CFR nu a reușit să găsească un constructor pentru două treceri de cale ferată din cele 20 licitate. Printre acestea se numără și trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Ioan Slavici din Bistrița, pentru care s-a alocat suma de două milioane de lei.

Nu s-a găsit constructor pentru trecerea de la calea ferată de pe strada Ioan Slavici din Bistrița, motiv pentru care CFR a repetat licitația pentru acest lot. Din cele 20 de căi ferate licitate, CFR nu și-a găsit constructor nici pentru o trecere de cale ferată din județul Sălaj.

Pentru trecerea la nivel cu calea ferată din Bistrița, situată la intersecția străzilor Ioan Slavici, Colibiței și Arțarilor s-au alocat aproape două milioane de lei. Constructorul pentru cele două loturi se va cunoaște abia în luna aprilie a acestui an, asta dacă va participa cineva la licitație.

Anul trecut, Sucursala Regională Căi Ferate Cluj a pus la bătaie aproape 28 de milioane de lei pentru modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată din regiune. Lucrările au fost împărțite în 6 loturi, durata estimată de execuție a lucrărilor fiind de 6 luni calendaristice, iar perioada de garanție de 60 de luni.

Starea trecerii la nivel cu calea ferată de pe strada Ioan Slavici este chiar bună, problema acolo fiind blocajele și cozile de mașini care se formează zilnic, din cauza lipsei unei bariere.

„Conform analizei prezentate în SF, pentru trecerea la nivel de la km 61+941 linia cf 421 în stația Bistrița, dalele se află în starea bună, acestea fiind amenajate cu dale elastice din cauciuc. Pentru TN km 61+491 nu se execută lucrări de infrastructură și suprastructură la linia CF, deoarece elementele componente ale trecerii la nivel: dalele elastice din cauciuc, șina, traversele și prinderile se găsesc într-o stare tehnică bună”, se arată în caietul de sarcini al licitației.

Trecerea va fi dotată cu supraveghere video și panouri fotovoltaice

Pentru trecerea la nivel cu calea ferată de pe Slavici, CFR pregătește o barieră cu dulap electronic și numărătoare de osii, cu supraveghere video și iluminat public. Bariera va fi dotată cu un pupitru local, capabil să controleze, să semnalizeze și să comande de la distanță funcționarea instalației din linie curentă. Aceasta va fi prevăzută și cu panouri fotovoltaice, pentru asigurarea continuității alimentării cu energie electrică.

„Dispozitivele cu lumină intermitentă roșie cu funcționare alternativă trebuie să fie prevăzute cu lămpi cu incandescentă sau surse de lumină cu LED de tipul agreat la CFR. Dispozitivul cu lumină intermitentă albă trebuie să fie prevăzută cu lămpi cu incandescentă sau surse de lumină cu LED, de tipul agreat la calea ferată română. Electroalimentarea pentru instalația BAT trebuie să fie o electroalimentare fiabila și neîntreruptibilă. Starea electroalimentării trebuie să fie afișată pe pupitrul de control local și în stația de cale ferată vecină. Funcționarea corectă și starea sistemului de semnalizare a trecerii la nivelul trebuie să fie verificate continuu. Această stare este afișată și supervizată în una din stațiile de cale ferată vecine”, se mai specifică în caietul de sarcini al licitației.

Avertizarea de interzicere a traficului rutier se declanșează la acționarea de către tren a detectoarelor de prezenta a trenurilor și se menține pe timpul de avertizare și pe timpul necesar pentru ca trenul să elibereze pasajul trecerii la nivel.

Rolul proiectării instalației de supraveghere video este de a monitoriza buna funcționare a instalației. De asemenea, se va asigura, atât ziua, cât și noaptea, vizualizarea lizibilă a numerelor de înmatriculare a autovehiculelor rutiere ce tranzitează pasajul. Datorită senzorului de procesare, cât și a iluminatorului IR încorporat, camera va furniza imagini clare în condiții de luminozitate minimă, până la o distanță de 30 de metri.

„Antreprenorul/contractantul va remedia, pe propria cheltuială, defectele calitative apărute din vina sa, atât în perioada de execuție, cât și în perioada de garanție. Pe perioada de garanție a lucrărilor, antreprenorul are obligația înlăturării, pe cheltuiala sa, a tuturor deficiențelor cauzate de vicii ascunse, precum și a tuturor deficiențelor apărute din cauza nerespectării clauzelor și specificațiilor contractuale sau prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile. Antreprenorul va asigura pe întreaga durată a proiectului, până la recepția finală, un autoturism de teren echipat 4X4 și cotă de combustibil lunară necesară pentru urmărirea lucrărilor și efectuarea testelor pentru entitatea contractantă”, se mai cere prin caietul de sarcini.

Câți bani a înghițit deja trecerea la nivel cu calea ferată de pe Slavici

Trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Slavici a fost modernizată acum câțiva ani, de către Primăria Bistrița, pe vremea primarului Ovidiu Crețu. La acea vreme, municipalitatea a alocat peste 300.000 de lei pentru aceste lucrări.

Pentru modernizare s-a folosit la acea dată sistemul STRAIL – sistem format din elemente elastice ce facilitează o trecere ușoară și lină peste calea ferată, inclusiv pentru mașini de mare tonaj și mijloace de transport în comun. Practic, dalele de beton vechi și uzate au fost înlocuite cu unele noi, din cauciuc elastic.

La trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Ioan Slavici au avut loc în ultimii ani mai multe accidente rutiere. În 2017, un TIR a fost lovit de un tren Regio, care circula între Bistrița și Bistrița-Bârgăului. În trenul care a lovit TIR-ul se aflau 60 de călători, care, din fericire nu au fost răniți.

Și trecerea la nivel cu calea ferată de pe strada Lucian Blaga a fost modernizată tot de municipalitate, cu același sistem STRAIL. Aceasta face legătura cu zona Drumul Cetății și cu intersecția cu DN17C, care duce spre Năsăud. Pentru lucrarea în cauză, municipalitatea a alocat aproape 400.000 de lei.

Niciuna dintre aceste treceri la nivel cu calea ferată nu a fost dotată încă cu barieră de către CFR, deși promisiunile sunt și ele de pe vremea fostului primar Ovidiu Crețu. Dotarea cu bariere ar rezolva blocajele și cozile de mașini, care se formează zilnic acolo, la orele de vârf.

A rezolvat însă două treceri la nivel cu calea ferată din comuna Livezile, pe care le-a dotat cu sisteme automate de semnalizare, cu bariere. Acestea au fost pus în funcțiune în anul 2023.

Cele două treceri la nivel cu calea ferată au fost dotate cu bariere automate, semnalizare acustică și luminoasă, camere video de supraveghere și dale elastice în interiorul pasajelor. Și pe Valea Bârgăului, de sărbători sau în weekenduri s-a circulat în coloană, din cauza lipsei barierelor de la trecerile  la nivel cu calea ferată.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.