Proiectul „Învățăm împreună” continuă și în acest an școlar în județul Bistrița-Năsăud. Derulat de către Inspectoratul Școlar Județean, proiectul are toate șansele să mai fie prelungit pentru încă trei luni, până la data de 31 ianuarie 2017, după ce termenul de finalizare a contractului de finanțare mai fusese prelungit o dată, respectiv până la data de 31 octombrie 2016.

 

Pentru continuarea proiectului, implementat la nivelul județului de către ISJ Bistrița-Năsăud, a fost deja depusă o notificare la operatorul de program, Fondul Român de Dezvoltare Socială. Având ca scop principal integrarea în învățământul de masă a copiilor cu cerințe educative speciale (CES), copii din spectrul autist, proiectul a fost demarat în luna mai a anului trecut. În acest interval, pe lângă activitățile de evaluare și integrare a copiilor cu CES, s-a reușit și formarea dascălilor care interacționează cu copiii, din mai multe școli din județ, și specialiști din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), consilieri școlari, psihologi, logopezi.

 

Falie între terapia și învățarea copiilor cu CES

Considerat a fi unul dintre cele mai mari proiecte de acest gen din județ, primul finanțat din granturile Spațiul Economic European (SEE), „Învățăm împreună” a condus și la crearea unui Centru educațional modern pentru copiii cu autism și alte tulburări de dezvoltare la Școala gimnazială nr.4 din Bistrița. În centru, la ora actuală se lucrează cu 61 de copii, din tot județul.

„Copiii au trecut prin două etape de evaluare, efectuată de către partenerul de proiect, Asociația ”Autism Europa” din Bistrița, pe baza unor instrumente de evaluare omologate, teste psihologice, teste educaționale. Acum suntem în etapa în care, dat fiind faptul că între timp unii copii au trecut dintr-un nivel de școlarizare în altul, aplicăm noi teste de evaluare, pe partea de adaptare de curriculă de învățământ și a planurilor de intervenție personalizate”, a explicat pentru Gazeta de Bistrița, Ioan Ioja, coordonator de proiect, specialist în cadrul ISJ Bistrița-Năsăud.

Ideea creării de echipe, cadre didactice împreună cu experți de terapie educațională ai Asociației „Autism Europa” Bistrița a fost aplicată cu scopul de a evita paralelismul între ceea ce se întâmplă în activitatea de terapie, la Centrul educațional, și activitatea școlară de la clasă.

 

O situație dificil de acceptat în familie

O problemă deosebită în astfel de cazuri este de multe ori conștientizarea și consilierea părinților copiilor cu astfel de probleme. Există numeroase cazuri în care părinții nu realizează că există o anumită problemă pe care poate să o aibă copilul. Dar există și situații în care este greu de acceptat o astfel de idee, tot de către părinți. Sunt de asemenea cunoscute costurile foarte mari pentru o astfel de terapie, mai ales pentru autism. Persoane implicate direct în proiect, care interacționează cu părinții în activitatea de terapie, spun că astfel de costuri sunt de cele mai multe ori prohibitive.

Peste vară, pentru a nu fi întreruptă activitatea proiectului, și pentru a crea o continuitate de la un școlar la altul, în lunile iulie și august, copiii au fost implicați în activitățile unei școli de vară, minimum o săptămână. Au fost organizate în județ patru serii, câte două în fiecare lună.

 

Idei noi, importate din Norvegia

Partener în proiectul ISJ Bistrița-Năsăud este și o fundație din Norvegia, Stiftelsen Radarveien din Oslo. Fundația, conform site-ului de prezentare, furnizează servicii de centru de zi, centru de muncă și asistată pentru persoane cu dizabilități cu vârste de peste 20 de ani și oferă sprijin familiilor persoanelor cu dizabilități de toate vârstele și un centru de tip respiro.

La începutul lunii septembrie a anului trecut, patru specialiști din cadrul fundației au participat în Bistrița, alături de părinți, la activități didactice, vizitând și câteva centre pentru educație incluzivă din județ. În luna aprilie a acestui an, specialiști din Bistrița au beneficiat la rândul lor de un schimb de experiență în Norvegia. Au fost vizitate mai multe unități de învățământ special, pentru a vedea acolo cum se aplică terapia, dar și unități de învățământ care integrează. În Norvegia există la ora actuală inclusiv  grădinițe specializate pe specificul acestor copii.

