Mite mici de 200 de lei şi 100 de euro
266 de poliţişti, cercetaţi în patru ani
Mita are o valoare mică în judeţul Bistriţa Năsăud, conform unei analize efectuate de Direcţia Generală Anticorupţie(DGA) la solicitarea Gazetei de Bistriţa. Dacă în alte judeţe învecinate se prezintă cazuri cu mită de zeci şi sute de mii de euro, iar la nivel naţional „şpaga” ar putea ajunge la un nivel mai mare, ofiţerii DGA au descoperit doar cazuri în care mita a fost între 100 de lei şi 100 de euro. Nici la simţul civic nu stau prea bine oficialii din judeţul Bistriţa Năsăud, oferind anchetatorilor doar 13 piste în patru ani, deşi numărul de telefon la care pot face sesizările, 0800.806.806, este gratuit.
„În anul 2008, au fost efectuate cercetări faţă de 84 persoane din care 21 personal M.A.I.: 12 pentru infracţiunea de luare de mită, 3 pentru trafic de influenţă, 6 pentru infracţiuni prev. de Legea 78/2000 privind prevenirea şi descoperirea faptelor de corupţie
În anul 2009, au fost efectuate cercetări faţă de 39 persoane din care 24 personal M.A.I.: 7 pentru infracţiunea de luare de mită şi 17 pentru infracţiuni prev. de Legea 78/2000
În anul 2010, au fost efectuate cercetări faţă de 38 persoane din care 21 personal M.A.I: 8 pentru fapte de corupţie, astfel: 4 pentru luare de mită
1 pentru trafic de influenţă
3 pentru infracţiuni prev. de Legea 78/2000
În anul 2011, au fost efectuate cercetări faţă de 105 persoane din care 41 personal M.A.I: 17 pentru fapte de corupţie, astfel: 6 pentru luare de mită
1 pentru trafic de influenţă
10 pentru infracţiuni prev. de Legea 78/2000.
Infracţiunile prev. de Legea 78/2000 cel mai des constatate sunt cele prevăzute de art.132, abuzurile în serviciu”, declară pentru Gazeta de Bistriţa şeful DGA, Arion Ţigănaş Jănică.
Delegările de la DNA şi Parchet
Pe parcursul anului 2008 au fost primite 23 delegări pentru efectuare de acte de cercetare penală de către ofiţerii de poliţie judiciară astfel :
de la DNA – Serviciul Teritorial Cluj în 2 dosare penale în care autorii erau cercetaţi pentru luare de mită; Un dosar a avut la bază actul de sesizare întocmit de către Direcţia Generală Anticorupţie – Bistriţa Năsăud.
19 de la Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud în dosare având la baza acte de sesizare întocmite de B.J.A. BN pentru următoarele infracţiuni săvârşite de funcţionari M.A.I: 5 luare de mită, 4 dare de mită, 4 trafic de influenţă, 5 abuz în serviciu
În anul 2009 au fost primite 20 delegări din care
19 de la Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud în dosare având la baza acte de sesizare întocmite de Direcţia Generală Anticorupţie – Bistriţa Năsăud pentru următoarele infracţiuni săvârşite de funcţionari M.A.I: 3 luare de mită,1 complicitate la luare de mită, 1 dare de mită, 3 trafic de influenţă, 5 abuz în serviciu, 1 fals intelectual
una de la DNA- Serviciul Teritorial Cluj într-un dosar având la bază actul de sesizare întocmit de către Direcţia Generală Anticorupţie – Bistriţa Năsăud pentru cercetarea unei infracţiuni de luare de mită comisă de un ofiţer de poliţie din cadrul I.P.J. BN
În anul 2010 au fost primite 20 delegări toate fiind de la Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud în vederea efectuării de cercetări în cazul a 11 infracţiuni de abuz în serviciu, 2 luare de mită, 2 dare de mită, 2 fals intelectual comise de angajaţi MAI
În anul 2011 au fost primite 27 delegări din care
20 de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud în vederea efectuării de cercetări în cazul a 7 infracţiuni de abuz în serviciu, 2 luare de mită 1 trafic de influenţă, 1 instigare la fals, comise de angajaţi MAI
2 de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Bihor pentru efectuarea de cercetări în cazul a două infracţiuni de luare de mită comise de angajaţi Poliţiei de Frontieră Bihor
2 de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sălaj pentru efectuarea de cercetări în cazul unei infracţiuni de evaziune fiscală, respectiv fals în înscrisuri sub semnătură privată comise de doi angajaţi ai IPJ Zalău
una de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Mureş pentru efectuarea de cercetări în cazul unei infracţiuni de evaziune fiscală
una de la Parchetul de pe lângă Tribunalul Covasna pentru efectuarea de cercetări în cazul unei infracţiuni de luare de mită comise de angajaţi ai I.P.J. Covasna
una de la DNA- Serviciul Teritorial Cluj într-un dosar având la bază actul de sesizare întocmit de către B.J.A.BN pentru cercetarea unei infracţiuni de luare de mită comisă de doi ofiţeri de poliţie din cadrul I.P.J. BN.
