Lucrări Drumuri și Poduri este oficial în insolvență, din luna mai a acestui an. Chiar în ultima luna din această vară a fost definitivat și tabelul de creanțe. SA-ul specializat în construcții civile se chinuie însă de ceva vreme să își valorifice activele. Printre cei care au pus ochii pe sediul administrativ de pe Cuza Vodă se numără tocmai Primăria Bistrița.
Lucrări Drumuri și Poduri, societatea specializată în construcții civilă unde acționar majoritar este Consiliul Județean Bistrița-Năsăud este tot mai aproape de faliment. Tribunalul Bistrița-Năsăud a aprobat în luna mai intrarea în insolvență a societății pe acțiuni Lucrări Drumuri și Poduri.
Cererea a fost formulată în aceeași lună, chiar de către LDP SA. În hotărârea respectivă, judecătorii de la Tribunal au stabilit ca până în luna august să fie definitivat tabelul de creanțe și a stabilit ca administrator judiciar provizoriu Cabinetul Individual de Insolvență Ioja Paula Sabina.
58 de entități s-au înscris la masa credală. Printre cei care trebuie să își recupereze bani de la constructorul Consiliului Județean se numără Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa, Primăria Orașului Beclean, Municipiul Bistrița, dar și numeroase companii precum Dimex 2000 Company, Frasinul, Anvelo Mital, Aquabis, Electrica Furnizare.
Un credit de un milion de lei, ultimul „artificiu” al LDP
Se pare că LDP are datorii la angajați de peste jumătate de milion de lei, la stat de peste un milion de lei, de 1,3 milioane de lei la bănci și de 2,5 milioane de lei la diverși furnizori.
Înainte să ajungă aici, LDP a încercat tot felul de artificii să scape de datorii. Printre ele s-a numărat un credit de un milion de lei, pe care societatea nu a reușit să îl contracteze, astfel că, la început de 2022 s-a apucat să vândă din proprietăți.
„Conducerea societății Lucrări Drumuri și Poduri SA Bistrița nu a reușit până la finalul lunii ianuarie 2022 să contracteze o linie de credit care să asigure plata datoriilor restante și eficientizarea activității societății, întocmind în acest sens Raportul situația financiară nr. 125/26.01.2022 pe care l-au înaintat spre analiză Consiliului de Administrație. În raport se precizează că la data de 25.01.2022 societatea înregistrează datorii totale de 5,8 milioane de lei, din care: salarii restante 686.624 de lei, credit restant la Banca Comercială Română: 1.346.253 de lei, datorii la bugetul statului 1.175.060 și furnizori: 2.592.453 de lei. De asemenea, societatea avea la data de 25.01.2022 facturi de încasat de 470.000 de lei și contracte în curs de executare pe anul 2022 în sumă totală de 24.532.407”, se arată într-un raport al societății.
În 2021, societatea pe acțiuni avea 102 angajați, din care 6 ingineri și 23 personal TESA. Anul trecut, LDP a raportat o cifră de afaceri de 8,3 milioane de lei și pierderi de 4,2 milioane de lei. Datoriile ajungeau la 7,6 milioane de lei. Cu un an înainte, în 2020, cifra de afaceri ajungea la 12,3 milioane de lei, iar profitul era mai mult decât modest, ajungând doar la 43.700 de lei. Datoriile erau la același nivel.
CJ a aprobat vânzarea de active, dar vrea să știe unde merge fiecare leu
Întrucât LDP nu a reușit să ia creditul care scotea cât de cât societatea din budă, Consiliul Județean a aprobat anul acesta vânzarea activelor pentru plata datoriilor.
Consiliul Județean a dat okey-ul pentru vânzarea a două active, cu condiția să fie informat lunar despre ce se întâmplă cu banii încasați.
„Situația LDP-ului nefiind una foarte fericită, aș vrea să vă readuc aminte că SC LDP SA este în procedură de privatizare, aprobată în urmă cu mai bine de doi ani. În momentul de față, le cer și eu public colegilor mei de la Consiliul Județean să urgenteze achiziția publică pentru compania de specialitate care va derula ultima etapă din procesul de privatizare aprobat de către Consiliul Județean. Mi se pare corect ca noi să fim informați cu punct și cu virgulă despre tot ce se întâmplă acolo”, a spus președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, la ședința de CJ din martie.
LDP vinde un teren și construcții de pe strada Cuza Vodă nr 17A, care și este ipotecat pentru creditul luat deja de la Banca Comercială Română. Terenul are o suprafață de 3.564 de metri pătrați și include un sediu administrativ cu un regim de înălțime P+1, care se întinde pe 240 de metri pătrați și are o suprafață desfășurată de 480 de mp.
Mai include o clădire cu o sală de ședințe cu parter de 142 de mp, sediu de proiectări și laborator P+1, suprafață a sol de 62 mp și suprafață construită desfășurată de 124 mp și clădire punct control de 31 de mp. Toate acestea au fost estimate la 947.500 de euro, la care se adaugă TVA-ul.
LDP mai vinde un teren și construcții pe Drumul Cetății la nr. 53A, cu prețul de pornire de 321.500 de euro, la care se adaugă TVA-ul. Terenul are 2.465 de metri pătrați și include o centrală termică de 55 de mp, pe un nivel, patru rezervoare bitum pe 111 mp, stație soluție cationică cu 3 rezervoare pe 104 mp, clădire compusă din atelier mecanic și laboratoare cu un nivel 448 mp și o stație de gaz pe 12 mp. Vânzarea activelor se va face prin licitație publică cu strigare.
Primăria Bistrița a pus ochii pe sediul de pe Cuza Vodă
Pe sediul de pe Cuza Vodă al LDP a pus ochii tocmai Primăria Bistrița, care într-o ședință de Consiliu Local de îndată a aprobat participarea la licitația organizată de lichidatorul judiciar al constructorului.
„Se aprobă prețul de cumpărare a bunurilor imobile în sumă de maxim 3.831.300 de lei, la care se adaugă TVA, după caz, conform prevederilor legale aplicabile, conform publicației de vânzare din cadrul procedurii”, se arată în proiectul de hotărâre votat de consilierii locali luna aceasta.
Primăria Bistrița vrea să mute în sediul LDP activitatea aferentă Serviciului Evidența Persoanelor și Serviciul Stare Civilă. Instituția a alocat 775.725 de euro fără TVA pentru aceste bunuri, sub prețul cerut de LDP la ultima licitație publică. Valoarea de piață a bunurilor imobile este un milion de euro.
„Imobilul cu destinația de sediu administrativ situat în Piața Centrală nr. 2 în care își derulează activitatea mai multe servicii de interes public, se află în stare accentuată de degradare, datorită vechimii și urmează să facă obiectul unui proiect de reabilitare, motiv pentru care a fost adus la cunoștința publică intenția Municipiului Bistrița de a achiziționa sau închiria de pe piața libera imobile, construcții și teren, pentru mutarea activității acestor servicii în vederea asigurării unei bune organizări și funcționări, precum și a creșterii calității serviciilor oferite de acestea”, se mai arată în proiectul de hotărâre.