Psihologul elvețian C.G. Jung, scrie că soarta unei comunități depinde de cât de realizați sunt indivizii din care s-a coagulat comunitatea, în special clasa conducătoare! Dacă vorbim de autonomia secuimii, e vorba de autonomia personalității! Aceasta nu trebuie confundată cu individualismul omului de masă, cel căruia chiar îi lipsește autonomia personalității, individualistul având o personalitate exagerată!
Din punct de vedere al personalității realizate, putem înțelege în politică acel fenomen, despre care filozoful clujean Király V. István zice: ,,nici politica nu mai este ceea ce a fost”! Oare pentru ce?! Răspunsul dă problema personalității realizate! Ce s-a schimbat?! Nu mai avem acele personalități uriașe precum în secolul trecut, mai ales în prima parte a secolului trecut! Schimbarea în rău, s-a făcut la nivelul personalității! O scădere a calității acestuia, chiar o inflație a acestuia! Nu vorbesc de o realizare, desăvârșire duhovnicească, și dacă românii aveau personalități în acest sens în istorie, ci în contextul culturii secularizate! Oameni de stat mari, cu calități mari, dar și cu slăbiciuni mari, pe care au putut conta și purta, nu trăgeau în jos și datorită acestor calități erau mari!
Am introdus problema autonomiei cu autonomia personalități de care depind orice mijloace culturale și administrative, economice! Tot domnu Király scrie că, din mișcarea autonomistă, chiar persoanele autonome lipsesc! Mare adevăr spune!
Cu acești conducători, lipst de autonomia a personalității realizate, a mișcări autonomiste, putem explica originea acestei mișcări! Din cauza acestor personalități, lipsite de autonomia personalități, putem întreba, dacă secuii vor autonomie, sau Budapesta, printr-o revanșă istorică, vrea un fel de recuperare a celor pierdute?!
Partidul Maghiar Civic, cel care a atacat UDMR pe problema autonomiei era o inspirație a Budapestei, fiind creat și susținut din Budapesta! Dovada este că, după ce partidul devenea nesemnificativ, conducătorii acestuia Szász Jenő, Tőkés, care ulterior au creat un alt partid, au ,,emigrat” în Ungaria, primind posturi importante acolo! O altă dovadă: Acesst partid, pe plan local la Odorhei, a servit interesele economice ale Fideszului, partid la guvernare în Ungaria! Problema este că servise și dacă reprezenta un dezavantaj pentru oraș! După cum se vede, în acest caz nu putem vorbi de adevărate personalități, ci de niște slugi, teleghidate de la Budapesta! La finalul acestor gânduri, putem spune că, autonomia a așa numitei ,,secuimi” este voința Budapestei și nu a secuilor, ei fiind instigați numai din acest scop politic al revizionismului Budapestei!
Că este voința politică a Budapestei o arată o interesantă contradicție a Budapestei în raport cu secuii! În afară de faptul că secuii erau măcelăriți de peste 500 de ani de către maghiari, identitatea proprie a secuilor este furată, negată! Negi identitatea culturală a secuilor, autonomia lor adevărată, căci în principiu, cultura te definește ca autonom, dar în același timp, ceri autonomie culturală, ceri autonomie teritorială pentru secui!
Iar aici trag o concluzie, dacă ești autonom, nu trebuie să te complici cu autonomie teritoriala, căci dacă o faci, are un rol compensatoriu în cazul lipsei unei autonomii adevărate pe plan spiritual! Căci persoană autonomă realizată înseamnă, modul în care folosești mijloacele de care dispui! Cum zice profesorul UBB Cluj Szilágyi N. Sándor: ,,avem destule drepturi, nu ne trebuie și autonomie, căci nici tot ce avem deja nu folosim la maxim”!
O idee prin care am criticat autonomia, pe când eram și eu autonomist, căci aceștia nu gândesc în mod autonom la viitor! O personalitate autonomă folosește mijloacele de care dispune, în funcție de viitor, investind în viitor și nu în lăcomia sa de scurtă durată, în îmbogățire rapidă! Secuii administrează pădurile în mod greșit, n-au în vedere viitorul, adică n-au în gând o ,,autonomie” adevărată pe termen lung. Nu gândesc într-un mod autonom în ceea ce privește viitorul, dar vor autonomie, pe când nu au un aspect foarte important al personalității realizate, aspectul care are în vedere viitorul, pe când ei trăiesc din plin trecutul și prezentul!