100 de euro pentru un aviz
Un agent şef principal de poliţie din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanei Bistriţa – Năsăud a fost prins în flagrant pe 15.01.2008, în timp ce primea mită suma de 100 de Euro de la denunţătorul M.G., pentru a-i facilita acestuia obţinerea unui aviz de la Inspectoratul Naţional de Evidenţa a Persoanei Bucureşti – aviz necesar pentru transcrierea unui certificat de naştere al unei minore născute în Austria. În acelaşi scop, poliţistul a mai primit de la acelaşi denunţător 50 lei în vara anului 2007.
200 de lei pentru un buletin
Un agent şef principal de poliţie din cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanei Sîngeorz-Băi a fost prins în flagrant în 03.03.2009 în timp ce primea mită suma de 200 lei de la denunţătorii B.V. şi B. I., pentru a le întocmi acestora doua cărţi de identitate, deşi aceştia nu aveau toate actele cerute de lege – respectiv le lipsea adeverinţa de primire în spaţiu.
Mita de 500 de lei pentru un dosar penal
La data de 28.03.2010, cetăţeanul L.I. a fost depistat în trafic de către un echipaj al Serviciului Poliţiei Rutiere din cadrul I.P.J Bistriţa Năsăud, în localitatea Lechinţa, în timp ce conducea un autovehicul, deşi se afla sub influenţa băuturilor acoolice. Făptuitorul a încercat să-l convingă pe insp.de poliţie M.V. să nu-i întocmească dosar penal, iar după ce i s-a adus la cunoştinţă că acesta a fost deja întocmit, a cerut să fie distruse actele respective. În dimineaţa zilei de 31.03.2010, în jurul orelor 7:50, L. I. l-a aşteptat pe poliţist în faţa sediului I.P.J. Bistriţa Năsăud şi i-a promis o sumă bani dacă distruge dosarul penal şi îl ajută ca probele de sânge să nu indice o valoare mai mare de 0,80mg/l alcool pur în sânge. Poliţistul a refuzat să se lase mituit şi a sesizat Biroul Judeţean Anticorupţie, L.I. fiind prin în flagrant în timp ce oferea poliţistului suma de 500 lei.
94 de amenzi false
Oficialii Biroului Judeţean Anticoruptie Bistriţa-Năsăud s-au sesizat din oficiu la data de 27.07.2011 cu privire la comiterea de către un agent de poliţie în cadrul Postului de poliţie Şieu Măgheruş, jud. BN, a infracţiunilor de abuz în serviciu contra intereselor publice şi fals intelectual. În fapt, agentul de poliţie în perioada noiembrie 2010- iunie 2011 pe raza de competenţă, a sancţionat contravenţional la regimul circulaţiei mai mulţi conducatori auto (94), ocazie cu care, fără a emite chitanţă a încasat pe loc amenzile aplicate, făcând menţiunea pe acelaşi document că s-a achitat, însă ulterior nu a mai depus la Primaria comunei Şieu-Magherus sumele respective. Acest dosar se află în lucru fiind începută urmărirea penală faţă de poliţistul în cauză.
Controlatorii nu au fost controlaţi
Serviciul de Control de la nivel Central al DGA nu i-a controlat pe oamenii care lucrează în structurile centrale ale DGA.
„În perioada 2008 -2010, Serviciul Control nu a efectuat controale la structurile teritoriale din jud. Cluj şi Bistriţa Năsăud”, arată Arion Ţigănaş Jănică.
13 sesizări pe telefon
Oficialii DGA au primit puţine sesizări la numărul de telefon gratuit Telverde al Direcţiei, respectiv doar 13 sesizări pe numărul 0800.806.806. În comparaţie, în judeţul Cluj s-au primit 25 de sesizări. Cele mai multe sesizări s-au înregistrat în anul 2009, când s-au realizat aproximativ 75% din totalul sesizărilor ultimilor patru ani.
În anul 2008 au fost înregistrate 9 sesizări soluţionate în termenul legal astfel:
– o sesizare a fost înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud
– o sesizare a fost înaintată Parchetului de pe lângă Judecătoria Bistriţa
– 2 sesizări au fost înaintate la Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa –Năsăud
– o sesizare a fost înaintată Biroului de Poliţie Transporturi Bistriţa
– 4 sesizări au fost clasate.
În anul 2009 a fost înregistrată o sesizare care a fost înaintată spre competentă soluţionare Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa –Năsăud.
În anul 2010 au fost înregistrate 2 sesizări dintre care una a fost înaintată Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bistriţa –Năsăud, iar cea de-a doua a fost înregistrată în evidenţa lucrărilor penale fiind înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud.
În anul 2011 a fost înregistrată o sesizare care a fost transformată în lucrare penală fiind înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud.
