În sfârșit va fi reabilitat DN 17C, porțiunea care leagă Bistrița de Dumitra și care dădea bătăi serioase de cap șoferilor până acum. Costul acestei reabilitări este însă substanțial, fiecare kilometru de drum județean costând în jur de un milion de euro.
La ultima ședință de Guvern din 2023 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea unei porțiuni din Drumul Național 17C, care leagă Bistrița de Năsăud. Este vorba de doar 7 kilometri, de la ieșirea din Bistrița și până la intrarea în Dumitra.
Se pare că pe lângă degradarea normală a drumului care nu a fost reabilitat de ani buni, s-au identificat și alunecări de teren pe suprafețe extinse, atât în amontele drumului, cât și în aval.
„În prezent drumul existent este asfaltat cu zone aflate în diferite stadii de degradare, având un profil tip mixt, cu lățime variabilă cuprinsă între 7,00 m și 8,00 m și structura rutieră care prezinta fisuri și deformațiile (făgașe, denivelări, faianțări etc.) apărute la nivelul carosabilului care au ca principală cauză, diminuarea capacității portante la nivelul terenului de fundare, sub efectul cantităților mari de apă care se infiltrează în terasamentul drumului. Au fost identificate fenomene active de alunecare pe suprafețe extinse, care se întind mult în afara zonei drumului, atât pe amonte, cât și pe aval. Traficul rutier intens și mai ales cel greu din ultimii ani au cauzat degradări masive ale sistemului rutier, fiind necesare lucrări de investiții pe acest sector de drum”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului aprobat de Guvern.
DN17C va mai avea o bandă de circulație
Potrivit aceleiași fundamentări a proiectului traseul respectiv permite în unele zone viteze de maxim 30 de km/h, deși viteza de proiectare recomandată, chiar și în condiții de viteze reduse, pentru drumurile de clasă tehnică III, în zonă de deal, trebuie să fie de 60 km/h. Astfel, pentru ca șoferii să poată circula pe traseul Bistrița-Dumitra cu o viteză rezonabilă, este necesară geometrizarea traseului, prin lucrări speciale de construcție, care includ consolidări, dar și amenajarea unei benzi suplimentare pentru autoturismele lente. Curbele au fost proiectate pentru viteze cuprinse între 25 și 60 km/h specifice zonei de deal, cu supralărgiri ale carosabilului și serpentine.
„Având în vedere că, în corpul terasamentului apar, pe lungimi mari (aproape 50% din traseu) pachete mâloase sau zone afectate de fenomene de instabilitate, zestrea drumului existent nu poate fi păstrată, astfel încât s-a coborât cota liniei rosii (în măsura în care vecinătățile au permis acest lucru), pentru înlăturarea straturilor moi din complexul rutier, sau grosimea acestora să se reducă pe cât posibil. În profilul transversal se va amenaja o lățime a platformei drumului de minim 9,00 m, compusă din: parte carosabilă – 2×3,50 m, la care se mai adaugă 1×3,50 m – bandă suplimentară pentru vehicule lente sau pentru amenajarea unor sectoare alternative de depășire; banda suplimentară pentru vehicule lente va fi pe următoarele zone: km 1+200 – km5+600; km 5+600 – km 5+910; km 7+000 – km 8+700; km 5+910 – km 7+000; acostamente – 2×1.00 m, din care pe minim 50 cm de fiecare parte a carosabilului, se vor amenaja benzi de încadrare”, se mai arată în nota de fundamentare a proiectului.
Marginea drumului va fi amenajată pentru colectarea apelor și va fi dotată cu dispozitive pentru siguranța circulației. Întrucât sunt probleme cu infiltrarea apelor s-au prevăzut pe toată lungimea traseului dispozitive de colectare, dirijare și evacuare a apelor de suprafață.
Apele pluviale sunt dirijate cu ajutorul pantelor transversale către șanțurile și rigolele proiectate de la marginea părții carosabile și dirijate prin panta longitudinală către podurile și podețele întâlnite pe traseu. Vor fi înlocuite toate cele 21 de podețe, cu excepția unuia care a fost înlocuit recent.
Fiecare km de drum costă câte un milion de euro! 11 zone, cu instabilitate
De asemenea, pe cei 7 km vor fi amenajate două zone sub formă de refugiu, unde vor putea să oprească șoferii cu probleme la mașini. Una dintre intersecții se va lumina suplimentar, pentru a asigura vizibilitatea pe timp de noapte. Intersecția este într-o zonă rezidențială, în proximitatea unei curbe.
Pe traseu au fost identificate, în urma unei expertize tehnice, 11 zone cu instabilitate, unde s-au propus mai multe soluții de consolidare, pentru stabilizarea zonei afectate, dar și pentru lărgirea platformei carosabilului pentru amenajarea benzilor suplimentarea și a supralărgirii căii în curbă.
„În urmă realizării investiției, traficul auto pe sectorul de drum studiat se va desfășura în condiții sporite de siguranță și confort totodată asigurându-se clasa tehnică a drumului, necesară preluării valorilor de trafic actuale și de perspectivă, conducând la: realizarea/asigurarea unui confort pentru participanții la trafic, sporirea capacității de circulație prin mărirea fluenței traficului, stoparea efectelor alunecărilor de teren, eliminarea strangulărilor din fluxul de trafic, mărirea siguranței circulației, îmbunătățirea mediului înconjurător prin reducerea noxelor și a poluării fonice. Pe lângă beneficiile economice pe care le va genera, construcţia drumului, va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a forţei de muncă care se estimează la un numar de 65 angajaţi pentru perioada proiectării şi execuției lucrărilor”, se susține în nota de fundamentare a investiției.
Lucrările la cei 7 km de drum nu vor fi ieftine deloc, fiind estimate la 279,3 milioane de lei, adică în jur de 56,7 milioane de euro. La un calcul simplu, constatăm că fiecare kilometru de drum reabilitat costă un milion de euro. Acestea se vor întinde pe 24 de luni și vor fi finanțate din bugetul de stat, mai exact din bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
DN 17C nu este singurul drum național din Bistrița-Năsăud care se pregătește de reabilitare. Și DN 17 va intra în reabilitare, la mai bine de 15 ani de la cea mai serioasă reabilitare de care a avut parte.
Cele mai mari probleme la DN 17 sunt în zona Pasului Tihuța, acolo unde, iarnă de iarnă se acționează cu antiderapant, care afectează serios carosabilul. În ultimii ani, pe DN17 s-au făcut doar cârpeli.
Se pare că în primăvară vor începe lucrări ample pe Drumul Național 17. Momentan, lucrările se află în faza de proiectare, urmând mai apoi o licitație pentru identificarea unui constructor care să le pună în practică. În zona Valea Străjii – Piatra Fântânele se va interveni printr-o lucrare de ranforsare, reciclarea îmbrăcăminții asfaltice, cu adaos de material și acoperire cu două straturi de mixtură.