Licitația lansată de Primăria Bistrița în ultima lună a anului 2020 nu este finalizată nici acum, deși la final de 2021, municipalitatea a anunțat un câștigător: Dimex 2000 Company. Un alt participant la licitație, MIS GRUP a contestat rezultatele, iar Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor i-a dat dreptate și cere Primăriei Bistrița continuarea procedurii de atribuire.

Lucrările la axa de transport Gării-Năsăudului trebuiau să înceapă anul acesta. Rămâne de văzut dacă acest lucru este posibil, având în vedere că câștigătorul licitației declarat la final de 2021 este incert, în urma unei contestații la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor.

Licitația a fost lansată în decembrie 2020, iar aproape un an mai târziu, în octombrie 2021, Primăria Bistrița anunța un câștigător.Criteriu aplicat pentru atribuirea contractului de achiziție publică: cel mai bun raport calitate-preț. Pe contractul cel mare, în valoare de aproape 40 de milioane de lei punea mâna Dimex 2000 Company. Asta cel puțin aparent, pentru că lucrurile s-au complicat.

Oferta celor de la MIS Grup, un alt participant la licitație, a fost declarată inacceptabilă,  în etapa propunerilor financiare. Comisia de evaluare a fundamentat decizia de respingere a ofertei pe considerentul că „Răspunsurile transmise de dumneavoastră prin adresa nr 9474/25.08.2021 ca răspuns la solicitarea nr. 71951/19.08.2021 au fost considerate de către comisia de evaluare ca fiind neconcludente.”

În 17 decembrie, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor admite, în parte contestația celor de la MIS GRUP și anulează raportul procedurii, „în partea referitoare la evaluarea ofertei financiare a contestatoarei pentru lotul nr 1 și obligă autoritatea contractantă la continuare procedurii de atribuire în cauză cu reevaluarea ofertei financiare aparținând MIS Grup, pentru lotul nr 1, cu luarea în considerare a răspunsului transmis de către aceasta, conform motivării”.

În noul an, Primăria  reia procedura de atribuire

Primăria Bistrița s-a văzut astfel nevoită să continue procedura de evaluare, la cererea Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor. În contestație, MIS Grup cerea anularea solicitării de clarificare emisă de Primăria Bistrița.

Municipalitatea le-a dat termen celor de la MIS GRUP până în 21 ianuarie anul în curs să trimită răspunsul la solicitările de clarificare. Acestea vizează analiza de preț pentru utilaje și analiza de preț pentru unele transporturi.

În 28 ianuarie, Primăria Bistrița a revenit cu un răspuns, în care spunea că va relua procedura de atribuire și va renunța la solicitarea de clarificări transmisă de MIS Grup:

„Prin prezenta vă aducem la cunoștință faptul că în urma contestației depuse și în baza prevederilor art 9, alin (1) din Legea nr. 101/2016, comisia de evaluare a decis să adopte măsuri de remediere, respectiv să renunțe la solicitarea de clarificări transmisă de ofertantul MIS Grup SRL, în calitate de lider al asocierii MIS Grup SRL – Electrogrup SA, prin adresa 6697/19.01.2022 și să procedeze la reluarea procedurii de atribuire, în conformitate cu cele dispuse prin decizia CNSC din 17 decembrie”.

Pasaj subteran pe Decebal, bandă dedicată pentru autobuze

Proiectul vizează reconfigurarea infrastructurii rutiere pe coridorul deservit de transport public, pentru creșterea nivelului de siguranță și eficiență în circulație și în exploatare a rețelei de transport, cu asigurarea construirii traseelor pentru pietoni și bicicliști și a unui pasaj subteran pietonal.

Acestea au fost împărțite în două loturi: primul a vizat lucrările efective, iar al doilea lucrări de eliberare amplasament, instalații electrice și racord electric a pasajului subteran aferent proiectului. Lucrările propuse constă în protejarea rețelelor electrice de joasă și medie tensiune existente pe amplasamentul străzilor Gării – Bulevardul Decebal – Strada Andrei Mureșanu – Strada Năsăudului, alimentarea cu energie electrică a pasajului subteran de pe Bulevardul Decebal.

Sunt vizate străzile: Gării, Bulevardul Decebal, strada Andrei Mureșanu, strada Năsăudului. Vor fi realizate benzi dedicate pentru autobuze, dar și piste de bicicliști. Trotuarele de pe acest coridor vor fi și ele reabilitate.

De asemenea, va fi realizat un sistem rutier nou la partea carosabilă, dar și un pasaj pietonal subteran pe Bulevardul Decebal, cel mai probabil în apropierea Pieței Decebal.

Iluminatul public va fi pe această axă cu sistem de telegestiune, iar stațiile de transport public existente vor fi modernizate. Vor fi realizate sisteme de monitorizare video bazate pe instrumente inovative și eficiente de management pentru siguranța și protecția cetățenilor. Pista de bicicliști va avea o lungime de 4,5 km. 10 stații de autobuz vor fi reabilitate în cadrul acestui proiect.

Și licitația pentru documentația tehnică a fost cu cântec

Acest proiect este în „chinurile facerii” de ani buni. Nu doar licitația pentru execuție pare să fie cu cântec, la fel a fost și cea pentru documentațiile tehnico-economică.

Contractul prevede doar partea de proiectare. Firma câştigătoare trebuia să actualizeze studiul topografic, cel de trafic, expertiza tehnică, DALI, analiză cost beneficiu și să realizeze documentația pentru obținerea avizelor și acordurilor necesare.

Prima licitație a fost organizată în vara lui 2017. Suma alocată atunci ajungea la 140.000 lei fără TVA. La licitația în cauză s-a prezentat un singur ofertant, un SRL din Cluj-Napoca. Câteva luni mai târziu, licitația este anulată.

În luna octombrie a aceluiași an, procedura de licitați este reluată, însă suma alocată este de două ori mai mare, mai exact: 358.367 de lei. În cursă a intrat de data acesta tot firma din Cluj-Napoca, însă aceasta și-a luat doi subcontractanți din Bistrița. Pe contract pune mâna, așadar, Starcom Exim SRL, care a reușit să scadă prețul licitației cu peste 53.000 de lei, adică cu 13.000 de euro.

„Conform documentelor programatice de la nivel european, dezvoltarea mobilităţii urbane trebuie să devină mult mai puţin dependentă de utilizarea autoturismelor personale, prin schimbarea accentului de la o mobilitate bazată în principal pe utilizarea acestora, la o mobilitate bazată pe mersul pe jos, utilizarea bicicletei ca mijloc de deplasare, utilizarea transportului public de înaltă calitate şi eficienţă, reducerea utilizării autoturismelor personale, concomitent cu utilizarea unor categorii de autoturisme nepoluante”, se arată în caietul de sarcini a licitaţiei.

Andreea Moldovan

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here