Președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, a mai lansat o procedură de licitație pentru întreținerea drumurilor din județ pentru următorii trei ani de zile. De fapt, se pare că baronul se pregătește să își plătească niște polițe din campanie, el licitând pentru o perioadă extrem de îndelungată.

 

 

Deși caietul de sarcini arată că suma disponibilă pentru “cheltuieli diverse și neprevăzute” este 0, nu mare ne-ar fi mirarea ca aceste contracte să fie suplimentate pe decursul celor trei ani de zile. Având în vedere evoluția prețurilor din România, firma care va câștiga această licitație va putea să găsească tot felul de motive ca pe perioada celor trei ani să mărească tarifele. Un alt lucru anormal în cadrul contractului cadru este că deși denumirea licitației se referă la doar trei ani de zile, peste tot în contract se vorbește despre 48 de luni, ceea ce reprezintă patru ani de zile.

Chiar în cadrul contractului se prevede o secțiune special pentru firmele care vor să câștige cât mai mult de pe spatele banilor județului, respectiv ai lui Radu Moldovan. “Ajustarea preţului se va face la preţurile unitare ofertate în propunerea financiară începând cu 1 ianuarie 2015”, se arată în cadrul contractului.

Un alt contract lansat de către Moldovan este cel intitulat “întreținere curentă pe timp de vară pe drumurile județene din județul Bistrița Năsăud.” Pentru acest obiectiv a bugetat 64 de milioane de lei.

 

Cât era socoteala inițială

 

Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud ia în calcul ca în următorii doi ani să modernizeze două tronsoane de drumuri judeţene – DJ 162 (6,2 km) şi DJ 173 (8,3 km) – suma prevăzută pentru o astfel de investiţie fiind per total de aproximativ 10,4 milioane lei.

La un calcul mediu, kilometrul de drum ar costa Consiliul Judeţean circa 1,9 milioane lei, adică 421.000 de euro (la un curs valutar de 4,5 lei pentru un euro). Specialiştii în domeniu susţin însă că valoarea unui kilometru de drum judeţean ar trebui să se ridice la aproximativ 270.000 de euro, se arăta într-un articol anterior.

În ultimii ani, costurile per kilometru de drum, fie el comunal sau judeţean, au scos de la bugetele aferente sume importante de bani. Rezultatele au fost însă deprimante întrucât, calitatea lucrărilor în raport de cost a fost una care lasă loc de comentarii.

Din aceste considerente, actuala conducere a CJ BN a blamat nu o dată ex-conducerea instituţiei, spunând că sumele cheltuite, raportat la costul unui kilometru de drum sunt uriaşe. Cu toate acestea, nici actualul executiv nu face excepţie de la regulă, un kilometru de drum judeţean fiind estimat la peste 420.000 de euro.

 

Clasă tehnică IV

 

La ultima şedinţă ordinară a Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud printre proiectele de hotărâre existente pe ordinea de zi, două s-au referit la modernizarea a două tronsoane de drum judeţean, unul cu o lungime de 8,3 km de pe DJ 162 Teaca – Archiud, iar altul de 6,2 km pe DJ 173 Ocniţa – Milaş. De menţionat, că pe cele două tronsoane nu sunt prevăzute lucrări de artă cu grad ridicat de complexitate – cel mult înlocuirea a două – trei podeţe, iar ambele porţiuni de drum sunt încadrate în clasa tehnică IV (drum cu două benzi de circulaţia, regim de viteză cuprins între 30 şi 60 km/h şi trafic redus).

 

Teaca Archiud – peste 457.000 euro kilometrul

 

Potrivit documentului în care sunt prezentate datele tehnice generale, tronsonul de drum dintre Teaca şi Archiud „nu este modernizat, îmbrăcămintea actuală fiind din material pietros”, şi prezintă numeroase „degradări și văluriri, care îngreunează circulaţia”.

De asemenea, „pe zona localităţii Teaca s-au făcut recent lucrări de canalizare care au deteriorat drumul şi zestrea de piatră provenita din întreţinerea curentă. Înspre Archiud platforma drumului este îngusta, podeţele şi şanţurile colmatate şi insuficiente. (…) Podurile existente pe acest sector de drum sunt vechi si deteriorate, cu o lăţime care nu permite racordarea la un drum judeţean modernizat. (…) În aliniament, partea carosabilă a drumului judeţean va avea lăţimea de 6,0 m şi două acostamente de câte 1,0 m .

Se va ţine cont la proiectarea traseului de amenajarea şi racordarea drumului cu accesele în curţile riveranilor şi cu drumurile laterale.

Şanţurile care se vor amenaja vor urmări traseul drumului, colectând şi evacuând apa din zona spre podeţele amplasate în funcţie de configuraţia terenului. În localităţi şanţurile se vor betona, iar pe zonele cu pante mari sau cu terasamente înalte se vor executa şanţuri ranfort. Acolo unde lăţimea acostamentului este mai mică, pentru a evita alunecarea taluzului, peretele betonat al şanţului spre drum, se va prelungi până la acostament.

S-a ales soluţia cu şanţuri dalate pentru a ocupa cât mai puţin din lăţimea drumului. Totodată apa va curge în bune condiţii pentru evacuarea ei din zona şi întreţinerea şanţurilor va fi mai uşor de făcut.

Pentru accesele la proprietăţi s-au prevăzut rigole dalate acoperite cu dale carosabile, care vor avea lungimea de 5 m pentru fiecare intrare. Acestea se vor executa în prelungirea şanţurilor betonate, cu secţiune de rigolă, peste care să se poată monta plăcuţe carosabile de către proprietari.

Drumurile laterale care se ramifică din drumul judeţean se vor asfalta pe o lungime de 25m şi o lăţime de 4m, pentru a nu se aduce noroi pe carosabil.

Pentru traversarea apei din şanţuri spre podeţe, în dreptul unor drumuri laterale se vor executa, de asemenea, rigole dalate acoperite, cu lungimea de 6 m fiecare”, se mai precizează în documentul citat. Pe acest tronson de drum vor fi înlocuite două podeţe.

Costul celor 8,3 km de drum judeţean dintre Teaca şi Archiud pe care CJ BN intenţionează să îi modernizeze pe parcursul următorilor trei ani, se ridică la 17.078.252 lei. În acest caz, un kilometru de drum costă 2.057.620 lei, adică 457.246 euro.

 

Ocniţa-Milaş – peste 372.000 euro kilometrul

 

Lucrările care se vor executa pe celălalt tronson de drum ce are o lungime de 6,2 km, între Ocniţa şi Milaş, nu vor diferi foarte mult de cele prezentate mai sus. În acest caz, lucrările se vor întinde pe perioada a doi ani de zile, şi costul este estimat la 10.389.829 lei. Un kilometru de drum modernizat între Ocniţa şi Milaş costă 1.675.829 lei, adică 372.395 euro.

 

Tiberiu Hrihorciuc

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.