În urmă cu trei ani, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, promitea că o serie de staţii CFR din ţară vor fi reabilitate şi modernizate. Printre acestea se afla şi cea din Bistriţa. Deşi contractul de lucrări a fost atribuit în 2011, contractul de lucrări a fost semnat abia în 2012, pe ultima sută de metri a mandatului ministrului Boagiu. Pentru modernizarea Gării CFR Bistriţa, valoarea contractului s-a ridicat la aproximativ 9 milioane de euro, lucrările fiind finalizate în luna iulie, cu un an întârziere faţă de prevederile contractuale. Panglica de inaugurare a fost tăiată abia săptămâna trecută chiar de premierul Victor Ponta, fiindcă în prag de campanie electorală trebuie scoase în evidenţă „realizările”.

 

Lucrările au fost executate de asociaţia de firme Copisa Constructora Pirenaica – Puentes Y Calzadas Infraestructuras – SC 2 Invest SRL. Aceasta din urmă firmă aparţine lui Vasile Bercan, care în 2005 a fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Gara CFR Bistriţa-Nord a fost inaugurată cu surle şi trâmbiţe, săptămâna trecută, de însuşi premierul Victor Ponta. Evenimentul a avut loc însă la două luni după ce a avut loc recepţia finală a lucrărilor de execuţie, însă având în vedere că alegerile prezidenţiale se apropie cu paşi repezi şi sunt mai puţin de două săptămâni până să debuteze campania electorală oficială, românii trebuie înştiinţaţi cât de mult a făcut Guvernul pentru ei. Nu mai contează că mare parte din proiecte au fost începute de guvernarea anterioară, tot ceea ce contează este cine taie panglica.

 

Lucrări recepţionate în iulie

În luna iulie CFR anunţa că s-au încheiat lucrările de modernizare ale gărilor Bistriţa-Nord, Slatina, Reşiţa Sud, Zalău, Giurgiu Oaş şi Botoşani. Toate aceste proiecte au fost finanţate din fonduri europene, valoare contractelor ajungând la aproape 120 de milioane de lei. Lucrările de modernizare ale Gării Bistriţa Nord au debutat în luna martie 2012, valoarea acestora fiind de peste 36,8 milioane lei (aproximativ 9 milioane euro), din care aproape 70% din fonduri europene şi 30% de la bugetul de stat.

Lucrările care au fost executate au fost de renovare completă, fiind asigurate toate facilităţile, de la modernizarea corpului C (unde sunt toate instalaţiile feroviare), până la modernizarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare (traverse, şine, linia de contact etc.), reabilitarea tuturor instalaţiilor civile sau sistemul informatic pentru călători, dar şi reabilitarea piaţetei publice din faţa gării.

 

Contract depăşit cu un an

Lucrările de modernizare au fost executate de o asociaţie de trei firme, din care două spaniole şi una autohtonă. Este vorba de Copisa Constructora Pirenaica, Puentes Y Calzadas Infraestructuras şi SC 2 Invest SRL, aceasta din urmă provenind din judeţul vecin Cluj. Conform contractului, lucrările de modernizare ar fi trebuit finalizate în vara anului 2013, însă firma care a câştigat licitaţia nu a respectat termenul stabilit iniţial. Acesta a fost prelungit cu încă şase luni, însă tot degeaba, fiindcă au mai avut nevoie de prelungiri. Aflat în vizită de lucru în Bistriţa-Năsăud, la finele lunii octombrie 2013, directorul POS Transport Marcel Boloş se plângea de ritmul lent în care evoluează lucrările de modernizare a gării din Bistriţa. Asta în condiţiile în care plăţile pentru lucrările executate erau la zi.

„Într-adevăr firma are aceste întârzieri în lucrările de finalizare, dar promisiunea pe care au făcut-o e că se vor încadra în termenul reeşalonat, care este luna martie 2014. Am avut mai multe întâlniri cu reprezentanţii firmei pentru a-i convinge să recupereze. Vina aparţine constructorului. Ne-am întâlnit cu o situaţie interesantă, în care ei au bani, au bugetul aprobat, nu e problemă de bani, e problemă de execuţie fizică a lucrărilor”, declara Marcel Baloş, în toamna anului trecut la Bistriţa.

 

Când e vorba de bani, culoarea nu mai contează

Una dintre firmele executante – SC 2 Invest SRL Cluj – aparţine omului de afaceri clujean Vasile Bercan. Pe când încă funcţiona Alianţa DA, Bercan a deţinut, din partea Partidului Democrat, funcţia de secretar de stat în Ministerul Transporturilor până în mai 2005, când a fost eliberat din funcţie de premierul de atunci Călin Popescu Tăriceanu. Motivul care a stat atunci la baza demiterii lui Bercan din funcţia de secretar de stat au fost declaraţiile pe care acesta le-a făcut în legătura cu Autostrada Bechtel, prin care îl contrazicea pe şeful Executivului de la acea vreme. Astfel, după ce premierul Tăriceanu a anunţat într-o emisiune televizată că Guvernul va decide, mai mult ca sigur, anularea contractelor încheiate de fostul Cabinet condus de Adrian Năstase fără respectarea normelor în vigoare, Vasile Bercan, din postura de secretar de stat de la Transporturi anunţa că, de fapt, negocierile cu concernul Bechtel continuă.

Deşi până în 2012 era un apropiat al democrat-liberalilor, Bercan nu dă înapoi în a da mâna cu social-democraţii când vine vorba de contracte de lucrări grase, chiar dacă numele său nu apare în prim plan. Spre exemplu, SC Civitas Proiectare SRL, deţinută de Daciana Maria Bercan, este una dintre firmele cu care Primăria Bistriţa a încheiat o serie de contracte pentru întocmirea unor proiecte tehnice şi studii de fezabilitate. Una dintre documentaţiile întocmite de Civitas Proiectare SRL pentru municipalitatea bistriţeană este elaborarea fazelor de proiectare aferente complexului Wonderland care au stors de la bugetul local 80.000 de lei.

Aceeaşi SC Civitas Proiectare SRL a mai câştigat în 2012 un contract pentru servicii de proiectare în vederea reabilitării clădirii care găzduieşte Finanţele municipale, de pe strada Alexandru Odobescu, nr. 17. Contractul respectiv a fost câştigat în asociere cu SC 4 Invest SRL, care aparţinea lui Vasile Bercan. Deşi contractul a fost estimat de municipalitate la 46.416 lei, Civitas Proiectare SRL împreună cu SC 4 Invest SRL au câştigat cu o ofertă de doar 18.950 lei.

 

Gara Bistriţa a fost inaugurată în 1886, acelaşi an în care a fost pusă în funcţiune calea ferată care leagă judeţul Cluj de Bistriţa-Năsăud. Aceasta avea drept scop dezvoltarea exploatării zăcămintelor de fier de la Rodna. Pentru ca această gară să fie ridicată a fost nevoie de permisiunea guvernului ungar. Preţ de 100 de ani, clădirea care adăposteşte Gara Bistriţa nu a avut parte de renovări majore, ultimele modificări fiind făcute în anul 1996, chiar când şi-a sărbătorit centenarul. S-au modificat atunci casele de bilete sau sala de aşteptare, la recepţia lucrărilor fiind prezent şi Traian Băsescu, pe atunci ministru al Transporturilor.

gara cfr bistrita

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.