Această pildă reală referitoare la distrugerea pădurilor, pune un mare semn de întrebare, oare cui va folosi o eventuală autonomie, nu cumva mafioților, și așa imposibil de stăpânit?! Consider că, cerința de autonomie prinde o realitate adevărată în intențiile politice ale Budapestei, căci se impun interesele sale revizioniste!
Cândva, vorbeam de o incapacitate a secuilor de a fi autonomi, căci dacă ești, nu trebuie să te separi de români! Această întâmplare personală nu zic că reprezintă ceva general, prin această întâmplare nu vreau să generalizez! Vara trecută, treceam cu niște prieteni români prin Harghita, unul oltean, unul ardelean! La intrarea unui sat, zice olteanul, când a văzut pensiunea cu restaurantul: ,,hai să mâncam ceva”! Vine chelnerița, care nu știa un cuvânt pe românește! Bine, eu am intermediat!
Mâncăm ceva cârnați cu cartofi pai! În cârnați erau niste bucăți, pe care nu le puteai rupe cu dinții, era catastrofă! Nu înțeleg, cum vrei autonomie, dacă ai o astfel de afacere, nu ști românește de loc, mâncarea e pentru câine! Ca să nu exagerez, e bun sì pentru ciobani, căci după aceea, am văzut în acel sat, o doamnă care a cumpărat pentru ciobanii săi! Dar pui așa ceva pe farfurie lângă un drum european, între Gheorgheni și Toplița! În acest traseu, secuimea fiind mică, mai mult opresc români și trebuie să știi românește, indiferent că ai autonomie, sau nu, căci marfa trebuie vândută și chiar pentru interesul tău trebuie să știi românește!
Vitalitatea nu înseamnă izolare, chiar invers, asimilarea mediului! În Brașov, rromul, în afară de limba lui, vorbește românește, ungurește, căci el vrea să vândă, adică e autonom, căci folosește mijloacele disponibile în mod autonom.
Că să nu zică nimeni, că prin această pildă denigrez secuimea, dau una pozitivă, lângă care s-a petrecut această întâmplare! Am văzut pe facebook un anunț de angajare al restaurantului, care se afla lângă acesta! Pe anunț, la angajare, prima cerință este, cunoașterea limbii române, la ce nivel, nu-mi mai amintesc! Sunt și cei care gândesc autonom, dar din păcate, nu aceștia definesc ,,autonomia”, fară izolare autonomistă! Căci o astfel de autonomie, poate să fie ceva bun comun cu românii autohtoni la noi!
Oare o eventuală autonomie ar fi bun comun cu românii? După cum arată raportul edililor la Sfântu Gheorghe, primarul orașului Antal Árpád, nu prea! Primarul acestui oraș a îndepărtat drapelul României de pe turla primăriei, cel care amintea de eliberarea orașului de sub asuprirea horthysta, adică avea un caracter comemorativ, prima dată fiind așezat acolo, chiar în momentul eliberării orașului, adică chiar după! Dan Tanasă, l-a atacat în instanță, dar a pierdut procesul! Primarul avea argument împotriva drapelului pe turlă, căci cele arborate la intrarea primăriei, îndeplinesc cerințele legii! Avea un argument, pe care nu înțeleg cum poate să-l declare un primar în Romania: ,,drapelul românesc, acolo sus pe turlă, lezează sentimentele cetățenilor maghiari din oraș”!
Mă întreb, dacă nu respecți istoria românilor, semnele comemorative ale acestora pe plan local, nu lezezi sensimentele românilor din oraș, cărora tot primarul lor ești?! Sau, acest primar este de acord cu teroarea horthysta?! Această pildă prevestește ce i-ar aștepta pe românii din secuime în cazul unei autonomii! Dar, acești autonomiști sunt, chiar așa de sensibili la orice drept, nu numai ce sună bine, fiindcă e minoritar?! Eu pe pielea mea nu prea simțeam că respectă! Ziarul Kronika a publicat despre mine un articol de denigrare, făcut la comanda, fiind o execuție morală! Am cerut dreptul la replică de la redactorul șef, care era mare autonomist! El a refuzat cu motivul că nu am putut dovedi contrariul! Un astfel de motiv stupid nu am mai auzit în viața mea, nici înainte, nici după acest eveniment nefericit! Adică, pur și simplu eram refuzat! Eram refuzat de către cei care urlă toată ziua despre drepturi! Cam așa arată morala mișcării autonomiste! – Attila Mihai Nagy