„Am venit cu idei noi, pe care încercăm să le implementăm și aici, la noi acasă. De exemplu, e vorba de niște produse care favorizează mult mai mult partea de comunicare, ce nu este implementată până acum la noi în sistem. Începând de luna viitoare vom livra și în sistemul de învățământ aceste cărți de comunicare, care în sistemul de terapie sunt deja uzuale. Rezultatul va fi să realizăm individualizarea învățării pentru fiecare copil, ce trebuie scos din contextul în care ne adresăm la 20-25 de elevi. El trebuie să perceapă mesajul altfel, să și-l adapteze singur”, ne-a mai explicat Ioan Ioja.

 

Registru electronic al copiilor cu dificultăți de învățare

La nivelul județului Bistrița-Năsăud există sute de cazuri de copii cu cerințe educative speciale. Un rezultat interesant al proiectului „Învățăm împreună” este crearea unui Registru complet al persoanelor cu dificultăți de învățare. Registrul există deja pe site-ul proiectului, fiind accesibil doar specialiștilor implicați în proiect, din motive legate de confidențialitatea datelor personale. Unitățile de învățământ pot să își introducă aici proprii copii cu astfel de probleme. Cadrele didactice care lucrează direct cu ei, la clasă, vor participa la un program de formare acreditat deja.

Până acum, 105 cadre didactice au finalizat programul de formare, alături de 50 de experți ai CJRAE Bistrița-Năsăud.

În etapa imediat următoare vor urma încă 60 de profesori. În cazul prelungirii proiectului cu încă trei luni, a fost solicitat, în același buget, formarea unui număr suplimentar de cadre didactice.

„În momentul în care vom avea acel registru complet pentru întreg județul, vom putea dezvolta mai departe proiecte de acest gen și să ajungem cu serviciile oferite la toți cei care au nevoie”, spun specialiștii.

 

Mentalitățile se schimbă greu

La implementarea proiectului „Învățăm împreună”, principalele bariere care au apărut au fost cele legate de mentalitatea cadrelor didactice, în unele cazuri greu de schimbat.

„Nu este ușor să convingi un dascăl că, oricât ar fi de greu, uneori este nevoie să ne aplecăm asupra oricărui copil, chiar dacă trebuie să îl ținem și în brațe. Sau nu este ușor pentru alți părinți să accepte că, în clasa unde învăță copilul său, este și un copil care la un moment dat poate deveni mai agresiv și al cărui comportament este uneori imprevizibil. Cu cât putem sensibiliza, prin orice mijloc, aceste nevoi de incluziune educațională, este însă cu atât mai bine. Obiectivul nostru este de a oferi șanse și acestor copii să se dezvolte alături de ceilalți”, a explicat Ioan Ioja, coordonator de proiect.

În etapa de evaluare inițială a proiectului au fost cuprinși copii din opt comunități locale, patru orașe și alte patru comune mari, Lechința, Teaca, Nimigea de Jos și Prundu Bârgăului, unde existau deja cazuri certificate cu cerințe educative speciale. Proiectul s-a îndreptat spre 12 unități de învățământ, la care s-au adăugat ulterior alte două școli vocaționale.

 

Învățământul incluziv, insuficient pregătit

În 2012 existau în România peste 8.500 de copii neşcolarizaţi cu diferite tipuri de dizabilități, printre care și cu autism. Integrarea copiilor cu CES în învățământul de masă a constituit în România o măsură de politică educațională implementată brusc, fără o pregătire suficientă a sistemului educațional. La data demărării proiectului, copiii cu tulburări din spectrul autist, nu beneficiau de învățământ incluziv adaptat în școlile de masă și cei mai mulți dintre ei nu beneficiază nici acum, de nici o formă de școlarizare. Din 68 de copii cu tulburări din spectrul autist, încadrați în grad de handicap în Bistrița-Năsăud, 12 erau neșcolarizați, iar alți 28 erau în învățământul special.

În comunitățile implicate în proiect există un număr important de romi, fiind în unele cazuri (Lechința, Teaca) în procent de 20 – 30 %, iar rata de abandon a școlii este ridicată. În cazul lor, dificultățile de învățare sunt foarte frecvente, iar părinții sunt în imposibilitatea de a le acorda ajutor, ei la rândul lor fiind analfabeți în suficiente cazuri.

Proiectul „Învățăm împreună” (Dezvoltare de strategii și politici pentru a acorda șanse egale copiilor aparținând grupurilor vulnerabile) a fost demarat în primăvara anului trecut, și se derulează cu sprijinul financiar al Programului R010 – CORAl, din Granturile SEE 2009-2014, administrate de Fondul Roman de Dezvoltare Socială. Proiectul are o valoare maximă a finanțării nerambursabile de peste 900.000 de lei, reprezentând 85% din valoarea totală.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.