină, jumătate din cantitatea de 333 kg transportată. Discuția respectivă a fost interceptată, fapt care i-a făcut pe anchetatori să creadă că operațiunea a eșuat și că vor găsi numai țigări de contrabandă. Mai mult această discuție telefonică a demonstrat faptul că șoferul Ion Danciu habar nu avea de natura ”mărfi” pe care o transporta și cel puțin în afacerea cu droguri a fost scos din cauză.

Cantitatea de heroină capturată, 333 kg la puritatea de 65%, a fost achiziționată la sursă din Afghanistan, en-gros, la prețul de circa 5 milioane euro, plasă en-detail pe piața de consum din Occident putea să aducă un câștig de 40 milioane de euro.

Investigațiile făcute de autorități au demonstrat că activitatea de trafic de droguri a celor implicați se derulase fără probleme până ce au intrat în vizorul autorităților. Bani obținuți erau investiții în achiziționarea de noi cantități de droguri care să asigure continuitatea ”afacerii”, iar o altă parte din profit a fost investit în achiziția de imobile, clădiri, terenuri, autoturisme de lux în folosul celor implicați. Perchezițiile domiciliare efectuate imediat după producerea flagrantului, la domiciliile principalilor suspecți din Râmnicu-Vâlcea,Yigit Hakan, Saman George Solomon, Liviu Constantin Binga și Sincar Huseyin, a dus la confiscarea a două autoturisme de lux, telefoane mobile de ultimă generație, calculatoare, laptop-uri și 136.000 euro.

Inițial, principali suspecți au fost reținuți prin ordonanța procurorului de caz 24 de ore, ulterior aceștia a fost prezentați unui judecător de drepturi și libertăți care a decis arestarea acestora pentru 30 de zile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.