Lucrări Drumuri și Poduri SA, societatea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, pare să revină pe linia de plutire, după 5 ani complicați, cu pierderi și profituri mai mult decât modeste. Efortul nici n-a fost atât de mare, având în vedere faptul că instituția „mamă” i-a livrat contracte importante în această perioadă.

LDP SA este în insolvență încă din primăvara anului 2022, după ce Consiliul Județean Bistrița-Năsăud nu a mai putut să facă nimic să „salveze” societatea, în ciuda contractelor importante pe care i le livra la licitații publice. Intrarea în insolvență pare să fi fost un duș rece, de trezire, pentru compania aflată sub aripa CJ BN.

Astfel că a pus la punct un plan de reorganizare judiciară, care a și fost aprobat în adunarea generală a creditorilor de la mijlocul anului trecut și mai apoi a primit okey-ul și de la judecătorii Tribunalului Bistrița-Năsăud.

„Activitatea societății debitoare va fi condusă în continuare de către administratorul special Sas Grigore, sub supravegherea administratorului judiciar Cabinet Individual de Insolvență Ioja Paula Sabina, care va prezenta trimestrial comitetului creditorilor rapoarte asupra situației financiare a averii debitorului, cât și situația cheltuielilor efectuate pentru bunul mers al activității, rapoarte care, după aprobarea lor, vor fi înregistrate la instanță și se va proceda la notificarea creditorilor”, se arată în hotărârea de la finalul lunii septembrie a anului trecut.

Situația urmează să fie verificată de instanță chiar la mijlocul lunii acesteia. Se pare că LDP a fost preluată în 2021 de Mihai Danciu, care îndeplinește funcția de director general. La momentul preluării fotoliului de director, acesta muncea deja în LDP de aproape un deceniu.

LDP și-a plătit 60% din datorii și a revenit pe profit

Anul de cotitură pare să fie 2021, când, potrivit unor declarații făcute de Danciu pentru Bistrița Business, datoriile către salariați, furnizori, parteneri, companii de leasing și bugetul statului ajungeau la 7 milioane de lei.

Bunurile companiei erau gajate la bănci, iar furnizorii de motorină, agregate sau ciment deja refuzau să mai colaboreze cu LDP, punând societatea în imposibilitatea de a-și onora contractele aflate deja în derulare. Pentru a reveni pe linia de plutire a fost nevoie de concedieri, externalizarea unor servicii și chiar vânzarea unor bunuri.

„Din banii încasați pe lucrările executate și din vânzarea unor active ale companiei, am reușit să plătim peste 60% din datorii și să stabilizăm firma. Ne respectăm cu strictețe eșalonarea acestor datorii, avem capacitate de plată, avem iar credibilitate”, declara Danciu pentru Bistrița Business.

Pentru anul 2022, LDP a raportat o cifră de afaceri de peste 7,7 milioane de lei și un profit de aproape 1,5 milioane de lei. Asta în condițiile în care, în 2021, cifra de afaceri era mai mare, de 8,3 milioane de lei, însă pierderile ajungeau la 4,2 milioane de lei.

În 2020, cifra de afaceri raportată de societate trecea de 12,3 milioane de lei, iar profitul era cel puțin modest: de doar 43.700 de lei. Nici în 2019 nu a fost mai bine, cifra de afaceri ajungea la 14,2 milioane de lei, iar profitul la doar 135.967 de lei. În 2018 și 2017 iar s-au înregistrat pierderi de peste două milioane de lei.

De asemenea, potrivit ultimei raportări financiare, din anul 2016, numărul angajaților societății s-a înjumătățit, scăzând de la an la an. Dacă în 2016 erau 105 angajați, în 2021 mai erau 88, iar în 2022 au mai rămas doar 51 de angajați.  Datoriile au scăzut de la 7,7 milioane de lei la 5,5 milioane de lei, potrivit raportării financiare aferente anului 2022.

Aproape 60 de entități s-au înscris la masa credală

La intrarea în insolvență, LDP avea datorii la angajați de peste jumătate de milion de lei, la stat de peste un milion de lei, de 1,3 milioane de lei la bănci și de 2,5 milioane de lei la diverși furnizori.

Nu mai puțin de 58 de entități s-au înscris la masa credală, printre care se numărau Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa, Primăria Orașului Beclean, Municipiul Bistrița, dar și numeroase companii precum Dimex 2000 Company, Frasinul, Anvelo Mital, Aquabis sau Electrica Furnizare.

Administratorul judiciar Ioja Paula Sabina a tăiat în carne vie. Aceasta a început prin a denunța contractele neprofitabile încheiate de LDP. Este vorba despre două astfel de contracte. Unul de lucrări, încheiat în toamna anului 2021 cu Direcția de Servicii Publice Bistrița, motivat de faptul că, în urma analizării situației economico-financiare LDP, a stadiului în care se află acest contract de derulare, a dezavantajelor pe care le aduce activității societății, administratorul judiciar provizoriu a constatat că acest contract nu este util din punct de vedere economic nici debitoarei și nici creditorilor debitoarei, din contră, acesta s-ar executa cu pierderi, datorită lipsei clauzei de ajustare a prețurilor la materiale, așa prevede art. (6) din O.G. nr. 15 2021/ în condițiile creșterii prețurilor cu peste 20% la asfalt.

Un alt contract denunțat a fost încheiat în 2017 cu societatea Compania de Informatică Neamț SRL, motivat de faptul că, în urma analizei situației economico-financiare a societății debitoare, a dezavantajelor pe care le aduce activității debitorului, administratorul judiciar provizoriu a constatat că acest contract nu este util din punct de vedere economic nici debitoarei și nici creditorilor debitoarei.

De asemenea, administratorul judiciar a strâns cu ușa administratorul special să mai reducă din cheltuieli prin „ajustarea” organigramei și renunțarea la o parte din șefi. Prin punerea în aplicare a noii organigrame, cheltuielile salariale au scădea cu peste 30.000 de lei/lunar.

În 2022, administratorul special Grigore Sas a încercat să reducă din șefimea din LDP și a solicitat administratorului judiciar aprobarea unei noi organigrame, prin reducerea a 7 posturi: postul de director financiar, postul de șef de birou achiziții, două funcții de specialist în achiziții, funcția de control de calitate redusă, funcțiile de șef de formație de lucru și funcția de operator introducere, validare și prelucrare date. Administratorul a dat aviz favorabil acestei mișcări.

Pentru a putea supraviețui, LDP a vândut și o parte din active. Astfel, a fost vândută clădirea care servea drept sediu, de pe strada Cuza Vodă, cu 3,8 milioane de lei. LDP a mai scos la vânzare un teren și construcții situate pe Drumul Cetății la numărul 53 A. Pentru acesta din urmă a cerut 321.500 de euro.

Ce a dus la această situație? Ei bine, LDP s-a întins mai mult decât i-a permis plapuma, cumpărându-și în leasing mașini scumpe, neurmărind datoriile altora către societate și necontrolând costurile alocate fiecărui proiect. LDP avea încheiate mai multe contracte neperformante, pe o perioadă de 6-7 ani, unde nu exista posibilitatea de actualizare sau ajustare a prețurilor.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.