Oficialii Direcţiei Generale Anticorupţie Sericiul Teritorial Cluj au arătat că în ultimii patru ani s-au primit 25 de apeluri telefonice pentru a sesiza linia anticorupţie gratuită, apelabilă la numărul 0800.806.806.
„În perioada 2008-2011, la linia gratuită anticorupţie s-au primit: 11 apeluri în 2008, 3 apeluri în 2009, 10 apeluri în 2010 şi un apel în 2011. Dintre acestea, un apel s-a constituit în informaţie de interes operativ ce a condus la iniţierea unui dosar penal; de asemenea, aspectele sesizate într-un număr de 4 apeluri în 2010 şi un apel în 2011 au fost transmise altor instituţii competente, celelalte apeluri fiind clasate conform reglementărilor legale în vigoare”, arată Arion Ţigănaşu Jănică.
În anul 2008 au fost înregistrate 9 petiţii care au fost soluţionate în termen legal astfel:
– în 7 cazuri petiţiile au fost înaintate spre competentă soluţionare Parchetului de pe lângă Judecătoria Bistriţa
– într-un caz petiţia a fost înregistrată în evidenţa lucrărilor penale, fiind înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud spre competentă soluţionare
– într-un caz petiţia a fost reţinută spre valorificare în activitatea investigativă, petentul fiind anonim
În anul 2009 au fost înregistrate 13 petiţii din care:
– o petiţie a fost înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Militar Cluj
– o petiţie a fost înaintată Parchetului de pe lângă Judecătoria Bistriţa
– 3 petiţii au fost înaintate la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bistriţa –Năsăud
– 3 au fost reţinute spre valorificare în activitatea investigativă, petenţii fiind anonimi
– o petiţie a fost înregistrată în evidenţa lucrărilor penale fiind înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud
– o petiţie a fost înaintată la DNA- Serviciul Teritorial Cluj fiind sesizate anonim
– o petiţie a fost înaintate structurii centrale a D.G.A., fiind solicitate aspecte administrative.
– 2 au fost clasate, pentru soluţionarea aspectelor sesizate fiind necesar demersul nemijlocit al petenţilor
În anul 2010 au fost înregistrate un nr. de 6 petiţii din care
– 2 petiţii au fost înaintate Parchetului de pe lângă Judecătoria Bistriţa
– o petiţie a fost înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud
– o petiţie au fost reţinută spre valorificare în activitatea investigativă, petentul fiind anonim
– o petiţie a fost înregistrată în evidenţa lucrărilor penale fiind înaintată Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud
– o petiţie a fost clasată.
În anul 2011 au fost înregistrate un nr. de 12 petiţii din care:
7 petiţii au fost înaintate Parchetului de pe lângă Tribunalul Bistriţa Năsăud
3 petiţii au fost reţinute spre valorificare în activitatea investigativă, petenţii fiind anonimi
o petiţie a fost înaintată la Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bistriţa –Năsăud
o petiţie a fost clasată.
Cine-i verifică pe corupţi?
Componenta Comitetului Strategic:
Conform art. 4 (1) din Ordinul ministrului administraţiei şi internelor pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Comitetului strategic pentru sprijinirea şi evaluarea activităţii Direcţiei generale anticorupţie, Comitetul se compune din următorii membri permanenţi:
a)secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi siguranţă publică;
b)secretarii de stat care coordonează domeniul administraţiei publice;
c)secretarul general;
d)şeful Departamentului Schengen;
e)directorul general al Direcţiei generale anticorupţie;
f)directorul general al Direcţiei Generale de Informaţii şi Protecţie Internă;
g)directorul general al Corpului de control al ministrului;
h)directorul general al Direcţiei generale audit intern;
i)directorul general al Direcţiei generale juridice;
j)directorul general al Direcţiei generale management resurse umane;
k)inspectorul general al Inspectoratului General al Jandarmeriei Române;
l)inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei Române;
m)inspectorul general al Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră;
n)inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă;
o)rectorul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”;
p)preşedintele Corpului Naţional al Poliţiştilor;
q)preşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual (S.N.P.P.C.) din M.A.I.;
r)directorul Centrului de Psihosociologie al M.A.I.;
s)câte un reprezentant al următoarelor organizaţii neguvernamentale reprezentative în domeniu: Asociaţia Română pentru Transparenţă, Societatea Academică Română, Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei, respectiv Asociaţia „George C. Marshall” – România;
Conform art. 4 (2), calitatea de invitaţi permanenţi ai preşedintelui de şedinţă o au: reprezentantul Comisiei Europene la Bucureşti, reprezentanţii ambasadelor Marii Britanii, Germaniei, Suediei, Olandei, Finlandei, Franţei, Spaniei, precum şi reprezentantul ambasadei statului care asigură preşedinţia în exerciţiu a Uniunii Europene.
Tiberiu Hrihorciuc